Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvordan jeg skal si det uten  å tråkke på noen tær men jeg prøver...

Hvis noen blir sure så la det gå utover meg. Jeg er vandt til det.

Mange føler du må stille med flotte bilder i disse trådene. Bildet får like mye eller mer oppmerksomhet en flua.

Dette hindrer mange i fra å legge ut bilder av snasne kreasjoner.

Tenk litt på det og ikke tenk at dette er destruktiv kritikk da dere :)

Håper ikke dere ble fornærmet og slutter og legge ut perfekte blider som mange gjør. 

Men husk at dette er inspitasjonstråder. Jeg har gitt svigermor i legge ut bilder og beskrivelser av fluer fordi jeg ikke har klart å ta gode nok bilder. Det blir liksom ikke så gøy når bildene er en så viktig del av tilbakemeldingen.

Håper dere skjønner at dette ikke et surt oppgulp. Det er ikke bare jeg som tenker i disse baner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange føler du må stille med flotte bilder i disse trådene. Bildet får like mye eller mer oppmerksomhet en flua.

Dette hindrer mange i fra å legge ut bilder av snasne kreasjoner.

Nei  :) Er ikke enig med deg der, Frode. Og her blander du flere tråder sammen, tror jeg.

For. Legg merke til i fluetrådene, så er det i prinsipp ingen som sier noe på "dårlige" bilder, så lenge flua er bra. Men folk tar seg allikevel tid til å kommentere flotte bilder hvis det er det. Det er jo ikke noen motsetning mellom disse to tingene. 

Hadde jeg bare hatt et mobilkamera og tatt bilder av fluene mine med, så hadde jeg allikevel ikke tvilt et sekund med å legge det ut, for ingen kritiserer et mobilkamerabilde av ei flue her. Ikke sant?

Men klart, spør noen om "hva synes du om macrooppsett mitt, så får de jo svar. Og det er jo konstruktivt. Og lærerikt. Og en helt annen ting enn å kritisere fluebilder. Så jeg tror ingen skal være redd for å legge ut fluebilder med hvilket som helst kamera, for det er det i praksis ingen som kritiserer - og godt er det, Frode  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvordan jeg skal si det uten  å tråkke på noen tær men jeg prøver...

Hvis noen blir sure så la det gå utover meg. Jeg er vandt til det.

Mange føler du må stille med flotte bilder i disse trådene. Bildet får like mye eller mer oppmerksomhet en flua.

Dette hindrer mange i fra å legge ut bilder av snasne kreasjoner.

Tenk litt på det og ikke tenk at dette er destruktiv kritikk da dere :)

Håper ikke dere ble fornærmet og slutter og legge ut perfekte blider som mange gjør. 

Men husk at dette er inspitasjonstråder. Jeg har gitt svigermor i legge ut bilder og beskrivelser av fluer fordi jeg ikke har klart å ta gode nok bilder. Det blir liksom ikke så gøy når bildene er en så viktig del av tilbakemeldingen.

Håper dere skjønner at dette ikke et surt oppgulp. Det er ikke bare jeg som tenker i disse baner...

Jeg kommenterte bildet av enkel grunn din grinebiter.

Jeg kommenterte det,  ene og alene,  for at Roger her har jobbet en del med fluefoto i det siste, og har spurt om en del ting. Han er blitt skikkelig flink,  og jeg gav han en positiv tilbakemeldig.

Hadde folk ledd av dårlige bilder her inne, så hadde jeg skjønt bekymringen din. Men positive tilbakemeldinger tåler alle, til og med du kunne blitt glad for det kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på dette en stund men ikke turt å skrive det.

Skulle heller ikke gjort det ser jeg.

Nææ  ;D slutt å tulle a, Frode  ;D Ingen grunn til å innta en maryrrolle selv om noen sier deg imot  :) Det tåler du  :) Poenget mitt var at:

Det er jo ingen som kritiserer mobilkamerabilder av fluer, eller dårlige bilder i inspirasjonstrådene. Ingen. Punktum. Så det her er jo ikke noe tema engang  :D Ikke sant? Det er tvert imot kult at folk legger ut bilder - uansett kvalitet - av godfluene sine. Det er jeg sikker på at alle synes. Faktisk er jeg helt sikker på det  :) Og det er vel egentlig du også.

For å gjennta det jeg skrev:

Nei  :) Er ikke enig med deg der, Frode. Og her blander du flere tråder sammen, tror jeg.For. Legg merke til i fluetrådene, så er det i prinsipp ingen som sier noe på "dårlige" bilder, så lenge flua er bra. Men folk tar seg allikevel tid til å kommentere flotte bilder hvis det er det. Det er jo ikke noen motsetning mellom disse to tingene.  

Hadde jeg bare hatt et mobilkamera og tatt bilder av fluene mine med, så hadde jeg allikevel ikke tvilt et sekund med å legge det ut, for ingen kritiserer et mobilkamerabilde av ei flue her. Ikke sant?

Men klart, spør noen om "hva synes du om macrooppsett mitt, så får de jo svar. Og det er jo konstruktivt. Og lærerikt. Og en helt annen ting enn å kritisere fluebilder. Så jeg tror ingen skal være redd for å legge ut fluebilder med hvilket som helst kamera, for det er det i praksis ingen som kritiserer - og godt er det, Frode  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på dette en stund men ikke turt å skrive det.

Skulle heller ikke gjort det ser jeg.

