Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gå ta banen så mange flotte mønstre som ligger her nå <<l Alle nevnt ingen glemt. Utrolig inspirerende :D

Her er en foam danica dun og foam danica klekker jeg knøt sammen for noen dager siden:

12180441313_fd2b49dfe6_c.jpg

12180643904_2f7fbe9ba6_c.jpg

Terje

Mektig imponert over fluebindinga di, Terje! vært til stor inspirasjon i vinter, så takk for det! Tenkte å prøve meg på foamkropp til danica og vulgata. Lager du kroppen på nål eller krok, eller bruker du spesialverktøy som fra J:son sweden?

slenger med en enkel cdc dun

[attachimg=2]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Gå ta banen så mange flotte mønstre som ligger her nå <<l Alle nevnt ingen glemt. Utrolig inspirerende :D

Her er en foam danica dun og foam danica klekker jeg knøt sammen for noen dager siden:

Terje

Mektig imponert over fluebindinga di, Terje! vært til stor inspirasjon i vinter, så takk for det! Tenkte å prøve meg på foamkropp til danica og vulgata. Lager du kroppen på nål eller krok, eller bruker du spesialverktøy som fra J:son sweden?

slenger med en enkel cdc dun

Takker så mye, Per Ola :-) Du lager forøvrig veldig flotte fluer sjøl <<l

Jeg har brukt en litt stor stoppenål til å lage bakkroppene på disse foamfluene.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har rusla litt i goslinger her i efta, treffer jeg på danica spinnerfall og litt fluebris så skal denne her til pers.

Krok: Tmc 100 str. 10.

Tråd: Sort.

Haler: Sorte fasanhalefibre.

Ribb1: 4 sorte fasanhalefibre, tvunnet.

Ribb2: Pearl Krystal Flash, surret motsatt for styrke.

Kropp: Superfine eller Fly-Rite i cremfarget.

Thorax: Sort og grå cdc spunnet i løkke.

Fronthackle: Rapphøne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Bruker foam, ja. Binder først inn foamen på undersiden av thorax. Spinner så CDC i løkke som bein. Trekker så foamen fremover og lager et hull i foamen som jeg trer over krokøyet og fester på oversiden. Har også bundet inn foam bak vingen som holder den oppreist (dette kommer dårlig frem på bildet). Snublet over dette mønsteret på Youtube, så skal ikke skryte på meg ideen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens her er Lake Olive PTN nymfer som da skal være en grei imitasjon av en Cloeon Simile.

Nada fortynging, kun tung krok. 4 laget av 5 snart check! Og over på klekkere ;-)

Krok: Kamasan B175 str. 14.

Tråd: TMC 16/0, sort.

Haler: Oliven Grizzly hanehackle fibre.

Rib: Xsmall Copper UTC Wire.

Bakkropp: Fasanhalefibre, nat.

Vingesekk: Sorte Fasanhalefibre.

Thorax: Squirrel SLF, Olive.

Bein: Brunspraglete hønesaddle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...