Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Takk for det Jørn. Det er vel en krok 14 hvis jeg ikke husker feil, tipper det er 3-4 tørn med hackle. har ikke klippet eller bundet opp , kun brettet fibrene til sides med cdcfjæra.

Gisle

Takk. Strålende utført. Må forsøke den varianten der. Spent spinners er det relativt tynt med i boksen, og altfor mange er sånne organza-greier som jeg ikke er videre begeistret for.  ;D

Ja, spente er gull, Jørn  :) De bør du ha mange av i døgnisboksen :) Men mistenker mange ganger at de til og med lett tas som klekkere, jeg da. Men der er jeg kanskje litt alene om å mene det. Men hør meg - for å analysere det litt: FOR

ofte bruker vi en gjennomskinnelig selullaktig kropp for å illudere et klart, men gjennomskinnelig uttrykk både på klekkere og spinnere. Eller som mange av oss gjør, en micro polychenillebit som skaper gjennomskinnelighet hvis man tenker seg at det går et liksom-skjellag ytterst. Og f.eks med aurivillii så stemmer en mørkbrun klekker-kropp svært så godt overens med den rustaktige mørke spinneren til tilsvarende bug. Ser man så, bare som en digresjon, også hen til Lennart B sin flytenymfe kontra spent spinner'n (fyren har jo en hel del erfaring som ogdå er verdt å lytte til) så er jo de også temmelig like, hvis man ser bort i fra hacklelengde, og hva betyr hacklelengde - egentlig. I betydningen, vi skrår vingene ofte oppover når vi binder spent spinnere, og hvor mye ligger i praksis da i vannfilmen. Hmm, mange parametre her  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Etter inspirasjon av Rune Stokkebekk sin Emerger noen sider tilbake.

Golden Olive Emerger

Krok: Hends 404 str 16

Hale: Patrigde

Kropp: PMD Biot

Ben: Patrigde

Hackle/Sekk: RAA CDC Golden Olive

post-0-13949886756557_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Jørn. Det er vel en krok 14 hvis jeg ikke husker feil, tipper det er 3-4 tørn med hackle. har ikke klippet eller bundet opp , kun brettet fibrene til sides med cdcfjæra.

Gisle

Takk. Strålende utført. Må forsøke den varianten der. Spent spinners er det relativt tynt med i boksen, og altfor mange er sånne organza-greier som jeg ikke er videre begeistret for.  ;D

Ja, spente er gull, Jørn  :) De bør du ha mange av i døgnisboksen :) Men mistenker mange ganger at de til og med lett tas som klekkere, jeg da. Men der er jeg kanskje litt alene om å mene det. Men hør meg - for å analysere det litt: FOR

ofte bruker vi en gjennomskinnelig selullaktig kropp for å illudere et klart, men gjennomskinnelig uttrykk både på klekkere og spinnere. Eller som mange av oss gjør, en micro polychenillebit som skaper gjennomskinnelighet hvis man tenker seg at det går et liksom-skjellag ytterst. Og f.eks med aurivillii så stemmer en mørkbrun klekker-kropp svært så godt overens med den rustaktige mørke spinneren til tilsvarende bug. Ser man så, bare som en digresjon, også hen til Lennart B sin flytenymfe kontra spent spinner'n (fyren har jo en hel del erfaring som ogdå er verdt å lytte til) så er jo de også temmelig like, hvis man ser bort i fra hacklelengde, og hva betyr hacklelengde - egentlig. I betydningen, vi skrår vingene ofte oppover når vi binder spent spinnere, og hvor mye ligger i praksis da i vannfilmen. Hmm, mange parametre her  ;)

Det føles omtrent som å vinne i lotto når man endelig treffer på et skikkelig spinnerfall, og fisken sporer seg helt inn på disse  :)

Utfordringen (for meg) er bla at når dette skjer så er det blitt nokså mørkt, og disse spente gærningene er vanskelige nok å se i fullt dagslys.

Senest i fjor opplevde jeg tunge spinnerfall et par ganger, og da sto flere fisk å forsynte seg av disse så nær meg at jeg kunne rappet dem over snuten med stangtuppen. Ikke var det småfisk heller . . .

Frustrasjonen økte etterhvert som jeg ikke greide å kroke en eneste fisk, pga at jeg ikke så den jævla flua mi, selv om jeg hadde kun fortom ute.

Disse vakorgiene varer gjerne kun kort tid, og da føler man seg litt klovn om man står midt oppe i det uten å få uttelling i det hele tatt.

Jeg skal ihvertfall nå lage noen spent varianter med hvit foam over ryggen, i håp om at jeg kan se dem på 3-4 meters hold, ihvertfall  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det jo med kortlinefiske Lars ;D Det er ikke din greie..

Joa, Lars har jo et veldig godt poeng her i mørket. Og det er jo ofte på kortdistanse det foregår. Joa  :) Er jo helt avgjørende å se flua man fisker med, i hvert fall etter 3. senkvelden så gjør man noe med det hvis man ikke ser flua.

Greit nok, i noen elver banker spinnerfallet igang 8-9 tiden mens det ennå er halvlyst, og det er en helt annen ting  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket under massive spinnerfall på ignita og sulphurea med vanlige parachutes. Har funket det også. Jeg har absolutt tro på spente, men alle ligger naturligvis ikke med vingene rett ut, men kommer som halvveis krøplinger med vinger og haletråder i alle retninger. Fordelen med oppreist vinge er selvsagt at man lettere ser sin egen flue. Har bundet noen med oppbindt hackle og en cdc-fjær på toppen som øker synligheten. Det er litt lurt, og særlig når det mørkner.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører litt cdc spunnet i tråd rundt vingen/thorax på spente. Ikke så mye men litt så du ser den ja. Og noen binder jeg så de ligger "dypt" og de er ikke så gode å se i dårlig lys men de har sin fungsjon.

Jeg er i ferd med å strippe boksene mine. Jeg prøver å bygge boksene mine med få mønster jeg vet funker. Heller flere av hver og i mange str.

At det kan være kjekt å kunne se tørrfluene har jeg vel funnet ut av for noen år siden......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Siden det blir en marka tur til sommeren så er det vel greit med noen Vulgata klekkere just in case :D ...... og skulle den ikke funke der

så funker den sikkert på Danica´n i Rena........ håper jeg da :D

5540926765_4c0a3a08c6_b.jpg

5540928537_3148826d84_b.jpg

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...