Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Rune, du binder jo utrolig flotte fluer, også døgnfluer. Døgniser er også det værste jeg vet. Det er vanskelig og jeg tipper hver tredje jeg binder blir sånn tålelig bra. Nå har jeg lurt meg selv til å binde no hackles med polygarn som vinge. - veldig lik rakkelhanen, men høyere/ rettere vinge og slankere kropp.

De blir ok, så håper de fisker;)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune, du binder jo utrolig flotte fluer, også døgnfluer. Døgniser er også det værste jeg vet. Det er vanskelig og jeg tipper hver tredje jeg binder blir sånn tålelig bra. Nå har jeg lurt meg selv til å binde no hackles med polygarn som vinge. - veldig lik rakkelhanen, men høyere/ rettere vinge og slankere kropp.

De blir ok, så håper de fisker;)

Jeg synes det er litt pes for jeg har bindt så sinnsykt mange de siste 25 åra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens lille bindeøkt var på forhånd dedikert til NoHackle. Så var det hvilken da? Tenkte jeg skulle børste støvet av en god gammel flue som mange av dere sikkert har glemt. Jeg brukte denne ganske mye i starten på 2000-tallet, så ble den borte fra boksen. Ikke for at den er dårlig men det er artig med litt variasjon. Teknikken med å bruke restene av vingen som bein stammer fra Rene Harrop og hans Cdc Biot Dun. Rent bindeteknisk så har jeg modifisert flua litt i avsluttningen. I stedet for å feste vinger og dubbe litt foran vingebasen og tilslutt foran fjærendene så gjør jeg slik:

1: Etter at kropp og hale er på plass så binder jeg inn en ganske tynn garnbit som skal splitte vingene.
2: Når jeg dubber så legger jeg et par runder med dubbing bak vingene for å reise de litt opp, så foran vingebasen og tilslutt foran fjærendene.
3: Og tilslutt så splitter jeg vingene med garnet. Dette gir bedre kontroll på posisjonering av vinge og splitting av disse.

Jeg bruker små brune cdcfjær på denne, de som er naturlig hos stokkand. Dette mønsteret bilr absolutt finest med små fjær som har fibre i nesten hele lengden og ganske tynn stamme. Fjærfibrene bør også være av den litt mindre "lodne/pusete" sorten.

CDC Biot Dun Variant
Krok: Tmc 102y #15.
Tråd: Tmc 16/0, olive.

Haler: Olive fibetts.
Kropp: Blanding av lys og mørk oliven og litt kremgul.
Ribb: Pearl Krystal Flash
Vingesekk/splitter: Brunt polygarn.
Vinger: Nat. Brun cdc.

post-2-0-29691100-1449775268_thumb.jpg

post-2-0-67420600-1449775275_thumb.jpg

post-2-0-75230700-1449775282_thumb.jpg

post-2-0-10941800-1449775290_thumb.jpg

  • Lik 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-925-0-87460100-1449949550_thumb.jpg



Sitti å bindt noen comparaduns her i kveld. Synes disse fungerer meget godt på baetis. Binder de på krok 13 -15-17.
Her har jeg et lite tynt syperlimlag før innbinnding av quill, og et tynn strøk oppå. Kjappe å binde er de også :)

Krok: Tmc 112 y str 15
Ving: Naturel brun cdc
Hale: 4 stk microfibbets
Kropp: Olive stripped påfuglquill
Thorax: Micro fine&dry Bwo gray olive

Endret av Robban
  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Comparaduns  <<l  De har aldri slått helt an i Norge, men det ser ut som det kommer seg de siste åra, for det er supre fluer. Som du sier, Robert  <<l

 

Jeg tror noe av grunnen er at vi har blitt oppfostret på no-hackle-artikler i norsk fiskepresse gjennom mange år av et par gamle profiler, og der i gjennom har blitt preget av det. Jeg har aldri syntes no-hackle matcher en god Compara dun, eller aller helst CdC & Sparkle, som er min Compara dun-favoritt <<l  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Enig med fluebinderne over - Comaradun er en fantastisk flue! Binder en del av dem om dagen, og har skrevet noen tanker om mønsteret her

 

Veldig flott og stilig side, Kjell  <<l  

Jeg er litt uenig med deg i hva du skriver om Comparadun da, men det lever vi godt med - mulig jeg tar feil og du har rett også. 

