Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Takker, Trygve. :)

Det var en enkel og fin spent, men er du sikker på at fisken oppfatter den som en spent spinner og ikke en klekker?

Spiller det egentlig noen rolle? ;)

Egentlig ikke, prøver bare å lure ut noen tanker rundt mønsteret fordi sånt interesserer meg. Er jo gøy å prate litt om fluene som legges ut her og diskutere litt rundt deres erfaring som kjenner mønsteret godt i praktisk fiske.

Hvorfor ville ikke fisken oppfatte den som spent?

Det vet jeg ikke, men med palmerhackel som ofte skal imitere bein kunne det kanskje hende at denne flua kunne gå som en klekker. :)

Jeg prøver bare å prate litt flue her altså, ikke missforstå. Jeg har ikke den lange fartstiden som flere av dere har, jeg prater bare ut av det jeg sitter på av kunnskap og og meninger. Når jeg spør om ting så er det fordi jeg lurer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluene blir så macro-lekre når dem er surra med biot i kroppen. Har vært nedenom den lokale sjappa og fått gode tips av Robban i dag iht biots og surring, og også fått rasket med meg ett par fjær som skal bli til neste års håpefulle imitasjoner med biotkropp.

Skal på en ukestur neste år til en plass der ørreten på den tiden kaster seg lett over fluer som den du presenterer her, Trygve. Denne varianten i små størrelser går lett som mygg også så denne er kjekk å ha i boksen  flere størrelser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig flue Waffer'n Du skriver ikke krokstørrelse men jeg antar rundt #12. Hvor vil jeg.... Proposjonene. Kroppen og thorax er nesten like lange og halen nesten 2 ganger så lang som selve fluen. Jeg hadde valgt å korte halen til ca samme lengde som fluen/kroken. Kroppen noe lengre og mindre thorax. Ca 2/3 kropp og 1/3 thorax. Sett gjerne av plass til hodet som din flue. Om ønskelig et mer "catskill" preg blir det ikke hode i det hele tatt.

Når du surrer hakkel surr 3 tørn bak vingen og 2 forann. Med et mindre thorax blir hakkelet tettere og dubbing under ikke nødvendig. Ment som vennskaplig kritikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigve. Jeg synes det er fint at du kommer med en konstruktiv tilbakemelding, det er sånt man lærer av og det er nettopp sånn jeg tolker det. Ser poengene dine iht proposjoner og det skal jeg ta med meg da jeg har tenkt å bruke litt tid på catskill fluer fremover, for jeg liker dem godt. Veit du er god på disse og da lytter jeg. <<l

Var innom Gero for en liten stund siden og så at de hadde inne noe som heter Swiss Straw Clear. Jeg blei sittende å vurdere denne pakka en stund og så for meg forskjellige ting dette materialet kanskje kunne brukes til, men kjøpte ikke. Gikk hele uka og tenkte på dette og fant ut at jeg angret på at jeg ikke kjøpte og måtte da seff innom igjen for ett par dager siden og kjøpe. ;D Jeg tenkte å prøve dette som vinger til døgnfluer og forme dem ut med vingebrennere, bare for moroskyld. Om denne funker i praktisk fiske vet jeg ikke, og det er ikke til det formålet den er bundet. Den er laget rett og slett for gledens skyld på bindestikka. Jeg binder fluer fordi det er stimulerende og moro, ikke bare fordi jeg trenger til fiske. :)

Danica.

Har brukt en tmc102y #13. Hjort i hale, staffanchenille kropp+litt superfine mix, vinge er nevnt over og i thorax har jeg spunnet oliven cdc. Det er kansje ikke den peneste flua som er presentert her inne, og ikke det beste bilde heller, men det er heller ikke poenget her. Håper kanskje at noen av dere andre får noen ideer eller lyst til å prøve noe lignende. Inspirasjonstråd. :)

8301045360_6717932eaf_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut en Danica bundet på en krok TMC 212y #11 :)

Det jeg lurer litt på er om den er litt i guleste laget, har sett at Danica'ne varierer veldig i fargen. Alt fra gult til cream. Er det da lurt og ha en som denne og en i cream/beige ? :) Håper på litt kritikk på denne for å forbedre den ;)

post-32561-13949894087279_thumb.jpg

post-32561-13949894087544_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...