Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Hei og takk for sist :D

Riktig nok lenge siden jeg har postet noe så da er det på tide.

Utrolig mye flott håndverk her nå, det er moro :)

Har bundet en del i det siste selv, men ikke hatt så mye fokus på bilder.

Her kommer i alle fall noen av kveldens kreasjoner :)

[attachimg=1]

Jeg er nok selv mest fornøyd med denne hvor jeg har brukt to quill's med forskjellig farge, synes det ble et kult resultat :)

[attachimg=2]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra dette Jon  <<l Du har blitt meget flink.  <<l

Edit: superlekker kropp på den siste der  :D

Klinte sjøl til med noen sånne. Men nå begynner det å klø etter to stk. Jiiisess at det går an å være så allergisk mot Deer Hair  ;D

Tmc 100 str 12

Patridge nat

Marabou

UTC x-small

Deer hair

Thorax : brown Olive superfine

Whiting Cree nakke

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Herlige klekkere Robban. Jeg har prøvd å finne noen videolinker på hvordan man binder inn marabou men finner ikke noe. Finns det mulighet for deg å lage noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOTE: Det skal mer enn en diskusjon om hvor fet dama skal være før jeg melder meg ut. Bare så det er satgt.  ;D Men når det er sagt, så var jeg var nødt til å bytte profil da en dataenhet med brukernavn og passord kom på avveie. Ingen dramatikk i dette, men hyggelig å lese at jeg hadde blitt savnet.  :)

Da kunne du bar tatt kontakt eller klikket på "Glemt passord" ved login, så hadde det ordnet seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Fredrik Lund

Usikkerhet rundt epost/brukernavn og passord gjorde at jeg valgte den løsningen for å være sikker. Beklager hvis det skapte ekstra bry for dere 2m.

Robban? Kan du lage den øl-klekkern som en Danica variant også? Eller må vi vente til neste helg nå? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikkerhet rundt epost/brukernavn og passord gjorde at jeg valgte den løsningen for å være sikker. Beklager hvis det skapte ekstra bry for dere 2m.

Robban? Kan du lage den øl-klekkern som en Danica variant også? Eller må vi vente til neste helg nå? ;D

Neida, absolutt ikke noe problem, Men nå vet du at muligheten finnes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige klekkere Robban. Jeg har prøvd å finne noen videolinker på hvordan man binder inn marabou men finner ikke noe. Finns det mulighet for deg å lage noe?

Hei Swede

Trur ikke det er noe hokuspokus måte å gjøre dette på, eller det finnes kanskje , vet ikke. Jeg bare binder in 4-5-6 maraboufibre(forskjellige farger) i spissen og trekker i de til man ser at man har nok . På vulagata kan det av og til bli akkurat på håret nok ;).

På mindre fluer så er lengden på fibrene sjelden noe problem.

Låser alltid med en tynn wire eller bindetråd surret motsatt vei for mere holdbarhet.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikkerhet rundt epost/brukernavn og passord gjorde at jeg valgte den løsningen for å være sikker. Beklager hvis det skapte ekstra bry for dere 2m.

Robban? Kan du lage den øl-klekkern som en Danica variant også? Eller må vi vente til neste helg nå? ;D

Må vente til neste helg JFL ;D

Lager den stort sett helt likt. Bare tykkerer foam og tmc 200 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Fredrik Lund

Alt for få av disse små-tassene her i boksen gitt, dette er faktisk første. Uff, mye igjen ser jeg.  Godt det er lenge til sesongstart. ;D

Old School Vespertina - sz.16

Krok: Hends 454BL (barbless)

Tråd: Sheer 14/0 Brown

Hale: Red Fox

Vinge: Hen Cape Furnace

Kropp: Red Fox

Hackle: Whiting Medium Brown

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Fredrik Lund

Light Cahill sz. 12 - 10 years old!  ;D

Krok: Hends 454BL (barbless)

Tråd: Sheer 14/0 Orange

Hale: Wood Duck Lemon

Vinge: Wood Duck Lemon (v-splitt)

Kropp: Fox

Hackle: Whiting Grizzly Dun

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Flate Jan Fredrik. Dine old school fluer er presis som André sier helt fantastiske. Er der i tankene og skal prøver meg på et par stykker men føler ikke helt at jeg er moden for det. Men å ha dem i tanken er en god start. Må tenkes igjennom litt. En flue som lenge vært i tankene mine er vulgataklekker. Robbans ølbinding i helgen og fluer fra før av fra Terje har ligget i hodet en stund.

Mitt første forsøk med marabou og klekkeraktig greie. Jeg har prøvd meg på noen slags hybridklekker. Jeg merker at her er mye å utsette men dette får være et dokument for forbedring. Jeg må jobbe mye med cdc-loopen. Merker at jeg ikke har noen erfaring nesten med den og det syns. Jeg har ingen koll på hvor stor den skal være osv. Jaja, nok usikkerhetssnakk. Det kommer fler etterhvert. Må gå til innkjøp av "naturmarabou".

12159244846_3239f67abe.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Fredrik Lund

Hjertelig takk swedeElvis, det er denne typen fluer jeg liker best å binde, disse old school fluene. Elsker å fiske med de også. De ligger liksom så pent på vannet.  :) Men ja, de krever litt tanker bak.

Er for øvrig på jakt etter type underull i litt andre farger som kan passe til dubbing til disse fluene. Viktig at det ikke "super" vann. Men de får uansett en runde i CdC oil før bruk.

Den marabou klekkeren din har jeg ikke greie på, så den vil jeg ikke uttale meg om. Men syntes den ser veldig godt bundet ut, dog er jeg enig i at du må jobbe litt mer med cdc loopen. :)

MrHunk, det var en fluffy Danica. Den likte jeg. Flyter nok bra. Fisker den like bra også? I så fall må jeg kanskje binde opp noen.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke, Netjon  ;D

Her et gammalt bilde fra meg - En Royal W. akkurat på tur til å lande på vannet  ;D

Den The Commander ser ut til å spille på samme fargerommet som Royal Wulff forresten. Er det royal Coachman-hackle du har brukt? Den grønn-rød-grønn-rød- komboen er jo en klassisk god slager om man tenker fargespekter :)

12178059784_1143eb3b64_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være den første til å innrømme at navnet var noe jeg fant på selv i gledes rusen etter å ha laget noe annerledes :)

Ja den er natrurligvis sterkt inspirert av en av Royal variantene :)

Både bilde og flue er jo helt fantastisk fra deg André :)

Har du fått noe på sånne fluer? Og i så fall når bruker du dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Quill Gordon variant...

Lekker splitt, nydelig bundet. Kanonbra bilde! Imponerende Roger.  <<l

Enig med Jan Fredrik - en super Quill Gordon, Roger  <<l

@Netjon: Puh, godt du sa det, for jeg innbiller meg at jeg har ganske god oversikt over fluer, men "The Commander" hadde jeg ikke hørt om før  :) Men der ser man  :) Royal Wulff og Co er stort sett fluer for de riffla elvestrekkene. På stille elvestrekker blir "bedraget" for synlig og observerbart for stor ørret, men i riffla elvepartier kan det av og til være just about perfect.

En raring fra meg her:

12180392876_be015bc3a4_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...