Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Den flua der så faktisk lovelig bra ut Hermann!

Det spørs vel om fisken tar nymfer av de store der eller?

Joda, ørreten tar dem :) Om forholda ligger til rette. Noe som ikke er så ofte men en sjelden gang. Har lykkes best med så store nymfer noen dager før Vulgata`n begynner å klekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Mange flotte fluer her nå.

Hermann:

Jeg kommenterer sjelden nymfer, men når jeg så den ledda vulgata nymfa di så trodde jeg først det av et ekte innsekt vi snakka om :D

Jævlig bra bundet :D

Selv er jeg på Danica kjøret og har laget en cream farga cdc/polyamid dubbing jeg måtte teste ut.

Den satt på tråden som en drøm, kanon god å dubbe og med litt sparkle effekt i dubbingen.

Her er et par danica klekkere fra i kveld.

Den med gummbein var mest for moroskyld. Gummibeina ser litt kraftig ut for å si det mildt og er medium rubber legs, men siden dette er en rimelig

stor klekker så tror jeg at jeg skal kunne klare å lure en pen ørret med denne allikevel :D ....... bildet er tross alt tatt rimelig close up ;D

Disse klekkerene er stort sett laget med cdc all the way med unntak av halefibre fra Struts og gummibein.

Terje!

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-4723-13949885474362_thumb.jpg

post-4723-13949885474865_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis nymfa er slik Petter så tar jeg helt totalt feil, men men sånn er livet heldigfvis he he

Tar feil rett som det er selv jeg :D

Jeg måtte faktisk sjekke når jeg leste innlegget ditt! Jeg trodde faktisk at nymfene var litt mørkere enn på bildet, da jeg er ikke så bortskjemt med danica i mine trakter! :) (Vulgata er en helt annen story ;)

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Terje :) Tja, både Danica og Vulgata nymfene kan variere mye i forhold lys/mørk. Foreksempel er Vulgatanymfene som klekker i Mjøsa her på Jessnes rundt 20 juli (klekker ca. 1 mnd. etter det som er normalt ellers for Vulgata på østlandet. Skyldes i følge Tore Qvenild det kalde vannet fra Otta) nærmest mørk oliven mens de i et annet Vulgatavann jeg vet om, er mye lysere og med klarere tegninger. Danicanymfer har jeg observert så lyse at de nærmest var gjennomsiktig. Tror fargene på Terje og Petter sine danicaklekkere er ganske "spot on".

Så en del Danica i Rena de to gangene jeg var der i sommer, men det så ikke ut som om ørreten var så begeistret for dem. De tok i hvertfall heller Aurivillie da jeg var der. Er det din erfaring også Trond?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

BWO Comparadun, med CDC og BIOT kropp. Str 16 (inspirasjon hentet fra en ølkork i Bosnia tråden til Bjørnar, Robbban og Rune)

Very nice, JFL :D :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Terje og Hermann, skal bli artig å prøve den. Litt usikker på hvor godt den flyter men.  :D

Den der flyter helt greit :D

Terje!

Ja det er jo ikke så mange meterene den skal flyte før ørreten går bananas!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...