Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke av samme oppfatning som "hylekoret" over her swedeElvis. For all del, en flott flue du har bundet. Men det frir meg ikke fra å mene at du har en alt for kort kropp til en døgnflue å være, spesielt en stor en slik som Sulphurea'n er. Enten er det måten du tar bildet på, eller måten du binder på eller rett og slett kroken som er kortskaftet.

Syntes også at vingen din er alt for spe. Samt at du kunne nok hatt vingen en tanke lenger frem også, men det igjen har jo de lærde allerede uttalt er korrekt plassering. Selv om du da ville fått en lengre kropp.

Når det nå er sagt, så ikke bry deg med det. Du har tross alt med deg de fleste andre her inne, og min mening betyr ikke en skjit i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jan Fredrik. Generelt er jeg enig i din tilbakemelding. Denne var ment som en litt kraftigere døgnis. Når det er sagt så syns jeg ikke at bildet motsvarer virkeligheten. Den er litt spedere og kroppen er litt lenger. Kroken er ikke kortskaftet. Eksakt den samme som Hends 404 BL. Så vidt jeg kan se. Det eneste je ikke er enig i er vingen. Den liker jeg å holde litt tynn.

Klart jeg bryr meg om ha du sier. Både hyllingskorer og konstruktiv tilbakemelding suges til og kværnes i bindehodet.

Jarle, takk! Jeg prøver å lage en v-oppbygned med må nok innrømme at den ikke blir så bra. Jeg presser den hacklet med en negle Før jeg klipper av vingen. Klipper man av vingen først så blir det vanskelig å jobbe med hacklet i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Yummi Brumund!

Med diskusjonen om tykkelse på kropp lagde jeg et par #11 som jeg gjorde litt feite. Tenkte litt som attractor om det er tregt. Har begynt å få fart på fargen. Bruker en kraftig chartreuse tråd i bunn for å få fram sulphurfargen. Tror den er 2x 1/0 i tykkelse. Mulig thorax ble litt i mørkeste laget. (Må tillegge at den ser feitere ut enn hva den faktisk er)

For meg er dette SPOT ON og jeg ser ingen ting ved flua som IKKE vil funke. Den kommer til å gå rett ned når ørreten ser den :D

Det er vi fluebindere som har masse meninger om fluer, ørreten har heldigvis ikke det selv om vi ønsker å tro at ørreten har superinteligens :D men hvis ikke ørreten tar denne så skjønner jeg ingenting :D Det er klart den gjør det <<l

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror både Elvis og andre her gjør lurt i å la fisken, enten det er ørret/røye/harr, få avgjøre om du har gjort en god jobb ved bindestikka  ;)

Hva jeg og andre måtte mene betyr faktisk null, om det da ikke er viktigere at flua tar seg bra ut på bilde enn at den fisker bra.

Når det gjelder sulphureaen din over her Swede, så foretrekker jeg selv litt andre materialer, og litt annen farge, men det er meg og mine erfaringer. De er neppe mer verdt enn dine . . . Heller tvert imot, da det stort sett er sørgelige sulphurea-klekkinger der jeg fisker, og fisken sjelden går bananas på disse.

Men proporsjonene på flua di er perfekte i mine øyne, og jeg ville absolutt ikke hatt vingen lenger frem enn dette  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg synes det er utrolig interessant lesing på denne tråden i det siste, ikke minst fordi det er bra stemning selv om folk har forskjellige meninger  <<l

Jeg vil si som André Brun: "Vi er jo tross alt fluebindere".

Dessuten får man ordentlige svar når man spør!

Swedeylvis: jeg ville gått for gul all the way. Sånn ser i alle fall Suphurea'ne ut her jeg bor: http://fiskeogfluer.files.wordpress.com/2013/08/sam_0458.jpg

Gule bein, gul kropp og ganske gule vinger.

Geir: Fantastico! Muy bueno!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Har Jan Fredrik meldt seg ut? Håper ikke var pga denne diskusjonen, den var jo helt harmløs og dreide seg vel fra starten av om ulikt syn på hva som er fornuftig hackellengde. At man bruker litt kortere enn tradisjonell-måler-anbefaling, kan jeg være med på, men aldri kortere enn anbefaling på "moderne" målere/fallskjermmålere. Da heller litt opp.

