Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

En pale evening dun-farget en.. Funker som baetis rhodani muligens? Eller er den for lys?

Uansett, tmc 112tr, coq de leon halefibre, polygaenvinge, cdcblanding av gul og brun i hakkelet

Den største er size 13, det andre bildet er det en i 13 og en i 17.

Ærlige tilbakemeldinger ønskes!:) da jeg er lirt usikker på hvordan cdcen skal oegges på en slik flue..

post-4865-0-48142300-1422693802_thumb.jpg

post-4865-0-52090900-1422693962_thumb.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har veldig fin progresjon som fluebinder ViktorS. Jeg ville ha kortet vingen noe for å øke stabiliteten på flua (skaftlengde - ikke kroklengde). CdCen ser fin ut. Noen liker å frisere fjonene littegrann, uten at det har noen som helst betydning for fisken.

 

Fargen er fin til feks Ignita, og kan sikkert også duge til Baetis. Personlig synes jeg ofte at Rhodanien noen ganger bindes for mørk

 

Men fisk, det fanger disse fluene her! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alle disse fargene jeg sliter med... Skulle gjerne hatt 3-4 varianter av døgnfluer å forholde meg til, så kunne jeg laget de som spinnere, duns og klekkere(når jeg lærer meg det)... For jeg innser det at jeg ønsker egebtlig fluer som funker, ikke noe pyntefluer hehe. Kanskje jeg har blitt litt inspirert av staffan :P

Edit:

Med varianter tenker jeg da på farge på kropp og vinge. Blir å bruke coq de leon til hale på alle:p og tenker egebntlig å få laget alle dunsa mine med cdcvinge og cdc-hakkel.

Endret av ViktorS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gode tips til døgnfluer med hjortehår som vinge? Tenker da på Duns (er det ikke det det heter når de står med vingene opp?)

Ser for meg coq de leon halefibre, vanlig dubbet kropp i ulike farger, vinge i dyrehår.. Men usikker på hva jeg gjør med beina her... Så trenger tips. Og funker det med farge "naturlig" på slike fluer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil tråd, kjappt spm... Ser virkelig fisken vingene vi smeller på døgnfluene?? La akkurat en enkl døgnflue med cdc vinge i ei bolle med vann. Og når jeg jeg titter gjennom vannet fra undersiden, så ser jeg ikke det som er over vannflata.. Altså, jeg ser kun kroppen og halefibrene på flua.

Kjapt svart. Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den høres ikke ut til å ha så mye mer å flyte på ViktorS... Den må nesten henge/flyte på det som skaper motstand i vannfilmen..

I dette tilfellet, høres dette ut som er halen og vingen. Dette er detaljer, som kan være grei viten i å komme frem til et par forskjellige modeller imitasjoner, med litt forskjellige egenskaper. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm ok... Det vil vel si at parachutefluer også ligger ganske likt som denne i vannet.. Når er det døgnfluer ligger rett UNDER vannflata da? Med vingen stikkende opp, og halefjæra liggende i vannskorpa?

Eller vi det for fisken se ut som at den liggee oppå vannet? Er det slik døgbfluer Skal ligge? Fikk masse snodige spm i hodet mitt nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er hackelet, der det er viktig å binde det i vater og gjerne litt kurva, altså så fibra peker nedover. - akkurat som beina på ei døgnflue gjør. Da har plutselig hackelet sin misjon som både flotør og triggerpunkt. Har du knyti inn hackelet på en subimago/dun med fibra penkende opp trur jeg fisken like gjerne tar den som en klekker..?

Ps: Et lite triks er bruke dubbingnåla for å bearbeide og dandere hackelet litt. Stryk og klem forsiktig ned langs vingen, hele veien rundt. Sikrer du med en minidråpe lim ved vingerota, har du flue som holder fisk i massevis :)

Endret av Olav Haug
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er hackelet, der det er viktig å binde det i vater og gjerne litt kurva, altså så fibra peker nedover. - akkurat som beina på ei døgnflue gjør. Da har plutselig hackelet sin misjon som både flotør og triggerpunkt. Har du knyti inn hackelet på en subimago/dun med fibra penkende opp trur jeg fisken like gjerne tar den som en klekker..?

Ps: Et lite triks er bruke dubbingnåla for å bearbeide og dandere hackelet litt. Stryk og klem forsiktig ned langs vingen, hele veien rundt. Sikrer du med en minidråpe lim ved vingerota, har du flue som holder fisk i massevis :)

Ok. Så det du sier er at på parachute-døgniser, så burde hakkelet stå pekende ørlite granne nedover, for å løfte flua litt mere opp på vannfilmen, slik at fibrene på hakkelet gjør sin nytte som bein også?

Tror nok at de neste bindetimene går til å lage og trene på parachutes, med kropper i farger som grå, oliven og brun.

Kal se om jeg får dreisen på fibbets, for ser at både fibre fra hakkel samt CDL ikke får skikkelig vifteform når de ligger på vannet. De samles og blir bare en strek bakover haha!:)

Skal få kjøpt noe imprignering jeg kan dyppe de i etterhvert som de bindes. Gode tips mottaes med takk :)

Nok offtopic fra meg nå. Beklager.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil tråd, kjappt spm... Ser virkelig fisken vingene vi smeller på døgnfluene?? La akkurat en enkl døgnflue med cdc vinge i ei bolle med vann. Og når jeg jeg titter gjennom vannet fra undersiden, så ser jeg ikke det som er over vannflata.. Altså, jeg ser kun kroppen og halefibrene på flua.

 

 

Ja, Viktor <<l  Dette er jo selve døgnfluefiskets mantra - i hvert fall når ørreten øyensynlig tar duns. Døgnfluevingens høyde og form (oppvinge), og innvirkning på ørreten har det vært skrevet kapitler om. Og testet lokalt både her og der. Når døgnfluedunsen driver inn mot fiskens vindu, så er det, som du er inne på, en lysbrytning, som gjerne gjør at vingen kommer først - og litt løsrevet fra resten av insektet, på grunn av lysbrytningen. Det er selve primærtriggeren om ørret/harr tar duns.

 

Men man behøver ikke å gå lengre enn til å teste det selv. Som noen kompiser av meg gjorde i Rena en gang: Under ei heftig døgnflueklekking, og en fisk som vaket steady på duns nedenfor, så fanget de døgnfluer. Nappet av vingen på noen og sendte de nedover mot fisken. Lot andre være MED vinge og sendte de også ned mot fisken. 

 

De fortalte meg opprømt hva de hadde gjort, og spurte om jeg kunne gjette hvilke insekter - med eller uten vinge - ørreten tok.

 

- Ørreten tok helt sikkert de med vinger, om den vaka på duns, og så lot den de andre være i fred, sa jeg. 

- Det er helt riktig, André! 

 

Ørret som tar duns, har én primærtrigger: Vingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...