Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Neste uke skal jeg anskaffe meg et habilt kompaktkamera.

Ja, såpass skylder du FFS, for du er virkelig en av de bedre binderne her inne!!

Veeeeeeeeeeeeel...  ;D Men jeg skal i hvert fall skaffe meg et bra kompaktkamera til et par-tre lapper  :)

Takk, takk Roger, JFL osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye JFL og Geir.  :)  Må vel prøve å få tatt en tur og kastet litt igjen, har blitt altfor lite av det i vinter.

Jeg har ikke fisket mye med krøplinger selv, men de funket ikke noe dårligere enn de andre fluene mine de gangene jeg prøvde i sommer.   ;D

Litt sent kveldsarbeid;    

str. 16 comparadun

post-3381-13949894761626_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har av og til ikke hatt små nok fluer , det skal jeg

rette på til sommer'n  :)

comparadun  #22

   

Kjempefine, Geir  <<l

Om jeg får lov til å komme med tips, ellers så ser du vekk fra tipsa mine, for fluene dine er gull uansett:

1) Dropp dubbing i kroppen på så små (for å få de "2.gen. Baetis-slanke" som du er ute etter her, og som du har gjort så fint på noen av døgnisa dine her også),

2) og kjør Comparadun-vingen ut i tilnærmet 180-grader for å holde flua i vannfilmen.

I Norge så har merkelig nok liksom Comparadun aldri slått an, i motsetning til i de fleste andre land/elver med bittesmå døgniser og tunge klekkinger, men de her ser flotte ut, Geir. Og jeg er en Comparadun-fan i små størrelser for det fisker knallbra  <<l Jeg liker spesielt CdC & Sparkle-varianten av Comparaduns. Jeg tror ikke det er noen flue som heter CdC & Sparkle, men det er noe jeg bare har satt navn på, blanda sammen for mange år siden av Sparkle Dun og CdC-Comparadun. Jeg kaller den nå CdC & Sparkle  :) Samma det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker spesielt CdC & Sparkle-varianten av Comparaduns. Jeg tror ikke det er noen flue som heter CdC & Sparkle, men det er noe jeg bare har satt navn på, blanda sammen for mange år siden av Sparkle Dun og CdC-Comparadun. Jeg kaller den nå CdC & Sparkle  :) Samma det.

God morgen Andrè, er det lov å spørre om du har ett bilde av en CdC/Sparkle variant? Blir jo nysgjerrig når DU nevner det vet du.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fin ut den Waffer'n, fine proposjoner utifra hva jeg kan se.  <<l Ta gjerne ett bilde litt mer fra siden.

Det viktigste å huske på når du binder Catskill (hvis man skal være "true to the core" som Sigve sier) så bruker du 3 surringer bak og 2 foran. Pass også på at du har ca 2mm fri avstand frem til krokøye. Dette av to grunner, thurle knuten de brukte på den tiden og at balansepunktet blir flyttet lenger bak på flua slik at den flyter som den skal i de raske partiene.

Catskill er kanonrått, enda bedre når man får fisk på det også!

Slik jeg ser det da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har av og til ikke hatt små nok fluer , det skal jeg

rette på til sommer'n  :)

comparadun  #22

   

Kjempefine, Geir  <<l

Om jeg får lov til å komme med tips, ellers så ser du vekk fra tipsa mine, for fluene dine er gull uansett:

1) Dropp dubbing i kroppen på så små (for å få de "2.gen. Baetis-slanke" som du er ute etter her, og som du har gjort så fint på noen av døgnisa dine her også),

2) og kjør Comparadun-vingen ut i tilnærmet 180-grader for å holde flua i vannfilmen.

I Norge så har merkelig nok liksom Comparadun aldri slått an, i motsetning til i de fleste andre land/elver med bittesmå døgniser og tunge klekkinger, men de her ser flotte ut, Geir. Og jeg er en Comparadun-fan i små størrelser for det fisker knallbra  <<l Jeg liker spesielt CdC & Sparkle-varianten av Comparaduns. Jeg tror ikke det er noen flue som heter CdC & Sparkle, men det er noe jeg bare har satt navn på, blanda sammen for mange år siden av Sparkle Dun og CdC-Comparadun. Jeg kaller den nå CdC & Sparkle  :) Samma det.

Takker, Andrè  :D

Tips kommer godt med for de fleste vil jeg tru, for meg også  :) :)

Er enig med JFL, vi ønsker et bilde ....

Setter pris på råd og tips det er det vi lærer av , så takk for det Andrè  :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...