Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Her mine første forsøk på skikkelig makro bilder.. Ble vell helt ok :). En quill Aurivilli og en Micro dun( Andrè Brun) variant.

Tar gjerne imot konstruktiv kritikk <<l!

Ser veldig bra ut det her :D

Veldig flotte fluer og veldig flotte bilder :D

Kjempeflotte fluer fra Brumund, waffer´n, Geir og alle andre som poster i denne meget

inspirerende tråden :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en tur utpå dypet og drister meg til å legge kveldens nysurrede Quill Gordon. Har for lite kjennskap bindemessig til disse fluene så jeg klarer ikke helt å bedømme om den ble bra eller ikke. Legger den ut likevel i håp om at noen av dere andre får ideer og poster noen classics i samme stil, og gjerne med litt info så jeg kanskje kan lære noen triks. ;)  :)

8459773690_724dc43dbd_z.jpg

8458670105_dd4b45f533_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her mine første forsøk på skikkelig makro bilder.. Ble vell helt ok :). En quill Aurivilli og en Micro dun( Andrè Brun) variant.

Tar gjerne imot konstruktiv kritikk <<l!

Dlovheim - jeg synes det så riktig så bra ut jeg. Begge fluene var meget fine  <<l Både fin Compara Dun, og fin Micro Dun  <<l

Om du vil, bindeteknisk, så kan du rette opp Comparadun-vingen enda mer, men jeg tror ikke det har noe å si fiskemssig akkurat, og da spiller det heller ingen rolle  :)

Tar en tur utpå dypet og drister meg til å legge kveldens nysurrede Quill Gordon. Har for lite kjennskap bindemessig til disse fluene så jeg klarer ikke helt å bedømme om den ble bra eller ikke. Legger den ut likevel i håp om at noen av dere andre får ideer og poster noen classics i samme stil, og gjerne med litt info så jeg kanskje kan lære noen triks. ;)  :)

Ser meget bra ut det, Waffer'n  <<l og her har du også gjort det riktig med hodepartiet - nesten ikke noe hode, for å få tyngdepunktet lengst bak slik at den lander riktig, helt i stil med Michael Arritt og andre klassiske bindere  <<l Sigve binder også fine slike har jeg sett.

Etter hacklefargen du har valgt, så er det nesten mer en Housatonic Quill enn en Quill Gordon, men nå er jeg på svært tynn is  :D Uansett, flott bundet. Og meget artige disse klassiske fluene.

Jeg tillater meg å poste en, i mine øyne, liten morsom greie jeg skrev om Quill Gordon engang.

Quill Gordon

Jeg setter meg ned og binder en klassisk Quill Gordon - for en gang skyld. Denne tradisjonelle tørrflua står for meg på en måtte som selve symbolet på en gammel fluebinderepoke. Dus og nærmest skjør i utseende. Lett og sparsomt dresset står den i bindestikka - vakker i all sin enkelhet. Jeg har ikke akkurat noe særlig behov for disse fluene, synes jeg ved første tanke. De har liksom mistet sin plass og blitt erstattet med andre fluer i døgnflueboksen.

catskill.jpg

Der er det stort sett bare den nyere tids fluer, som står linjet opp som kampklare soldater under effektivitetens fane. Effektive og slitesterke er vår tids fluer. Hvorfor må egentlig alt være så effektivt og slitesterkt, tenker jeg motsigende. Vår tid gjenspeiles kanskje også i vår tids fluer? Funksjonelt og effektivt skal det være. Jeg binder en ny Quill Gordon…

Det har rent mye vann i havet siden de gamle klassiske tørrfluene først så dagens lys. Og sikkert er det vel også at mange av våre nye fluer er langt mer praktiske og effektive fiskefangere. Fra en ren estetisk synsvinkel derimot, er det lite som kan måle seg med de lettdressede og estetiske fluene fra Catskill, med Quill Gordon i spissen. Kanskje en verdifull tradisjon som ikke bare skal måles i effektivitet? Slik er det med fluebinding. Det er så uendelig mye mer enn bare det og masseprodusere "farlige" killerfluer. Det er rekreasjon, det er kreativitet og det er kunstnerisk utfoldelse. Og da er vi tilbake til Quill Gordon som et slags symbol. Kanskje også som en slags motvekt til dagens samfunn, sånn helt i overført betydning. For er ikke det akkurat hva fiske er for mange - en motvekt til hverdagens stress og mas? Etter min mening trenger vi kanskje Quill Gordon mer enn de gjorde før i tiden - i hvert fall i overført betydning. Slik sett er det kanskje allikevel ikke så dumt å binde seg en Quill Gordon av og til, selv om man ved første tanke ikke synes man har bruk for den…

