Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Har ikke noe erfaring å snakke om som gjør at jeg kan si noe mer enn hva jeg synes om utseende og hvordan jeg synes tanken bak høres ut men, herregud så kult André <<l

Ideen bak høres jo virkelig spennende og gjennomtenkt ut også!

For ikke å snakke om klekkeren til Victor! Helt nydelig!<<l

Imponert er en underdrivelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror både Elvis og andre her gjør lurt i å la fisken, enten det er ørret/røye/harr, få avgjøre om du har gjort en god jobb ved bindestikka  ;)

Hva jeg og andre måtte mene betyr faktisk null, om det da ikke er viktigere at flua tar seg bra ut på bilde enn at den fisker bra.

Enkelt og greit forklart,og egentlig ikke noe vanskeligere enn det. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe erfaring å snakke om som gjør at jeg kan si noe mer enn hva jeg synes om utseende og hvordan jeg synes tanken bak høres ut men, herregud så kult André <<l

Ideen bak høres jo virkelig spennende og gjennomtenkt ut også!

For ikke å snakke om klekkeren til Victor! Helt nydelig!<<l

Imponert er en underdrivelse..

Takk, Nemis. Den Craig Mathews- inspirerte flua CdC & Sparkle som jeg viser i siste Ørretbomsfilmen er jo selve suksesshistorien på dun/klekker-flue, men som alle Compara-style-fluer, så funker den best i de aller minste størrelsene.

Victor - kjempekul klekker med de Olly-beina  <<l:) Du glemte å nevne riveteknikken for å få slike bein  ;) Men jeg kan gjøre det: Riv fasanhalefibrene av på tvers (ikke langs med stammen) og bind inn med buttendene pekende ut som bein. Gjør du det som Victor her, så får de et lite naturlig ledd ytterst  :)

Den der flua ser meget giftig ut i små størrelser i en Baetidae-sammenheng  ;)

EDIT:

@Geir J og Swede: Veldig fine og flate hackle her nå - way to go <<l <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Fredrik Lund

NOTE: Det skal mer enn en diskusjon om hvor fet dama skal være før jeg melder meg ut. Bare så det er satgt.  ;D Men når det er sagt, så var jeg var nødt til å bytte profil da en dataenhet med brukernavn og passord kom på avveie. Ingen dramatikk i dette, men hyggelig å lese at jeg hadde blitt savnet.  :)

To av samme alen denne gang, en gammel og en ny.

Old School PMD (Aurivillii) - sz. 12

Krok: Hends 454BL (barbless)

Tråd: Sheer 14/0 Olive

Hale: Whiting Barred Ginger medium

Vinge: TMC AeroDry Dark Dun (v-splitt)

Kropp: Turkey Biot PMD

Hackle: Whiting Barred Ginger medium + Grizzly dun.

Parachute PMD (Aurivillii) - sz. 12

Krok: Hends 404BL (barbless)

Tråd: Sheer 14/0 Olive

Hale: Bever

Vinge: TMC AeroDry Dark Dun

Kropp: Turkey Biot PMD

Thorax: RAA CdC Golden Olive Warm

Hackle: Whiting Barred Ginger medium

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Fredrik Lund

Prøvde meg på Stalcup deer spinner her nå. Det var noe ordentlig herk og faenskap, men ble ok.

Litt bugg istedenfor sheeting på vingekassa.

Noen som har testet disse mønstrene ?

Spennende Robban  <<l Aldri prøvd men ser lovende ut. Eneste jeg hadde satt som spørsmålstegn var om den ville proppelert eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine fluer JFL  <<l Irriterende fine faktisk ;D

Ja den propeler nok uten tvil, men har man det i bakhodet når man fisker/kaster med den så er ikke det noe voldsomt problem. Man må jo ikke blindkaste 30 ganger for å presentere en flue på 20 meter  ;)

Trur uansett ikke det blir så mange av denne(2 stk  ;D), men alltid kuult med litt krydder i boksen. Av og til redder de dagen de fluene. Krydderfluene altså <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine fluer JFL  <<l Irriterende fine faktisk ;D

Ja den propeler nok uten tvil, men har man det i bakhodet når man fisker/kaster med den så er ikke det noe voldsomt problem. Man må jo ikke blindkaste 30 ganger for å presentere en flue på 20 meter  ;)

Trur uansett ikke det blir så mange av denne(2 stk  ;D), men alltid kuult med litt krydder i boksen. Av og til redder de dagen de fluene. Krydderfluene altså <<l

... og ikke glem at disse krydderfluene ofte skaper inspirasjon for å komme i skikkelig bindemodus :) Jeg må stadig binde nye mønstre og prøve nye ting for å skape den nysgjerrigheten og gløden jeg trenger for å produsere de kjedelige obligatoriske.....

JFL og Rob: dere binder satans flotte fluer begge to. Enough said.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Fredrik Lund

Takker så hjertelig for hyggelige ord folkens. :)

Her har vi en liten klekker jeg har lurt flere store ørreter på, største rundt 1.5kg. Den går som regel ned på første flyt. Min erfaring altså.  ;D

Baetis Emerger - sz. 16-18 (mindre er håpløst å binde!)

Krok: Hends 500BL (barbless)

Tråd: Sheer 14/0 Sandy

Hale: Z-lon

Vinge/markør: Rund foam

Kropp: Turkey Biot Olive Gray

Thorax: RAA CdC Iron Blue

Hackle: Whiting Medium Brown

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg å tuller fælt her mens jeg koser meg med en øl og Disturbed  ;D

Denne ble uberkul synes jeg. Denne blir det minst 4 stk av.

Dette er krydderflue Roger'n  <<l

Denne ligger nok dypt og fint i filmen og flyter på cdc'n under razorfoamen. Det er ihvertfall tanken da ;D

Tmc 100 str 12.

Nice JFL  <<l

Emergent Cripple variant   <<l

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...