Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

Herregud Roger! Det må være bildet som gjør fluen så pen. Noe av det råeste. Du og Jan Fredrik trigger virkelig til å teste klassiske fluer. Utrolig vakkert!

Veldig interessant bilde André. Inspirasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Fredrik Lund

Nydelige fluer på andre siden i form av The Commander fra Netjon og en små fet Wulff fra André. Roger er ikke noe dårligere med sin Quill Gordon variant. Strøkent.  <<l

Så kommer Geir, i en klasse for seg selv. Imponerende bra, eller som Robban sier, irriterende bra.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nydelige klassikere her nå  <<l Kara har skills, det er i hvert fall sikkert  <<l Inspirert av fluene deres, fikk jeg lyst til å poste en glad-sak, i klassisk favør, jeg lagde om Quill Gordon for mange år siden.

Quill Gordon

Av André Brun

12194322374_aa3c0beca6_o.jpg

Jeg setter meg ned og binder en klassisk Quill Gordon - for en gang skyld. Denne tradisjonelle tørrflua står for meg på en måtte som selve symbolet på en gammel fluebinderepoke. Dus og nærmest skjør i utseende. Lett og sparsomt dresset står den i bindestikka - vakker i all sin enkelhet. Jeg har ikke akkurat noe særlig behov for disse fluene, synes jeg ved første tanke. De har liksom mistet sin plass og blitt erstattet med andre fluer i døgnflueboksen.

Der er det stort sett bare den nyere tids fluer, som står linjet opp som kampklare soldater under effektivitetens fane. Effektive og slitesterke er vår tids fluer. Hvorfor må egentlig alt være så effektivt og slitesterkt, tenker jeg motsigende. Vår tid gjenspeiles kanskje også i vår tids fluer? Funksjonelt og effektivt skal det være. Jeg binder en ny Quill Gordon…

Det har rent mye vann i havet siden de gamle klassiske tørrfluene først så dagens lys. Og sikkert er det vel også at mange av våre nye fluer er langt mer praktiske og effektive fiskefangere. Fra en ren estetisk synsvinkel derimot, er det lite som kan måle seg med de lettdressede og estetiske fluene fra Catskill, med Quill Gordon i spissen. Kanskje en verdifull tradisjon som ikke bare skal måles i effektivitet? Slik er det med fluebinding. Det er så uendelig mye mer enn bare det og masseprodusere "farlige" killerfluer. Det er rekreasjon, det er kreativitet og det er kunstnerisk utfoldelse. Og da er vi tilbake til Quill Gordon som et slags symbol. Kanskje også som en slags motvekt til dagens samfunn, sånn helt i overført betydning. For er ikke det akkurat hva fiske er for mange - en motvekt til hverdagens stress og mas? Etter min mening trenger vi kanskje Quill Gordon mer enn de gjorde før i tiden - i hvert fall i overført betydning. Slik sett er det kanskje allikevel ikke så dumt å binde seg en Quill Gordon av og til, selv om man ved første tanke ikke synes man har bruk for den…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Fredrik Lund

Her har jeg brukt RAA CdC dubbing som kropp. I mangel av noe bedre til denne typen fluer. Ikke for at jeg ikke har bedre, men jeg har ikke de rette fargene. Bare så det er sagt. :)

Old School Baetis - sz.14

Krok: Hends 454BL (barbless)

Tråd: Sheer 14/0 Orange

Hale: Whiting Medium Brown

Vinge: Hen Cape tippets Medium Dun

Kropp: RAA CdC Olive Dun

Hackle: Whiting Medium Brown

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Fredrik Lund

Fortsetter litt i Old School stilen...

Ginger Quill variant

Lekre vinger Roger, syntes kanskje det var litt lite hackle, en runde til bak og foran kanskje? På en annen side, Catskill fluene ble bundet med færre runder hackle for stille vann/rolige elver, mens de i de raske partiene ble brukt minst 3/2, gjerne en ekstra både foran og bak.  :)

Nydelig flue, sett gjerne inn material liste, slik at det er lettere å kopiere deg!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter litt i Old School stilen...

Ginger Quill variant

Lekre vinger Roger, syntes kanskje det var litt lite hackle, en runde til bak og foran kanskje? På en annen side, Catskill fluene ble bundet med færre runder hackle for stille vann/rolige elver, mens de i de raske partiene ble brukt minst 3/2, gjerne en ekstra både foran og bak.  :)

Nydelig flue, sett gjerne inn material liste, slik at det er lettere å kopiere deg!  ;D

Den er grei, Jan Fredrik :) Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Fredrik Lund

Lekker liten sak der FlyBandit!  <<l

La meg hoppe etter Geir her, mye igjen før hans nivå, men moro å prøve seg på det likevel.  :)

Old School Quill Baetis - sz.14

Krok: Hends 404BL (barbless)

Tråd: Sheer 14/0 Orange

Hale: Fox

Vinge: Wood Duck Lemon

Kropp: Quill Olive

Hackle: Whiting Barred Ginger Medium

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...