Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Debuterer både med innlegg på forumet og med binding av forlenget kropp. Hva sier dere? Kritikk tas gjerne imot :)

Må virkelig si at det er mye herlige fluer her, folk er jo helt syykt flinke å surre fjær!  :o Gleder meg til jeg blir like rå selv

[attachimg=1]

post-5304-13949887202491_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Første forsøk på døgnfluelarve. Bildet er tatt med mitt nye panasonic videokamera.

Krok: Tiemco TMC 100 Str 10

Halefibre: strippa hønehackle

Kropp: plast tannpirker og latexstrips

Gjeller: Strutseherl

Torax: Ekkorndubbing

Vingesekk; tynn latex

Bein: klippet hackle

Jens

post-2133-13949887519119_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

Stilig flue det er Terje. Synd du er så sta og enfoldig at du ikke vil fiske med dem.  :D

Takker for det, Jørn :D

Once a dryfly purist, always a dryfly purist ;D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig flue det er Terje. Synd du er så sta og enfoldig at du ikke vil fiske med dem.  :D

Takker for det, Jørn :D

Once a dryfly purist, always a dryfly purist ;D

Terje

Enig med Jørn, jæskla schtilig flue, men blir ikke dette som å selge ammunisjon til fienden  ;D

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt kjedelig at disse inspirasjonstrådene døde helt ut. Har henta mye inspirasjon herfra.

Mange gode fluemønstre og kreative ideer.. Så her er hvertfall et lite bidrag.

Hekla spent spinner:

Vil ligge dypere i filmen i forhold til en vanlig spinner imitasjon. Er det ønskelig så finnes det såklart raskere måter å få til det på, så mest for morro at jeg bandt denne :D

5785536945_1b9f10fc44_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Litt kjedelig at disse inspirasjonstrådene døde helt ut. Har henta mye inspirasjon herfra.

Mange gode fluemønstre og kreative ideer.. Så her er hvertfall et lite bidrag.

Hekla spent spinner:

Vil ligge dypere i filmen i forhold til en vanlig spinner imitasjon. Er det ønskelig så finnes det såklart raskere måter å få til det på, så mest for morro at jeg bandt denne :D

5785536945_1b9f10fc44_z.jpg

Dubb fluekroppen hele veien og bind deg fluer som flyter...... teknikken er bare brukbar på pupper og nymfer. Det var ankepunktet ved fluene som Torill Kolbu bandt...jada de lurte endel fiskere til handel. Faktisk var det jeg som lærte Torill til å slå macrameknuter med antrongarn på en krok, hun valgte å gjøre det med heklenål.....og det var mitt antrongarn de brukte.......Men Grunde du har bundet en en MEGET  vakker flue som du desverre ikke har maksimalisert til det fluer skal brukes til, fiske!

Nå skunder jeg meg å si en ting, jeg har vært  i det stadie at jeg bandt kunstverk sdøv, fluer med unødvendig mye dilldall.........velger å illustrere det med en graf...[attachimg=1]

post-0-13949888118296_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott flue, flott bilde, ja, flott flott. :)

Takk for det, Henning :D

Dubb fluekroppen hele veien og bind deg fluer som flyter...... teknikken er bare brukbar på pupper og nymfer. Det var ankepunktet ved fluene som Torill Kolbu bandt...jada de lurte endel fiskere til handel. Faktisk var det jeg som lærte Torill til å slå macrameknuter med antrongarn på en krok, hun valgte å gjøre det med heklenål.....og det var mitt antrongarn de brukte.......Men Grunde du har bundet en en MEGET  vakker flue som du desverre ikke har maksimalisert til det fluer skal brukes til, fiske!

Nå skunder jeg meg å si en ting, jeg har vært  i det stadie at jeg bandt kunstverk sdøv, fluer med unødvendig mye dilldall.........velger å illustrere det med en graf...[attachimg=1]

Trenger da ikke å binde en flue bare for at den skal fange fisk. Hvis Marianne Auli starter å binde klovnefluer så skal jeg ikke påstå at det er unødvendig så lenge møkkadama har det morro :D

Men jeg tar poenget ditt ;D og hvis intrykket er at jeg bare sitter og binder dilldall fluer så er det jo et godt tips. Helt enig at det ikke gir noen mening fiskemessig å bruke en hekla kropp, men som jeg nevnte var det mest for morro. Vanligvis binder jeg spent spinner med en veldig sparsomlig kropp, pluss en tråd til ribbing og splitta organsavinger, og det syns jeg funker ypperlig.

