Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Synes de fleste fluene din er veldig fine - også denne, men med såpass heftig hackle og ganske kort kropp/krok ville jeg tenkt at det var vanskelig å få denne til å sitte riktig på vannet.  Halen stabiliserer en del, men det er vel veldig lett at den lander sidelengs?

Mulig, men eg skal teste. Har bunde opp ein del catskill i det siste, og det er vel der eg har henta inspirasjon fra. Kjem tilbake seinare med test :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å rette en takk til FFS dyktige fluebindere gjennom de siste 8-9 årene, uten dere hadde jeg nok aldri fattet den samme interessen for fluebinding. Mange av dere har jeg kun hatt kontakt med via forumet, mens andre har jeg truffet langs elva. Noen har forlengst forlatt FFS mens andre har holdt fast i gode og vonde tider. Felles for dere alle er at dere er rett ut trivelige karer. Jeg skulle gjerne ramset opp navn, for det er mange av dere, men i fare for at noen skulle bli glemt så tar vi en generell en. Takk for at dere har delt med dere og gjort mitt fluefiske til det jeg elsker i dag.

Mitt siste bidrag er en liten sak som skifter farge når den blir våt til en mer mørkere matt grønn. Ikke ulikt den vi ser når vi snur en Rhodani opp ned.

 

Takk igjen, og for å sitere en ikke ukent mann; "See you around the next bend" (Jerry Kustich)

 

Off the hook!

Jan Fredrik Lund

 

baetidae.jpg

  • Lik 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" TUGGA" 2488 # 16 ..

Takk for meg

Hei Geir,

Jeg snakka med Robert i telefon i stad hvorpå vi ble soleklart enige om at du er en av Norges beste fluebindere. (ikke at jeg har så mye fluebindekunnskapgrunnlag for å si det, men Robert har grunnlag for å si det;-))

Takk for uendelige bidrag og måtte det komme mange fler på den nye fluefiskesiden :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode ord , Marius :-)  Det er veldig mange dyktige surrehoder i Norge .

I mine øyne er Robert en mester han binder alt like strøkent .

 

I 2005 fikk jeg slag og var helt lam i høyre side jeg lurte på om jeg noen gang ville klare å holde i 

ei fluestang igjen eller surre fluer .  Det var en lang vei tilbake fluebindingen viste seg å være 

fin trening for finmotorikken og det gir meg mye glede .

 

Få ros av en fluebinder av Robert sitt kaliber er stort for meg :-)

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt i gang med døgnflue(klekkera), og tenninga finnes der - heldigvis... tttired  Ei som jeg har hatt godt hell med opptil flere ganger, og finnes i boksen i flere farger og størrelser. Knyti på en Hanak #14. En tynn thorax-kjerne av kortklipt hjortehår og cdc'n får denna til å duppe godt. Ps: Pleier å fukte, halefibre og nedre deler av kropp med vann eller spytt før jeg presenterer. 

 

post-1215-0-91840900-1448911001_thumb.jpg

Endret av Olav Haug
  • Lik 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...