Kropp og fasong er litt smakssak også. Tynt dresserte fluer kan være effektivt på enkelte døgnfluearter, og bl.a. øst-europeere og spanjoler binder de ofte veldig sparsommelige mht kroppsmateriale. Selv har jeg sans for fallskjermstilen til Pål Krogvold og bustefluene til Gisle. Fascinerende hvor lenge litt bustete fluer har klart å fange ørret. At vi lærer mye av å prøve, feile og dele er åpenbart litt urettferdig, for den kollektive hukommelsen til våre venner under vann er heller så som så.  ;)

Når det gjelder vingeplassering så er mitt syn her først og fremst praktisk begrunnet med hensyn til en pen avslutning og et krokøye som er fri for tråd. Etter at jeg et år bandt fryktelig mange Catskill-fluer (som jeg knapt bruker lenger  :-\ ), så ble man raskt observant på hvor viktig vingeplassering og materiellspredning på kroken er for riktig balanse. Vinge for langt frem, litt for lite materiale i halen, stuker fremover osv... Nå er fallskjermdøgniser mye mer tilgivelsesfluer og det skal godt gjøres å få den til å stå på "hode". Likevel er jeg litt opptatt av det med balanse da det i tillegg til tilstrekkelig hacklelengde og en spredt Coq-de-Leon-hale (som jeg foretrekker) gjøre meg 99% sikker på at flua flyter riktig - "den hvite knotten som driver der ute, driver riktig og hvis den ikke striper nå så har jeg en god sjanse".

Vel det var litt om min erfaring, og den er ikke mer verdt enn deres, men bygget på mottoet jeg følger: Fluene skal være praktiske, enkle og solide.

PS! Og de må være enkle også eller så klarer jeg ikke å binde dem.  ;)

Ellers er det bare å takke for inspirasjon og ønske alle en god bindekveld i det snøfulle kongerike.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner en viktig ting, JB, og det er balanse. Balanse er alfa omega når det kommer til presentasjonen av flua og det er ikke bare materialene som er viktig her. Kroken er også av stor betydning. Krokgapet er på mange fluer loddet som vekter nedover så flua ligger riktig. Og kort hackel suger balle, enkelt og greit. Hadde en serie med chenille parachutes der 2/3 av fluene sto skrått på vannet. Disse ville ikke fisken ha og det var kjipt når jeg så dem tok duns som tørket vinger på overflaten. Rett flue, feil presentasjon. Jeg har en hackelmåler liggende men den bruker jeg ikke lengre og det grunner seg rett og slett i det at jeg binder på forskjellige kroker som ofte avviker i størrelse ift hverandre. Ser alltid på flua i sin helhet når hackel velges fra nakken og vet erfaringsmessig hvor lengden bør ligge. Sånn er det ofte med fluefiske, man må bygge opp litt erfaring for å finne ut av ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en ny variant, Geir. Kul og artig flue. Jævlig fin den forrige du la ut også. <<l

En ting er å se tynne døgnfluer på bilde i denne tråden. Når man ser fluene forran seg får man ett annet inntrykk av de samme fluene. Det beste er vel å ha noen tynne og noen litt tykkere. Funker ikke det ene så funker ofte det andre. Hva folk mener er jo ikke viktig da vi fisker på helt forskjellig plasser likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å se tynne døgnfluer på bilde i denne tråden. Når man ser fluene forran seg får man ett annet inntrykk av de samme fluene. Det beste er vel å ha noen tynne og noen litt tykkere. Funker ikke det ene så funker ofte det andre. Hva folk mener er jo ikke viktig da vi fisker på helt forskjellig plasser likevel.

Er ikke så uvesentlig det siste du nevner her . . . Døgnfluene varierer gjerne litt i farge fra vassdrag til vassdrag, og etter mitt syn så er det ikke gitt at ei flue som funker godt i humusfarget vann fisker like godt i ei glassklar elv.

Hvordan lyset er der og da feks, kan ha betydning for hvilket mønster som funker best.

Så ja, jeg har litt varierende mønstre innenfor samme imitasjoner blant alle mine duns og klekkere.