Du skriver om Comparadun: "Correctly proportioned and tapered, the body profile itself becomes the primary trigger. Wing and tail being of secondary importance."

 

Jeg mener ydmykt at vingen er hovedtriggeren di gangene Comparadun fisker godt. Men enig i at halene aldri er noen dealbreaker, unntatt når man bytter ut halene med nymfeslep, som på Sparkle Dun og CdC & Sparkle. Da blir det magisk, men det er jo strengt tatt ikke haler lengre da  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg syns comparaduns er både ulogiske og lite effektive. Også at riktige haletråder er undervurderte i viktighet for gode duns. Pussige greier. Men så lenge man får fisk så er vel alt i orden. Og det får vi jo alle innimellom, uansett hvilke varianter vi foretrekker under ulike forhold.  :)

Endret av Erik Eikre
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fantastisk at vi kan ha forskjellige syn, Andre. Det er akkurat det som gjør dette til tidenes mest givende tidsforbruk. Har latt meg inspirere mye av dine fluer og ditt fiske Andre :)

 

Takk, Kjell. Nå fikk jeg skikkelig dårlig samvittighet for at jeg kicka på noe du hadde skrevet om Comparadun, men det var godt ment. Blir litt ivrig jeg også av og til  :) Og av alle unyttige ting vi driver med, så må fluefiske være det morsomste, mest interessante og mest givende jeg vet om. Bloggen din skal jeg i hvert fall følge framover for den er superbra, og mye bra skrevet der! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg syns comparaduns er både ulogiske og lite effektive. Også at riktige haletråder er undervurderte i viktighet for gode duns. Pussige greier. Men så lenge man får fisk så er vel alt i orden. Og det får vi jo alle innimellom, uansett hvilke varianter vi foretrekker under ulike forhold.  :)

 

Erik - at Comparadun er ulogisk er i beste fall en kontradiksjon all den tid den som flue overdriver det som til tider er primærtriggeren hos ørret som vaker etter døgnflueduns? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Kjell. Nå fikk jeg skikkelig dårlig samvittighet for at jeg kicka på noe du hadde skrevet om Comparadun, men det var godt ment. Blir litt ivrig jeg også av og til  :) Og av alle unyttige ting vi driver med, så må fluefiske være det morsomste, mest interessante og mest givende jeg vet om. Bloggen din skal jeg i hvert fall følge framover for den er superbra, og mye bra skrevet der! 

 

Setter pris på innspillet ditt. No need to worry! Målt mot deg og mange her er jeg en læregutt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi alle er læregutter når det gjelder fluefiske. I hvert fall liker jeg å tenke slik på det. Og uten den tilnærmingen der, så tror jeg ikke at jeg hadde giddet å drive på med dette, ærlig talt. Jeg digger å lære, høre, oppdage og få med meg litt nytt her og der. Og ikke minst, prøve ut ting. DET. Er moro  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik - at Comparadun er ulogisk er i beste fall en kontradiksjon all den tid den som flue overdriver det som til tider er primærtriggeren hos ørret som vaker etter døgnflueduns? 

Jeg syns det er ulogisk, men det gjelder meg. Like ulogisk som at "beina" er over kroppen på en parachute som skal forestille en ferdigklekt subimago. Det virker likevel bra for noen og ikke for alle. Hva andre syns er selvsagt opp til hver enkelt. Og slik vil det vel være med de fleste mønstre? :)

Endret av Erik Eikre
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...