Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Jeg binder noen princeps som ikke vil flyte :( De flyter i 2 sekunder så synker de som en stein. Noen som ser hva jeg har gjort feil?

Princeps er vel ikke helt cool for ørreten i utgangspunktet, men om den ikke flyter så er det nok noe med foamen. Pass også på at den ikke blir bindt ned for hardt.

Tenker du på innbindingspunktet ved thorax eller vestepunktet ved krokøyet :)? jeg ser forresten at døgnflueimitasjonene dine florerer på nett, men ingen klekkere. Hadde vært morsomt å sett noen av de. Regner med at de kommer i neste ørretboms  :P

Geir: har bukt tmc 100 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Unknown User

LoFi bbs av Heptagenia Sulphurea

8247070200_32b8e072f0_z.jpg

Krok Hends 404 størrelse 12

Thorax Fly Rite #23 Olive Sulphur

Kropp Knallgul Turkey Biot

Hackle Grizzly

Hale Microfibetts

Foto iPhone

App PicFrame og Camera+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

LoFi Vespertina

8253810046_a9a982ac8e_z.jpg

Krok Hends 404 størrelse 16

Kropp Svart Turkey Biot

Thorax Svart dubbing (SLF boks)

Vinge Grå CDC

Hale Microfibetts.

Kjøpte en sadel med hanehakkel. Jeg syns den var vanskelig å bruke. Første gang jeg prøver den. Er usikker på om jeg liker den. Den var ikke helt hva jeg forventet. Litt vanskeligere å binde med. Noen som har noen erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin fin Vespertina Elvis. Liker godt de enkle "how to" bildene dine også.  <<l

Jeg brukte også Saddle til å begynne med, mye grunnet prisen samt at du fikk mange fluer på en fjær. Egenskapene er vel til dels like også. Men jeg har nå utelukkende gått over til Cape's. Kvalitetet på fibrene er bedre og i mine øyne mer spenstige.

Men det blir nok mer til hva man foretrekker selv, i sine kreasjoner. Jeg ser Terje Refshal binder med Europris koster til vinger nå, hehe. Funker det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Takk JFL!

Det er noe med den spenstigheten jeg savner. Fibrene spriker liksom åt alle hold. Hva er capes?

Terjes kostfluer er geniale. Noe jeg har tenkt å kopiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capes = Nakker

Saddle = Sadel

De kommer fra forskjellig plass på Hanen.

Tillater meg å legge inn ett bilde fra Whiting Farms. Nakke til venstre, sadel til høyre. En nakke har ett bredere spekter innenfor størrelse og kortere fjær, mens en sadel har mer begrenset størrelse til fluer men lengre fjær slik at du får flere fluer på en fjær.

Spensten er i mine øyne adskillig bedre på en nakke enn en sadel.

[attachimg=1]

post-0-13949893851377_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Ja nettopp. Har aldrig hørt ordet capes om nakke før. Men da stemmer det med min erfaring. Da er det bare å investere i en svart nakke da. Det var nettopp mengden fluer per fjær som trigget meg til kjøp av en sadel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fluer JFL og Swedeman <<l <<l

Sitti å bindi quill fluer i stor stil i det siste. Digger quill ;D

Blitt noen ok Baetisnymfer og noen spentsaker.

Etter litt inspirasjon fra Sigve så satt jeg meg ned å lagde noen sånne klassiske saker jeg ikke har lagd på så lenge jeg kan huske.

Husket fort grunnen da stikka nesten var på vei ut av vindu på første flua ;D ;D

Står stor respekt av de fluene dine Sigve <<l. De vingene er ikke lette når man ikke har gjort det på en stund. Blir ikke flere på meg med det første trur jeg ;D

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

post-982-13949893853497_thumb.jpg

post-982-13949893854098_thumb.jpg

post-982-13949893854708_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...