Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Henning, er det sånn forlenga juksekropp eller? Burde ikke du bruke Brun's Polychenille?  ;D

Har aldri fisket med sånne fluer før, men mangler det hackle der eller er jeg blind?

De krokene der er forresten dritbra!  <<l

Bra flue Henning!

Det er en kropp/materiel som er tenkt å imitere en døgnfluekropp ja. På denne her bruker jeg denne, noe jeg synes jeg ska få lov til, så kan jeg evnt bruke Brun`s Chenille på andre fluer?

Du har nok det. Fikk du ikke en av meg i Bosnia. Jeg for min del bruker ikke hackle på comparadun.

Tenkte det samme om hackle.

Jeg trodde du av alle hadde nok rutine til å se at dette er en comparadun. ( :) )

Tenkte det samme om hackle.

Er vel en comparadun vinge, uten at det kommer så godt frem på bildet ?

Her kommer rutine til sin rett ja. Selvfølgelig er det det Lars. Du har rett, som vanlig.

Her er et bilde forfra. Utrolig dritvalg av vinge her. Møkka CDC som ikke egner seg til formålet. Men men, det holder vel til fisk under halvkiloen.

6772003127_ec5507affd_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg produsert min første Aurevilli, det var i alle fall det som var planen.

Tips og triks om hvordan den egentlig burde være mottas med takk!!  ;D

Fin den :) Fanger gjør den også :) Et lite tips er å dra på et par surringer med dubbing rundt rota av vingen. Da har hackelet en tendens til å legge seg rettere. Og ville brukt tuppen av fjær som vinge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg produsert min første Aurevilli, det var i alle fall det som var planen.

Tips og triks om hvordan den egentlig burde være mottas med takk!!  ;D

Fin den :) Fanger gjør den også :) Et lite tips er å dra på et par surringer med dubbing rundt rota av vingen. Da har hackelet en tendens til å legge seg rettere. Og ville brukt tuppen av fjær som vinge :)

Takk for det Eggen.

Har faktisk brukt tuppen av fjæra som vinge hær, men den var litt i lengste laget, så jeg måtte nappe av litt.

Ska huske på å ha litt dubbing rundt rota neste gang. <<l

Er der noe slags tommelfinger regel når det gjelder hackelet?

Jeg syns dette vart litt i største laget, men det ska kansje vere slik?

Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kropp/materiel som er tenkt å imitere en døgnfluekropp ja. På denne her bruker jeg denne, noe jeg synes jeg ska få lov til, så kan jeg evnt bruke Brun`s Chenille på andre fluer?

Du la merke til gliset vel? Spiller ingen rolle for meg hva du bruker til kropp.

Du har nok det. Fikk du ikke en av meg i Bosnia. Jeg for min del bruker ikke hackle på comparadun.

Nope, det var ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg produsert min første Aurevilli, det var i alle fall det som var planen.

Tips og triks om hvordan den egentlig burde være mottas med takk!!  ;D

Denne er god nok den Gullaksen, men jeg ville brukt mørkere cdc i vingen . . . Brun eller grå  ;)

Jeg mener bestemt å ha fått bedre respons fra fisken på mine aurivilli-duns etter at jeg tok ibruk mørkere materiale i vingene, fremfor hvit, som jeg brukte tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Henning, er det sånn forlenga juksekropp eller? Burde ikke du bruke Brun's Polychenille?  ;D

Har aldri fisket med sånne fluer før, men mangler det hackle der eller er jeg blind?

De krokene der er forresten dritbra!  <<l

Bra flue Henning!

Det er en kropp/materiel som er tenkt å imitere en døgnfluekropp ja. På denne her bruker jeg denne, noe jeg synes jeg ska få lov til, så kan jeg evnt bruke Brun`s Chenille på andre fluer?

Du har nok det. Fikk du ikke en av meg i Bosnia. Jeg for min del bruker ikke hackle på comparadun.

Tenkte det samme om hackle.

Jeg trodde du av alle hadde nok rutine til å se at dette er en comparadun. ( :) )

Tenkte det samme om hackle.

Er vel en comparadun vinge, uten at det kommer så godt frem på bildet ?

Her kommer rutine til sin rett ja. Selvfølgelig er det det Lars. Du har rett, som vanlig.

Her er et bilde forfra. Utrolig dritvalg av vinge her. Møkka CDC som ikke egner seg til formålet. Men men, det holder vel til fisk under halvkiloen.

6772003127_ec5507affd_z.jpg

Tar det som et kompliment Henning. Vet ikke om jeg lever opp til det dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå legger jeg hvirkelig hode på huggestabben her,

men jeg er ny i dette tørrflue gemet, å der er stadig spørsmål som dukker opp.

Lurer på følgende:

Comaradun; Hva er den å hva imiterer den?? Enkelte av de ser ut som klekkere, men andre ser ut om voksen.     

                Håper dere skjønner/set forvirrelsen her.

Parachut; Hacklet -> Hvor stort ska det vere i forhold til kroppen

              Haletråd -> Samme greia, hvor lange? Likt på alle eller forskjellig fra insekt til insekt.

Kommer garantert flere spørsmål, men vi bjynder i det små å tar det litt etter litt.

Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå legger jeg hvirkelig hode på huggestabben her,

men jeg er ny i dette tørrflue gemet, å der er stadig spørsmål som dukker opp.

Lurer på følgende:

Comaradun; Hva er den å hva imiterer den?? Enkelte av de ser ut som klekkere, men andre ser ut om voksen.     

                 Håper dere skjønner/set forvirrelsen her.

Parachut; Hacklet -> Hvor stort ska det vere i forhold til kroppen

              Haletråd -> Samme greia, hvor lange? Likt på alle eller forskjellig fra insekt til insekt.

Kommer garantert flere spørsmål, men vi bjynder i det små å tar det litt etter litt.

Trygve

Parachute : En grei regel å følge er at hackelet rekker helt til enden av bakkroppen og at haletrådene er omtrent like store som kroppen. Vingen bøyen jeg tilbake og klipper omtrent like lang som til enden av bakkroppen. :) Hvis du skjønner ? Sjekk ut http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=197:parachute-dognfluer&catid=34:dognfluer&Itemid=59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En comparadun kan imitere både en dun og en spinner, og sikkert en klekker også. Det spiller vel forsåvidt ingen rolle for du vil aldri få vite hva fisken tok det for alikevel. Til forskjell fra hva jeg ser mange skriver her, bruker jeg gjerne comparadun på litt rask strøm eller "rifflet" overflate og ikke på sakteflytende elv. Der blir det mest en vanlig fallskjerm eller en no-hackle variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, Hermann sier her.

Jeg bruker stort sett bare Comparadun i små størrelser, og gjerne på litt riffla vann også, og alt ettersom hvordan man binder dem så kan de etterligne det meste fra spinner til dun og klekker. Comparadun-varianten "CdC & Sparkle" binder jeg med et glissent nymfevedheng og ikke haletråder, og den fisker godt som klekkende døgnisdun/ dun.

Angående vingehøyde, så liker jeg at den er omtrent lang som hele kroppslengden, og gjerne litt til også. Hvis man ser på de levende døgnfluene også, så er generelt gjerne vingen en aning lengre enn kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, Hermann sier her.

Jeg bruker stort sett bare Comparadun i små størrelser, og gjerne på litt riffla vann også, og alt ettersom hvordan man binder dem så kan de etterligne det meste fra spinner til dun og klekker. Comparadun-varianten "CdC & Sparkle" binder jeg med et glissent nymfevedheng og ikke haletråder, og den fisker godt som klekkende døgnisdun/ dun.

Angående vingehøyde, så liker jeg at den er omtrent lang som hele kroppslengden, og gjerne litt til også. Hvis man ser på de levende døgnfluene også, så er generelt gjerne vingen en aning lengre enn kroppen.

Har du et bilde av varianten med nymfeheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, Hermann sier her.

Jeg bruker stort sett bare Comparadun i små størrelser, og gjerne på litt riffla vann også, og alt ettersom hvordan man binder dem så kan de etterligne det meste fra spinner til dun og klekker. Comparadun-varianten "CdC & Sparkle" binder jeg med et glissent nymfevedheng og ikke haletråder, og den fisker godt som klekkende døgnisdun/ dun.

Angående vingehøyde, så liker jeg at den er omtrent lang som hele kroppslengden, og gjerne litt til også. Hvis man ser på de levende døgnfluene også, så er generelt gjerne vingen en aning lengre enn kroppen.

Har du et bilde av varianten med nymfeheng?

Hei  :)

Ja, men den kommer først på dvd'n, Ørretboms 5 - Del 2 - store og små døgnfluer.

Men der viser jeg hvordan den bindes, og også hvorfor. Ikke noe forferdelig hokus-pokus altså, men viser bare en velprøvd veldig god variant.

Edit. Takk for pm - har svar nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Utrolig mye inspirasjon å hente i denne tråden nå både når det gjelder klassiske og mer moderne døgnfluer :D

PS. Hadde satt stor pris på om det ble lagd egne tråder hvor man diskuterer comparadun vs no hackle og andre fluebindings tekniske spørsmål. Da blir det lettere å følge med på fluebindinga og fluebilder. Det blir litt for mange sider som går med til diskusjoner. Diskusjonene er meget interessante de men det hadde vært mye bedre å få dem i egne tråder etter mitt syn.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Noen slike Terje ;D

Håper noe av dette er godt nokk for fisken ;):D

 Mvh Roger Ø

Mye snadder der ja, Roger :D :D

Mer enn godt nok for fisken, vær du sikker :D

Selv knøt jeg et par polychenille danica´r jeg håper jeg snart kan få brukt for i Rena :D

Krok: Hends 404 #10

Halefibre: Æljhår

Kropp: Staffans polychenille (markert med vannfast tusj)

Thorax: cdc dubbing iblanda litt ice dubbing

Hackle: Grizzle hackle som jeg har farga Golden Olive

Vinge: to guloliven/oliven cdc fjær pr flue

8454216092_f4648b9711_c.jpg

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CDC Baetis Emerger

Krok: TMC 212Y sz15

Kropp: Turkey Biot Olive Gray

Thorax: RAA CdC Dubbing Iron Blue

Vinge/Pose: RAA CdC Puff Blue Dun

Halefibre: Fasan

[attachimg=1]

post-0-13949894716896_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...