Nææ  ;D slutt å tulle a, Frode  ;D Ingen grunn til å innta en maryrrolle selv om noen sier deg imot  :) Det tåler du  :) Poenget mitt var at:

Det er jo ingen som kritiserer mobilkamerabilder av fluer, eller dårlige bilder i inspirasjonstrådene. Ingen. Punktum. Så det her er jo ikke noe tema engang  :D Ikke sant? Det er tvert imot kult at folk legger ut bilder - uansett kvalitet - av godfluene sine. Det er jeg sikker på at alle synes. Faktisk er jeg helt sikker på det  :) Og det er vel egentlig du også.

For å gjennta det jeg skrev:

Nei  :) Er ikke enig med deg der, Frode. Og her blander du flere tråder sammen, tror jeg.For. Legg merke til i fluetrådene, så er det i prinsipp ingen som sier noe på "dårlige" bilder, så lenge flua er bra. Men folk tar seg allikevel tid til å kommentere flotte bilder hvis det er det. Det er jo ikke noen motsetning mellom disse to tingene.  

Hadde jeg bare hatt et mobilkamera og tatt bilder av fluene mine med, så hadde jeg allikevel ikke tvilt et sekund med å legge det ut, for ingen kritiserer et mobilkamerabilde av ei flue her. Ikke sant?

Men klart, spør noen om "hva synes du om macrooppsett mitt, så får de jo svar. Og det er jo konstruktivt. Og lærerikt. Og en helt annen ting enn å kritisere fluebilder. Så jeg tror ingen skal være redd for å legge ut fluebilder med hvilket som helst kamera, for det er det i praksis ingen som kritiserer - og godt er det, Frode  :)

Martyr nei. Nå ser jeg innlegg har blitt redigert for å si det sånn.

Jeg håper både du og Henning og alle andre fortsetter å legge ut flott bilder av flotte fluer fremover og ikke tar et innlegg som dere faktisk burde lese en gang til så inne i helvete inn på dere.

Dere tar bilder som jeg ikke hadde klart å ta på uke med hardt arbeid. Det er ment som et hyggelig og ærlig kompliment.

Prøver bare å si at dette er en inspirasjonstråd og ikke en bildetråd hvis dere må ha det fra den såkaldte "lævra"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver bare å si at dette er en inspirasjonstråd og ikke en bildetråd

Men da er vi enige. Og det tror jeg alle er enige i. Og har vært hele tiden.

Og så vidt jeg kjenner til, så er det aldri noen som har kritisert et dårlig bilde som noen har lagt ut i en inspirasjonstråd. Det skulle bare mangle.

EDIT: Skrivefeil. Er nå rettet opp.

I respekt for andre som skal lese, så retter man jo opp skrivefeil hvis man ser dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt svigermor i legge ut bilder og beskrivelser av fluer fordi jeg ikke har klart å ta gode nok bilder. Det blir liksom ikke så gøy når bildene er en så viktig del av tilbakemeldingen.

Hei. :)

Dette håper jeg du kan gjøre i fremtiden. Spesielt for oss nye er det veldig artig å se fluer, og kanskje spesielt om det er beskrevet hvordan den bindes. Derfor er det synd at enkelte lar være fordi de føler at bildene ikke er gode nok. Selv bryr jeg meg fint lite om bildene, så lenge man ser flua greit.

Dette går egentlig som en felles oppmuntring til alle som sitter å lurer på om de skal legge ut bilder... Det er bare å legge de ut, de blir helt sikkert tatt godt imot. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cdc vinge ser jo veldig pent ut på bilde, men hvor praktisk der dette under fiske? Ser for meg at flua må byttes etter hvert legg når vingene blir våte!? Noen tanker rundt dette?

Flua er meget pen, btw. :)

CDC'n torkar snabbt med några luftkast och ligger faktiskt helt perfekt i ytfilmen.

Har kört med det här mönstret i ett par år faktiskt.

Men jag byter alltid ut flugan efter jag fått fisk på den, kvittar iofs vad det är för fluga :)

Testa att binda några och provfiska med dom ska du se hur fint dom ligger :)

Sen använder jag ett riktigt gott flytmedel. TMC DryDip Super ;) hehe

Tack iaf :)

Mvh//Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cdc vinge ser jo veldig pent ut på bilde, men hvor praktisk der dette under fiske? Ser for meg at flua må byttes etter hvert legg når vingene blir våte!? Noen tanker rundt dette?

Flua er meget pen, btw. :)

Cdc er vel det beste en kan bruke til vinge. Er helt rå på flyting, og er lett å tørke/imprignere.

Mitt favoritt vingemateriell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Sulphurea-Spent. :) [attachimg=1]

Krok: TMC 103BL stl 11

Stjärt: Strån från målarpensel

Kropp: Bindtråd och Biot strips

Thorax: 0,5 mm light Brown Foam

Vingar: CDC Cream

Mvh//Jon

Flott flue, Jon  :-) ei sånn flue gir et nydelig inntrykk i vannfilmen.

Edit: må rette opp et par skrivefeil inn i mellom da Jeg skriver fra mobilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri verken fisket eller bundet spinnere med cdc, så da skal jeg prøve dette. :)

Her er min siste spinner.

mji00401.jpg

Denne klekkeren har jeg trua på, blir spennende og se til våren.

mji00801.jpg

La ut denne for noen dager siden, men fikk ikke noe tilbakemeldingpå den. What u think? Blei fornøyd jeg dah..  :)

ss009.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...