Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Vakkert Robban. Sigve er til å bli inspirert av. Den der rusty quill er vel perfekt til Aurivilli? Eller er Ginger bedre?

Jo takker Swede og dere andre :D

Synes rusty er fint som en generel farge til både Aurivilli og Ignita.

Her har jeg faktisk brukt Ginger påfuglguill. Blir litt mye gulstikk i bildene mine så fargene juger kanskje litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget pent Robbisen. Utrolig flott vinge. Vi skyte inn at dersom en bruker bra materiale blir det en del lettere å surre vingene. Det som gjør klassiske eller catskills vanskelig er nettopp det å finne bra materiale. Resten er bare øving :)

Den der rusty quill er vel perfekt til Aurivilli? Eller er Ginger bedre?

Jeg digger diskusjoner rundt det med farger på døgnfluer. Har derfor tatt en del bilder av døgnfluer fra undersiden (Tross alt det fisker ser) Som du ser av bildene er det meget store forskjeller Alt fra oliven til rustybrown.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

post-969-13949893858244_thumb.jpg

post-969-13949893858497_thumb.jpg

post-969-13949893858638_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger diskusjoner rundt det med farger på døgnfluer. Har derfor tatt en del bilder av døgnfluer fra undersiden (Tross alt det fisker ser) Som du ser av bildene er det meget store forskjeller Alt fra oliven til rustybrown.

Viktig å sjekke undersiden ja :) Ble litt overrasket i sommer av forskjellen på over og under. Veldig rød oppå, og veldig olivengul under.

Eirik

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-2735-13949893859003_thumb.jpg

post-2735-13949893859348_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grå / brun dubbing blandet selv i kaffemikser og silver badger hackle.

Tips ved binding for å få en slitesterk flue. Start dubbing på topp og gå ned til krokbøy. Gå opp med bindetråd gjennom dubbing. Fest hackle ved krokøye - fire turn hackle med med åpne tørn så tre tørn tilbake igjennom hackle. Fest hackle. Spinn bindetråd og gå igjennom hackle frem og tilbake. Avslutt så flua med whip finish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin flue og bilde Kim.

En spent spinner som er grei å spotte på vannet.

Ikke vakker men funker ( raskt å binde).

Materialer: hale- fibre fra hackle,  kropp- 1 ply ullgarn (Chadwick 222), hackle- Silver badger, krok- TMC 902BL #14.

[attachimg=1]

Trygve

post-820-13949893985561_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...