André Brun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye bra og inspirerende binding her folkens <<l  

Fin Quill Gordon Waffer`n. Fin for øyet og ikke minst; den ser bra balansert ut, en jeg glatt hadde satt på fortommen !!

Har fått tid til litt snurring i dag jeg og.

Her er klekkere av det litt "duse" slaget. Deerhair emerger varianter. Den ene med kropp av bindetråd og påfugl quill. Den andre med hareøre og tynn gullwire. Begge med torax/bryst av hareøre med myyyye dekkhår. Alle på bildene er krok #14.

8459997278_245d4bfe74.jpg

8459998214_ebe470c302.jpg

8459998074_198910c0cd.jpg

8459998852_6ca1393d26.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, JFL ,André og Flunes! :D

Du setter det på spissen, André, og jeg må si at disse fluene gir meg en bindeglede på en helt annen måte enn en "effektiv killerfluer". Her handler det om noe helt annet, nemlig det å ha tid til å reflektere litt på andre ting som også er vel så viktig som det å effektivisere alt mulig. I år skal jeg iført en gammel teknikk av en fiskestang, nemlig en bambus, og en neve klassiske tørrfluer sette meg ned med en kaffekopp og reflektere litt på livet langs bredden i beste Izaak Walton-ånd. Filosofere om du vil, slik de første fluefiskerne gjorde for flere hundre år siden. Dette jeg skriver her appelerer til meg i stor grad og jeg storkoser meg når jeg binder gamle klassikere. Sier i år som i fjor at denne sesongen blir bra, denne sesongen er full av ny viten og nye fluer, både gamle klassikere og nye uprøvde mønstre. I år blir det bra, jeg føler det på meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Snadder fluer, Waffer´n og Flunes :D :D

Jeg surra noen Hends body quill klekkere i kveld.

Tenkte jeg skulle prøve Body Quill i kroppen på noen døgnflueklekkere til sommer`n.

Jeg liker godt glansen i Hends Body Quill.

Her er tre aurvilli klekkere med litt variasjon i bruken av cdc som flottør :D

Krok: Knapek P #14

Hale: Krystal Flash og strutseherl

Kropp: Hends Body Quill. Her har jeg bruk to til tre farger som jeg har tvinna til en tråd før

jeg surra den rundt kroken.

Thorax: cdc dubbing iblanda litt ice dubbing

Vingesekk: to cdc fjær

8459073355_33eb2240d7_c.jpg

8460176436_964a0397f6_c.jpg

8460174248_0bcfa2374a_c.jpg

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker og bukker for fine tilbakemeldinger fra JFL, Andrè Brun,Terje(Tørrfluepuristen) og Brumund, m.flere :)! Man lærer så lenge man lever. Flotte fluer fra dere andre, rett og slett utrolig motiverende og kult å se på <<l!!

Mr Brun: Jeg skal få rettet opp comparadunen neste gang, takk for tipset ;).

Forresten; deilige klekkere Terje!!! De ser så giftig ut at halvparten hadde vært nok. :D

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen.

Om fluen / fisketips:

Fiskes som klækker og som spinner. Suværen flue som er nemt at binde og som fanger godt når der er danica i luften. Virker lige få godt med vulgata formoder jeg.

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=151&flyid=291

Hilsen

Thomas Schreiber

(laget automatisk av Fluedatabasen)

0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk høy kvalitet på fluene og bildene som blir lagt inn her nå, inspirerende til tusen!

Old School Pale Morning Dun - Aurivilli

Krok: Hends 404BL sz12

Kropp: D's Body Quill PMD

Thorax: RAA CdC Olive Brown

Vinge: Lemon Wood Duck (splittet V)

Halefibre: Bever

Hackle: Medium Barred Ginger (3 bak og 2 foran)

[attachimg=1]

post-0-13949894774382_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...