Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

kjempe fine gisle! :D

mener du at flua vill spinne fordi det er cdc fjær i vingen med stamme?

går det ikke da og binde inn vinge med fjærtuppene

Takk for det Lasse, Larfi og Tor Arne :)

Lasse: Blir litt samme greie som brente vinger av hønesadel, tvinner hvis du setter opp hastigheten på lina.  men kaster du pent og pyntlig med litt tykkere fortom så går det nok bra. Har ikke testa dette mønstret bundet upsidedown før, men regner med det samme problemet med disse fluene. Går sikkert og binde inn uten fjærstammen, men blir litt en annen greie. men funker sikkert bra.  :)

Larfi: det er tmc 200 R. er nok ikke den helt optimale kroken, kunne tenkt med en med litt større krokgap

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propell eller ikke Gisle, det er et heftig mønster og det blir jo ikke noe mindre heftig når man ser hvor dyktig bundet de er :)

Men altså, et vak en 10 - 12 meter ute, rolig kast med vid bue samt fortom 0.16, så tror jeg ikke propell problemet blir så stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var knallfine, Gisle!!!

Har du/dere noen formening om krokingsegenskapene til opp/ned fluer. Jeg har prøvd et par ganger og de kroket ganske dårlig. Men, jeg har fått fisken til å ta etter først å ha blitt refusert med standardfluer, så at de løfter fisk tviler jeg ikke på.

Det er mulig at jeg bør bruke kroker med større gap slik du er inne på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene gutta :)

Krokningsegenskapene til upsidedown fluer er jeg litt usikker på. mange år siden jeg testa det sist. Da kutta jeg ut og lage slike fluer, nettop på grunn manglende krokningsegenskaper. men har kompiser som har testa oppned fluer masse og har fått det til å funke bra. så her er det vel bare og teste litt selv, og gjøre sine egne erfaringer. Laget en på 102Y som nok er en krok som kroker bedre, meeen det ser ikke like bra ut ;D i tilegg til at en dypere krok også vil kunne føre til at flua kan tippe.

Larfi: glemte og svare på bindebeskrivelse spørsmålet. skal se om jeg finner styrke til og lage en steg for steg. men kan jo beskrive så godt jeg kan

Krok: Tiemco 200R eller tilsv. settes i bindestikka på vanlig måte

Hale: microfibets med noen cdcfibre bundet i en liten ball ved haleroten

Kropp: Biots

Ving: 2 stk cdc fjær av god kvalitet ribbes for fibre på den nedre delen av fjæra, og bindes inn stående rett opp som en tradisjonelt ving, med en fjær på hver side av kroken. Du må ikke binde dem helt fast, kun låse dem fast så de ikke sklir.Trekk så fjærstammen nedover mot bordflaten helt til du får spissene på fjæra ca 3 mm ut fra oversiden av kroken, og resten av fjæra pekende ned mot bordflata. stram så til med bindetråd og dubb mellom vingene slik at vingene og flotørene får den profilen du vil ha. Knotete beskrevet men.... :P

Om det er slik orginalen er laget vet jeg ikke, men tipper at jeg er på sporet.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fluetype der var jo ganske tøff så tøff, Gisle  :)

Får håpe for din del at den kroker bra, så gi en tilbakemelding etter sesongslutt. Kult å tenke litt nytt også, og bra bundet fra deg igjen  ;)

Takk for det. Blir vel ikke den flua jeg kommer til å bruke mest i sommer for å si den slik.... blir litt sånn fluebinding for fluebindingens skyld det her, men artig å teste noe nytt da :)

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene gutta :)

Krokningsegenskapene til upsidedown fluer er jeg litt usikker på. mange år siden jeg testa det sist. Da kutta jeg ut og lage slike fluer, nettop på grunn manglende krokningsegenskaper. men har kompiser som har testa oppned fluer masse og har fått det til å funke bra. så her er det vel bare og teste litt selv, og gjøre sine egne erfaringer. Laget en på 102Y som nok er en krok som kroker bedre, meeen det ser ikke like bra ut ;D i tilegg til at en dypere krok også vil kunne føre til at flua kan tippe.

Larfi: glemte og svare på bindebeskrivelse spørsmålet. skal se om jeg finner styrke til og lage en steg for steg. men kan jo beskrive så godt jeg kan

Krok: Tiemco 200R eller tilsv. settes i bindestikka på vanlig måte

Hale: microfibets med noen cdcfibre bundet i en liten ball ved haleroten

Kropp: Biots

Ving: 2 stk cdc fjær av god kvalitet ribbes for fibre på den nedre delen av fjæra, og bindes inn stående rett opp som en tradisjonelt ving, med en fjær på hver side av kroken. Du må ikke binde dem helt fast, kun låse dem fast så de ikke sklir.Trekk så fjærstammen nedover mot bordflaten helt til du får spissene på fjæra ca 3 mm ut fra oversiden av kroken, og resten av fjæra pekende ned mot bordflata. stram så til med bindetråd og dubb mellom vingene slik at vingene og flotørene får den profilen du vil ha. Knotete beskrevet men.... :P

Om det er slik orginalen er laget vet jeg ikke, men tipper at jeg er på sporet.

Gisle

Tror jeg skjønte det, Gisle  :) Takk for svar, men du får ''manne'' deg opp å lage en bindebeskrivelse (med bilder) for de er utrolig bra, og fårstårelsefulle! DO IT!  :D :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jævla tøffe fluer, Gisle :D

Er dog noe skeptisk med tanke på kroking når det gjelder oppned fluer. Prøvde noen sånne for en god del sesonger siden og det ble bare tull i tillslaget, men

det er godt mulig jeg var i skikkelig Morgan Kane humør den dagen :D :D

Jeg sitter her å leker meg med materialer og kom frem til en døgnflueklekker jeg tenkte jeg skulle teste ut til sommeren :D

Krok: Kapek P #12

Halefibre: fasanhalefibre

Kropp: Body Quill tråd i fargene oliven og gråbrun. Disse trådene er transparente, og gir en fin effekt.

Thorax: Softdub mohair+refleks oliven

Hackle: cdc fibre spunnet i løkke

Vingesekk/hette: Magic shrimp foil cinnamon

Terje

[attachimg=1]

post-4723-13949886578085_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Spent BQ "hotspot" spinner

Krok: Hends 404 #12

Halefibre: Coq de leon

Kropp: Body Quill tråd gråbrun

Thorax: cdc dubbing (hjemmelaga)

Vinge: dark dun hanenakke (oppbundet)

Hotspot: Magic Shrimp foil fluoriserende rosa

Terje

[attachimg=1]

post-4723-13949886578764_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Utrolig flotte fluer du binder Terje :)

Som helt fersk fluebinder, er denne tråden veldig inspirerende:D

takk skal du ha, veldig hyggelig å høre :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...