Hvis du hadde sett i flueboksene mine som jeg har med på tur, så hadde du atagelig fått et annet inntrykk, for der er det ikke mye dilldall å finne. Eller jo det er vel noe ;D men 90% er enkle fluer som jeg veit fisker bra.

Uansett hyggelig at du tar deg tid til å gi konstruktive og velmente råd, for veit du har ekstremt peiling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjedelig at disse inspirasjonstrådene døde helt ut. Har henta mye inspirasjon herfra.

Mange gode fluemønstre og kreative ideer.. Så her er hvertfall et lite bidrag.

Hekla spent spinner:

Vil ligge dypere i filmen i forhold til en vanlig spinner imitasjon. Er det ønskelig så finnes det såklart raskere måter å få til det på, så mest for morro at jeg bandt denne :D

5785536945_1b9f10fc44_z.jpg

Dubb fluekroppen hele veien og bind deg fluer som flyter...... teknikken er bare brukbar på pupper og nymfer. Det var ankepunktet ved fluene som Torill Kolbu bandt...jada de lurte endel fiskere til handel. Faktisk var det jeg som lærte Torill til å slå macrameknuter med antrongarn på en krok, hun valgte å gjøre det med heklenål.....og det var mitt antrongarn de brukte.......Men Grunde du har bundet en en MEGET  vakker flue som du desverre ikke har maksimalisert til det fluer skal brukes til, fiske!

Nå skunder jeg meg å si en ting, jeg har vært  i det stadie at jeg bandt kunstverk sdøv, fluer med unødvendig mye dilldall.........velger å illustrere det med en graf...[attachimg=1]

Kan jo imitere en eggleggende rodanhispinner ?  ;D ;D :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gidder å legge litt ekstra flid i fluene for at de skal se litt finere ut for øyet, andre bruker tida de sparer på å binde enkle fluer til å tegne grafer på pcen over hvordan utviklingen til en fluebinder er. Atter andre sitter å skriver meningsløse innlegg mens jeg egentlig burde bundet fluer  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par døgnfluer fra gårdagen, en marginata og en aurivilli. Flyter godt og er godt synlige :) Marginataen kan nok ha litt lettere for å tryne på vannet enn aurivillien, men til gjengjeld ser den mer snasen ut! :D

Marginata:

Brent polychenille, litt dubbing i overgangen, blanda CdC i løkke som thorax/bein og en vinge av polygarn

[attachimg=1]

Aurivilli:

hale av hacklefibre, blanda fly-rite som bakkropp og blanda CdC i løkke til thorax/bein/vinger.

[attachimg=2]

fotostativ, photoshop, blits osv har vi ikke hørt om, dermed litt laber bildekvalitet. Kameraet har også lagt et passelig grønnskjær over aurivillien

post-5304-13949888234873_thumb.jpg

post-5304-1394988823536_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes disse fluene dere viser er utrolig flotte å se på, må jo bli imponert over fotoferdighetene også.  Selv gikk jeg vel raskt i Staffans siste fase og binder fluer på enkleste måte..fluer som jeg vet funker.  Blir innimellom fristet til å kopiere flotte avbildede fluer, men finner som regel ut at disse ikke fisker noe bedre.  Dermed tar latskapen over igjen.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Rhodani klekker

Krok: Mustad C49S, str.14

Kropp: Turkey biot - Pale Morning Dun

Hackle: Whiting Cape dyed Golden Olive

Vinge: Hvit Antron

Hale: Hvit Antron

Stor suksess med denne varianten før selve klekkingen tok til. Mens svalene enda fløy høyt over elven og ventet på at ting skulle skje.

post-0-13949889062438_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurivilli dun

Krok: Hends 404, str.14

Kropp: Turkey biot - Pale Morning Dun

Hackle: Whiting Cape dyed Golden Olive

Vinge: Hvit Antron

Hale: Tintet Mayfly tails - Cahill PMD

Denne her er svært sparsommelig bundet, da tynne og lite dressede fluer har vist seg å gi det beste fiske i vanskelige elver. I allefall for mitt vedkommende.

post-0-13949889062938_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...