Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Bøyer du kroken sjøl GAB, eller har du kjøpt dem ferdig? De funker bra de klekkera der, men i fjor drev jeg å bøyde til krokene sjøl og det gjør krokstammen litt mer "sprø". Det er i hvertfall min erfaring. Mista noen store Harr i Glomma i høst som var da jeg brukte den klekkeren med sjøl-bøyd krok. Kroken knakk akkurat i bøyen ved noen anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, Lars P, det har jeg og. Disse blir liggende veldig fint i vannflata - har ikke testa mønstret før så det blir spennende om  noen måneder :)

Hermann; det er ferdigkjøpte TMC 108 SP bl. Fin krok, men jeg lurer på hvordan den kroker fisk, og holder på den. Mista du fisk de gangene kroken ikke knakk, eller satt de godt da? Fant flua bl.a her:

http://flyfishingreporter.com/video-shucked-up-baetis-emerger-fly-pattern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kult mønster, og flott flue GAB.  :)

vet du om det er noe spesielt årsak til at dette mønstret har så tynn kropp?

Gisle

Du kan vel tapere abdomen med bindetråd Gisle. Bindetråden og fargen på denne, skal skinne gjennom antronfibrene som du henter fra overskuddet i shuck'n og fester ved torax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, Lars P, det har jeg og. Disse blir liggende veldig fint i vannflata - har ikke testa mønstret før så det blir spennende om  noen måneder :)

Hermann; det er ferdigkjøpte TMC 108 SP bl. Fin krok, men jeg lurer på hvordan den kroker fisk, og holder på den. Mista du fisk de gangene kroken ikke knakk, eller satt de godt da? Fant flua bl.a her:

http://flyfishingreporter.com/video-shucked-up-baetis-emerger-fly-pattern

De fiskene jeg tok på mønsteret kroka og satt godt de så det er nok ikke noe problem. Det var nok jeg som var litt uvøren når jeg bøyde TMC 102y kroker for å få fasongen. Men nå skal jeg få den lokale "pusheren" til å bestille noen TMC 108 SP for det er et knallmønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint, Hermann, godt å vite at kroken holder mål når det bindes!

kult mønster, og flott flue GAB. 

vet du om det er noe spesielt årsak til at dette mønstret har så tynn kropp?

Gisle; takker :) Flybandit er nok inne på årsaken til den tynne kroppen i svaret han ga deg. Men klart det går an å lage tykkere, taperte kropper og. Har tenkt å lage noen vårflueklekkere med litt tykkere kropp etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye snasne fluer her gutter! :D Stor inspirasjon til å utvide bindingen sin her.

Lite spm: Hva er forskjellen på comparadun og no hackle?

Og hva er det som gjør at disse flyter riktig og ikke faller på siden? Er det haletrådene eller vingen?

Takker for svar. :)

Bump :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye snasne fluer her gutter! :D Stor inspirasjon til å utvide bindingen sin her.

Lite spm: Hva er forskjellen på comparadun og no hackle?

Og hva er det som gjør at disse flyter riktig og ikke faller på siden? Er det haletrådene eller vingen?

Takker for svar. :)

Bump :)

Mulig jeg forklarer det dårlig, men prøver. No hackle har splittet vinge og comparadun har vifteformet. Hvorvidt flua ramler riktig på vannet har med symmetri i vingen å gjøre (spes no hackle). Haletrådene og vinkelen på disse stabiliserer flua på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nydelige fluer GAB, jflyfishing og alle andre :D

Her kommer en foam Vulgata med cdc vinge og konvensjonellt hackle klippet på undersiden.

Vingene er mørkere enn det ser ut som da blitzen får dem til å fremstå litt for lyse enn det jeg ønsker.

5509492595_8fa873b7dc_b.jpg

5510096056_b495e330a5_b.jpg

5509494929_d0bec6eabe_b.jpg

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Råe fluer folkens :D!

Terje,har du tusjet litt i cdc-vingen  på denne(har også sett det samme i flere av de siste fluene dine)?

Nydelig stykke arbeid åkke som 8)!!

Ja jeg liker å tusje litt i vingene for syns skyld :D :D

Gisle:

Dritlekker Cripple dun :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige fluer GAB, jflyfishing og alle andre :D

Her kommer en foam Vulgata med cdc vinge og konvensjonellt hackle klippet på undersiden.

Vingene er mørkere enn det ser ut som da blitzen får dem til å fremstå litt for lyse enn det jeg ønsker.

Terje

Nam, nam :) Den var nydelig :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt et par varianter av en gammel klassiker i dag, Bob Quigley crippel dun. For de som ikke kjenner mønstret så er orginalen bundet med marabukropp og hjortehårsvinge. Men jeg tipper denne varianten også fanger en fiske eller to ;)

Gisle

[attachimg=1]

Gisle - knallfin vri på et klassisk klekkermøsnter. Jeg må si jeg liker din versjon bedre enn originalen, men det må spores mer tilbake til min entusiasme for din fluebinderstil  :) Me like, Gisle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhh, det mønsteret der digger jeg Gisle. Tror jeg har lagt ut en litt lenger bak i tråden. Jeg drev å trøkka på en stor ørret i over en time i sommer som var med forskjellige dun og klekker mønster, men den overså alt. Elva er så klar og fin at du ser fisken godt. Satte på en oliven av den Quigley krøplingen og ørreten kom sakte opp og søg den ned. Det var bare herlig og det beste minnet jeg har fra sommeren som var hva gjelder fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...