Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Valerio Nymph - et fantastisk flott mønster

Tipper disse her skal få bryne seg i First Knee til neste år... <<l

Ble ganske fornøyd med hareøre-kroppen, selvsagt uten bruk av noe voks - og Cock de Leon halene som ligger i en retning. Om det betyr noe for ørreten? Nææ :D

16719397926_726d609760_o.jpg

Jo det bryr ørreten seg om. For hvis du binder de hver sin vei og ikke samme vei som du skriver så begynner ørreten å lure på hva denne personen som har bunnet denne flua ruser seg på. Og da vil den ikke ha den.

Så det lønner seg å binde fjøra samme vei.

Sånn er det bare.

Endret av Ruffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jo det bryr ørreten seg om. For hvis du binder de hver sin vei og ikke samme vei som du skriver så begynner ørreten å lure på hva denne personen som har bunnet denne flua ruser seg på. Og da vil den ikke ha den.

Så det lønner seg å binde fjøra samme vei.

Sånn er det bare.

 

Ok, Frode  :)  Hvis du sier det så  <<l

Jeg tok meg bare i å gjøre det selv, så derfor mitt spark til meg selv, for jeg er en teknisk pedant når det gjelder fluebinding. Jeg kan ikke fordra urasjonelle ting jeg selv gjør, allikevel gjør jeg det  :D Å legge alle haletrådene samme vei, er omtrent like dumt fiskemessig som å binde fotorealistiske fluer  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Prøvde meg for første gang på litt klassiske døgnfluer som skal imitere høytflytende døgnfluer. Tanken er å bruke disse i litt rifla vann der parachute kanskje flyter litt for tungt.

 

Samtlige er bundet på Mustad Signature barbless #14 (R50 tror jeg den heter):

 

 

Klassisk%2014_zpssrsmhllc.jpg

 

 

Beklager dårlig bildekvalitet altså. Bruker bare mobilkamera.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Aurivilli cripple :-)

Litt usikker på om jeg traff på fargen, men var fornøyd ellers siden det er første gang jeg binder en ;-). Har heller ikke fiske erfaring med disse, men kanskje de kan knekke koden på veldig varme sommerdager når døgnisene "kreperer" før de er komt seg helt ut av skallet!??

post-3175-0-27279100-1432284641_thumb.jpg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange av dere binder inn comparadun-vingen langt fram på kroken og godt framoverbøyd, hva er grunnen til det? Jeg har sjøl holdt meg til 90gradern, begge veier, og den gjør jobben for meg. Er det for at aura tidligere skal se vinge, med tanke på at knute og spiss kanskje ligger litt nedstrøms?

 

PS: Det tekniske og proporsjonale er ellers konge. 

Endret av Olav Haug
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.  Hvorfor ha fremoverbøyd vinge, originalene har ikke det? Jeg foretrekker vinger som dekker kroppen. En vinge langt frem vil dessuten føre til fluer som står på  rævva i vannet.  Med all respekt, jeg binder vingen midt på kroken - ikke foran.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Som jeg hørt det så er det som du nevner Olav, at harren får øye på fluen tidligere. Hvis jeg ikke husker feil så er det Petitjean som begynte med det. Kan si at den flyter aldeles flott og skaper en bra profil, men viktigst av alt er at den fanger bra med fisk. Noe den gjør.

 

18243690472_2377480284.jpg

Endret av swedeElvis
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...