Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Bare en helt vanlig Aurivillii parachute sett fra undersiden.

Var ikke meningen å kritisere antall runder med hackle altså, ville bare muligens hatt en runde til eller to, men det er nå min smak på aurivilli  ;)

Forøvrig syntes jeg du har fått til en veldig flott fasong på kroppen, og fargen er det ingenting å utsette på. Tror også at du kommer til å få fisk på den  :)

Legger med ett lite bilde av noen fjærmygg i str 16, de venter bare på at isen skal gå!

Nei, herregud! Ikke tenk på det  ;) Tips og kritikk er bra! Veldig fine mygg  :D Men skal ikke de myggene muligens i en annen inspirasjonstråd?  :rolleyes:

Jeg på min side syns hacklet ser helt perfekt ut! Godt bundet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en helt vanlig Aurivillii parachute sett fra undersiden.

Var ikke meningen å kritisere antall runder med hackle altså, ville bare muligens hatt en runde til eller to, men det er nå min smak på aurivilli  ;)

Forøvrig syntes jeg du har fått til en veldig flott fasong på kroppen, og fargen er det ingenting å utsette på. Tror også at du kommer til å få fisk på den  :)

Legger med ett lite bilde av noen fjærmygg i str 16, de venter bare på at isen skal gå!

Nei, herregud! Ikke tenk på det  ;) Tips og kritikk er bra! Veldig fine mygg  :D Men skal ikke de myggene muligens i en annen inspirasjonstråd?  :rolleyes:

Jeg på min side syns hacklet ser helt perfekt ut! Godt bundet!

Tusen takk, Østfoldflua!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No Hackle Aurivilli CDC, str. 14

Skulle hatt noe CDC med lenger fiber tror jeg. Vingene ble kanskje litt korte?

Mja, er ikke sikker på om jeg ville hatt lengre fibre. Litt vanskelig å se pga. vinkelen for meg så ser det ut som jeg ville hatt de lengste litt kortere. Og jeg ville hatt mer fibre og reist opp vingen litt hvis det skal være en dun. Lag deg også noen no hackles med tuppene av cdcfjæra, de holder fasongen litt bedre når du har fisket litt med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, er ikke sikker på om jeg ville hatt lengre fibre. Litt vanskelig å se pga. vinkelen for meg så ser det ut som jeg ville hatt de lengste litt kortere. Og jeg ville hatt mer fibre og reist opp vingen litt hvis det skal være en dun. Lag deg også noen no hackles med tuppene av cdcfjæra, de holder fasongen litt bedre når du har fisket litt med de.

Hjertelig takk for skikkelig god kritikk Rune, sånt setter jeg pris på  :)

Har prøvd meg på ett par nye nå, her bruker jeg samme fargen hele veien så det er kanskje litt vanskelig å se, men vingene er tuppen av CDC fjæra. Jeg har også prøvd å heise de litt i forhold til den forrige. Ser kanskje at de godt kunne vært heist mer nå.

No Hackle Aurivilli CDC, str. 14

post-0-13949885526463_thumb.jpg

post-0-13949885526713_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der fanger fisk de JFL :) Personlig ville jeg hatt kroppen noe tynnere men det er nå bare meg.

Enig i tynnere kropp, men den hersens CDC dubbingen er ikke lett å jobbe med.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der fanger fisk de JFL :) Personlig ville jeg hatt kroppen noe tynnere men det er nå bare meg.

Enig i tynnere kropp, men den hersens CDC dubbingen er ikke lett å jobbe med.  ;D

Bruk en roterende hackleklemme og surr en fjær rundt kroppen... De går raskt, jeg gjør det etter at hale og vinger er på plass. Test det.

Du kan godt ha de mer rett opp også, og lag en uten å klippe tuppene på fjæra. Jeg har laget en artikkel om den varianten jeg har brukt mest, se her: http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=257:no-hackels&catid=34:dognfluer&Itemid=59 Den burde vært oppdatert litt, men pytt pytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en roterende hackleklemme og surr en fjær rundt kroppen... De går raskt, jeg gjør det etter at hale og vinger er på plass. Test det.

Du kan godt ha de mer rett opp også, og lag en uten å klippe tuppene på fjæra. Jeg har laget en artikkel om den varianten jeg har brukt mest, se her: http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=257:no-hackels&catid=34:dognfluer&Itemid=59 Den burde vært oppdatert litt, men pytt pytt..

De gikk jo lux til helvete, tydeligvis ikke samme bindemåte som ved vanlig hackle og dubbing. Sliter veldig med å forstå punkt 4 & 5.  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte flua de veldig godt Reidar, spesielt undenifra (og det er jo det fisken ser)  ;)

Tørrbjørn sin var også fin, veldig sparsomt men det skal det være leste jeg på linken over.

Flotte begge to!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får slå et slag for en av de enkleste og mest geniale døgnflueimitasjonene noensinne. Opprinnelig tenkt å imitere Baetis, og til det funker den også som juling. Waterhen Bloa.

[attachimg=1]

T.E. Pritt, North-Country Trout Flies, 1885:

Wings.-Hackled feather from the inside of a Water-hen's wing.

Body.-Yellow silk, dubbed with the fur of a Water-rat.

post-3493-13949885543472_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...