Vel, forøvrig gjelder dette blant alle mine fluer, enten det er mygg, vårfluer, maur osv, men det skyldes også litt at jeg aldri har greid å være helt nazi på serieproduksjon av like fluer  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken på en spesiell klekker/dun-imitasjon har fascinert meg i mange år. Du veit ikke hvor mange  ;D

The high school bully becomes a nerd  ;D Ja, jeg var alltid bølla på skolen som fant på faenskap, nå er fokuset mer riktig de siste 25 åra 8)

Og når det gjelder den klekker/dun-imitasjonen?

Jeg har prøvd og feilet. Og jeg har prøvd og lykkes av og til også. Men bare sånn passe, synes jeg. Skal jeg innrømme.

For "den-flua-funka-ganske-bra"-fluer har liksom aldri vært bra nok, synes jeg. Og mye prøving og feiling har det blitt, og mest feiling. Kjempemye feiling. For mange fluer har vist seg bare ganske bra. Ganske bra. Det er stygt å innrømme det antagelig, men jeg liker i hvert fall ikke middelmådige fluer. "Ganske bra" har aldri vært bra nok i mi bok.

Ei god flytenymfe funker fenomenalt under de rette forholdene når "flaskehalsen" til klekkinga er rett under overflatefilmen. Gjerne/helst i starten av klekkinga. Men de er vanskelige å se. En Micro Dun funker fenomenalt bra når ørreten tar mest duns. Da er den etter min mening omtrent uslåelig.

Men som jeg sa. Et tillegg til disse fluene:

Tanken på en klekker/dun-imitasjon har fascinert meg i mange år.

Ei flue som har karakteristika som ei flytende nymfe rett under overflatefilmen,

samtidig som den har vinga og hacklefargen til en nyklekt dun. For ørret som 1) trigger på vingene til de nyklekte dunsa, så er det ingen skapning som er så blind for andre ting enn akkurat den/de ørretene. Likeledes kan 2) det gjerne flyte duns over en fisk i lange baner uten at den tar, hvis den har fokus på flaskehalsen, nymfer rett under filmen.

Jeg prøvde en variant av klekker/dun-temaet for noen år siden, men tok meg aldri tid til å prøve den nok. Her er nymfeskallet gjort ganske gjennomskinnelig, og flua flyter lett. Micro Dun har liksom vært såpass bankers, at jeg har for det meste brukt den. Men jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at dette kunne vært et alternativ.

Her, den gamle flua jeg til slutt tok bilde av i 2009.

Kort hackle for å få litt tung buklanding...  :)

12124258773_1171b4abaf_o.jpg

Jeg har bundet rundt temaet i kveld også. Denne ER faktisk prøvd en del, og den fisker svært lovende  <<l

Prinsippet er enkelt: Det er ei flytenymfe rett under overflatefilmen, som har bein- og vingefarge som en tilsvarende dun.

Her, en aurivillii av denne flua.

12124390504_66a1f6d039_o.jpg

AWN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Fredrik? (Håper virkelig ikke at du lemnet oss i stukket!)

Det ville vært meget synd om Jan Fredrik forlot forumet her ja.

Han er jo en av de som faktisk bidrar med noe interessant på forumet her, særlig i form av klassisk stil-fluer.

Fluene hans har jeg fulgt med interesse, og han har gjennom innlegg forklart både Rune Stokkebekk og noen andre, hvorfor nettopp klassiske tørrfluer skal ha hodet som de har, og så videre   :) Så selv ihuga imitasjonsfiskere har lært noe om balanse her. For eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi! victor!

bindebeskrivelse step-by-step, takk!

(drøyt nivvvvå her nå)

Oi... ja, men den er helt enkel å binde.

-bind inn egent ønske med haletråder

-bind inn body quill eller hva du måtte like

-bind inn biots

-cdc, 2-3-4 fjær i tuppene

-superfine dubbing

-3-4 fiber med fasanhale på hver side av kroppen, spre de litt med bindetråden

-Lag en "bubble" med cdc'en, festes, brettes over og tilbake igjen, festes, whip finish.

-klipp vekk stammene på gjenværende cdc fjør og kutt fiberene løs fra stammen.

-Ferdig.

Fint takk hei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...