Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Ja, Viktor <<l Dette er jo selve døgnfluefiskets mantra - i hvert fall når ørreten øyensynlig tar duns. Døgnfluevingens høyde og form (oppvinge), og innvirkning på ørreten har det vært skrevet kapitler om. Og testet lokalt både her og der. Når døgnfluedunsen driver inn mot fiskens vindu, så er det, som du er inne på, en lysbrytning, som gjerne gjør at vingen kommer først - og litt løsrevet fra resten av insektet, på grunn av lysbrytningen. Det er selve primærtriggeren om ørret/harr tar duns.

Men man behøver ikke å gå lengre enn til å teste det selv. Som noen kompiser av meg gjorde i Rena en gang: Under ei heftig døgnflueklekking, og en fisk som vaket steady på duns nedenfor, så fanget de døgnfluer. Nappet av vingen på noen og sendte de nedover mot fisken. Lot andre være MED vinge og sendte de også ned mot fisken.

De fortalte meg opprømt hva de hadde gjort, og spurte om jeg kunne gjette hvilke insekter - med eller uten vinge - ørreten tok.

- Ørreten tok helt sikkert de med vinger, om den vaka på duns, og så lot den de andre være i fred, sa jeg.

- Det er helt riktig, André!

Ørret som tar duns, har én primærtrigger: Vingene.

Hei.

Fannt ut det at den lille fruktskåla jeg brukte, gjorde at jeg ikke så vingen slik jeg burde.. Brukte en større skål, og ser da vingen!:) og skjønner nå at den høye vingen på duns(?) er triggeren for disse prikkede vennene våre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også "no body" , et godt eksempel på fluemønster der vinge på dun er i fokus.

 

 

Ja, det er riktig, Torleiv. Men som både Eikre, jeg og flere har antydet: Hvor mange store ørreter SNUR rett under en "No Body" nettopp fordi den mangler sekundærtriggerne? Ingen vet, og det får vi heller aldri svaret på. Men at primærtriggeren (vingen) er der, er jo helt sant. Og at den flua tar noen fisk er også helt sant. 

 

Morsomt er det uansett  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult bilde Dlovheim! Fin flue!

Min mening er at haletrådene er fine, bittelitt lange kanskje? Vingen er super, hackle er toppers! Kroppen kan surres enda litt tynnere. Thorax er fin.

 

Denne tror jeg fisker og flyter bra!

 

Din tur til å gi kritikk :-) Min versjon av Gulrotflua:

 

Gulrotflua_zps406cd0fa.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine fluer her nå.  Hva er deres erfaringer med vertikalt hackel når det gjelder å få flua til å lande riktig?  Jeg bruker ikke mye slike fluer selv, men tenker at de kan være litt mer tricky å få til stå skikkelig, spesielt om hackelet blir litt langt?  Lett for å lande på siden - og bli liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine fluer her nå.  Hva er deres erfaringer med vertikalt hackel når det gjelder å få flua til å lande riktig?  Jeg bruker ikke mye slike fluer selv, men tenker at de kan være litt mer tricky å få til stå skikkelig, spesielt om hackelet blir litt langt?  Lett for å lande på siden - og bli liggende?

 

Har lurt på akkurat det samme som deg Lillevann.

Selv bruker jeg mest parachute som dun-imitasjon, og har liten erfaring med vertikalt hackle. Men ser klart fordelen med det hvis det er hard strøm i elva eller hvis man ser døgnfluene stå høyt på vannet.

 

Hvis dun-imitasjoner med vertikalt hackle blir liggende på siden, er det da noe poeng å binde inn vinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parachute  bruker jeg mest også de lander jo riktig hver gang , men noen ganger er det greit med en flue som står høyere på vannet .

Hvis du har en sparsom vinge og klipper en V i hackelt på under siden funker det med vertikalt hackel også . Alt til sitt bruk . En annen ting med vertikalt hackel da  kan du kan jo bestemme hvor høyt flua flyter ettersom hvor mye du klipper . Men du har nok rett i at det er litt kilent, Lillevann.

 

Nå er ikke jeg noen ekspert bare en som koser meg på fisketur og det er vel det viktigste :-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å legge ut sånne fluer her også, men veldig innteresert i å høre hva dere syns og hva som jeg kan gjøre bedre. Har prøvd meg på en Rhodani, men har jeg truffet på fargene her? 

 

attachicon.gifDSC_2298.jpg

 

attachicon.gifDSC_2297.jpg

Mye bra med flua du har bundet, men tre viktige forbedringer. Bruk mye mindre dubbing, og på døgnfluer surr dubbingen strammere om bindetråden slik at du klarer å kontrollere tapering. På døgnfluer er lite dubbing uendelig mye bedre enn for mye. Sparsomt! Vingen er noe for kort. Jeg viile også ha brukt en grå CdC på en Rhodani (selv om det kanskje ikke spiller så veldig stor rolle). Ser ut til at du har overhacklet pittelitt1-2 turns for mange runder på fallskjermen. Men jeg ser at du har teknikken inne, men bruk litt mindre dubbing og pass på å ikke overhackle!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...