Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Jan Fredrik Lund

Den var irriterende lekker, JFL :-) Står ikke tilbake for noe i heletatt.

Hvordan binder du inn quillen?

Roger

Takk for det Roger.  :)

Jeg veter den litt i munnen før jeg binder den inn med den tynne enden først og den svarte siden mot halen. Slik at jeg ender med den tykke biten mot krokøye.

Det er tre grunner til at jeg gjør dette;

1: Den tynne enden ryker veldig lett, derfor binder jeg den inn først slik at jeg har mer å gå på når jeg legger surringer over de tykkere delene av kroppen, nærmere vingene.

2: For å skape en naturlig avstand mellom "leddene" (de svarte ringene). Binder du inn med den brede enden først så vil avstanden bli mindre og mindre jo nærmere slutten av quill'n du kommer. Det gjør den ikke når du binder inn tynn først.

3: Når du veter den litt så sprekker den ikke like lett, eller ryker rett av. Den blir litt mer smidig.

Jeg legger også et tynt-tynt lag med hurtig lim over tråden før jeg begynner å surre inn quill. Da blir den mer slitesterk.  <<l

Hjertelig takk for hyggelige tilbakemeldinger Geir og Brummund.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Fredrik Lund

Flott samling døgnfluer fra Brummund, de går rett ned til våren!  :)

Flotte spinnere Roy Ole, aldri fisket spente steinfluer før men vi har da klekkinger her også!  <<l

Top notch vinge der Roger, for ikke å snakke om bildet ditt! (misunnelig!)  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott samling døgnfluer fra Brummund, de går rett ned til våren!  :)

Flotte spinnere Roy Ole, aldri fisket spente steinfluer før men vi har da klekkinger her også!  <<l

Top notch vinge der Roger, for ikke å snakke om bildet ditt! (misunnelig!)  <<l

Takker - man vet aldri hva man kommer over JFL, dog selv om jeg tror at dette er et sært toten-fenomen  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går varmt i stikka di om dagen Roger! Flott flue igjen.

<<l

Ja, har fått litt inspirasjon av JFE, Geir og de andre som binder disse klassiske mønstrene. Venter på et strøkent partridgeskinn fra Cockshill nå og tenkte å lage en liten tråd om North country spiders..

Takk for de gode ordene forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Fredrik Lund

Tester ut litt Catskill-binding. Passende på en søndag :D

Flotte klassikere, og ikke minst flott stikke Ørjan!  <<l

ruskeklekker. thorax er dubba cdc og fibre fra grizzlyhackle

Den likte jeg godt Per Ola, spørs om ikke jeg kopierer den i ett par varianter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...