Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Geir's døgniser med hjortehårsving tror jeg er det som har varmet hjertet mitt mest i denna tråden <<l

Når det gjelder palmerhackle, så fiska jeg stort sett med det i hele fjor, og halve sesongen før der, og kommer absolutt til å fortsette med det.

Det er lettere å få pent, og som flere sier, kan man justere "høyden" på dem ved å klippe.. I mine øyne er fluene også penere å se på, enn de med fallskjermhacle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye flotte fluer her i tråden nå, imponerende nivå!

Lurer litt på hvordan disse fluene med "palmerhackle" blir liggende i vannet! Vil ikke de legge seg litt dypt i vannet, eller rett opp og ned om en vil? Vil ikke det være en fordel å klippe av hackelet på undersiden, sånn at flua blir liggende vannrett? Mulig jeg er helt på viddenene her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toten=Slum, Tangen=Slum... Hjælpes itte att'n bor på den riktige sia, da'n bor sør førr stangebrua ;)

Men når det gjelder fluebindinga, er det smått utrolig at denna kroppen der var mer eller mindre lam for svært få år siden... Jeg tar av me hatten, og bøyer meg i støvet <<l

Det er ikke bare Geir som binder fine fluer altså folkens.. Fluebindinga her er det et vanvittig nivå over  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toten=Slum, Tangen=Slum... Hjælpes itte att'n bor på den riktige sia, da'n bor sør førr stangebrua ;)

Ikke så lett for en fra gærne sia å få med seg alt når han flytter over på den riktige!  ;D  ;D

Men er helt enig i at bindinga, om enn ikke geografien, den kan han godt!  ;D

Truls og Sondrefly, veldig bra fluer fra dere også!

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for god ord gutter  :D

Blir rørt her je sitter , ja fluebindinga har hjulpet meg tilbake til normalen ..

Det vart mange fluer i søppela , men utrolig bra trening for finmotorikk.

Sliter med en hjerneskade etter slaget , var for lyder, støy og mange synsintrykk

Plasser med mye folk er helt ræva , sliter på fluefiskemesser ..

Får si som min datter sa , jeg har skjønt at det er noe galt i hode ditt  :D

Hun er verdens beste datter  ;D

Beklager OT ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for god ord gutter  :D

Blir rørt her je sitter , ja fluebindinga har hjulpet meg tilbake til normalen ..

Det vart mange fluer i søppela , men utrolig bra trening for finmotorikk.

Sliter med en hjerneskade etter slaget , var for lyder, støy og mange synsintrykk

Plasser med mye folk er helt ræva , sliter på fluefiskemesser ..

Får si som min datter sa , jeg har skjønt at det er noe galt i hode ditt  :D

Hun er verdens beste datter  ;D

Beklager OT ....

Hei, Geir. Dagens beste og mest ærlige innlegg kommer fra deg.

Jeg har opparbeida meg en stor respekt for deg ut i fra fluene du har lagt ut i det siste, men jaggu steig ikke respekten for deg ennå et par hakk her nå. Ærlighet er noe jeg setter høyest av alt.

Jeg har selv en far som fikk slag for få år siden. Det var skikkelig tungt for meg husker jeg. Han har alltid vært min beste venn, og er det fortsatt. Og vil nok alltid være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To marginata fra meg ..

All respekt for øverste innlegget ditt Geir, godt å høre at det går rette veien. Gullkorn fra barnemunn er alltids kjærkomne i slike stunder.  :)

Over til disse fluene dine med Rådyr som vinge, du tror ikke disse blir for stive? Med det mener jeg at ørreten raskt vil kjenne at det ikke er riktig for så å spytte den ut før tilslaget kommer.

Uansett, nydelig bundet Marginataer.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hår har blitt brukt som vinge på døgnfluer omtrent siden tidenes morgen, og har ikke fisken oppdaget jukset enda, så gjør den det nok ikke i fremtiden heller.

Veldig pene døgnfluer Flunes og Truls <<l

Og Geir, sjøl om jeg først traff deg på høsten i fjor, hvor du ga bort en hel masse fluebindeutstyr til fluefiskegruppa på Tyrili og en trivelig prat i bindebua mi på Jessnes, stiller jeg meg, sjøl om Tor Arne holder med Vålerenga i fotball og av den grunn neppe kan regnes som tilregnelig, 100% bak orda hans. Du er til stor inspirasjon for meg og garantert også for de andre som bruker dette forumet.

Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hår har blitt brukt som vinge på døgnfluer omtrent siden tidenes morgen, og har ikke fisken oppdaget jukset enda, så gjør den det nok ikke i fremtiden heller.

Jeg har for lengst byttet ut fibbets i haletråd nettopp fordi disse ble for stive. Har sett ørret nærmest "skyve" flua foran seg pga av de stive fibrene. Videre er det også min erfaring, om enn så liten, den at ørreten merker disse stive haletrådene raskere og derfor spytter den ut tidligere enn på andre fluer med andre haletråder. På samme flue, men hvor jeg hadde brukt Coq deLeon så skjedde ikke dette. Ergo slo det meg at det muligens var fordi fisken kjente at disse var uekte i forhold.

Jeg bandt opp en med rådyr som vinge og følte at det ble som å sette "pigger" på flua, det ser fint ut, men jeg tror ikke dette er noe jeg kommer til å benytte på mine døgnfluer.

Fin fin samling Flunes!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...