Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Endelig funnet fram stikka igjen, nærmere sagt, tatt i bruk nystikka, en Tvrdek!:)

Først ut, som jeg gidder å vise fram, er ett av mine første forsøk med hends body quill. Den lysgrå egnet seg bedre som ribbing enn som kropp på en svartkroppet parachute.

Tmc100 #12, microfibets hale, superfine dubbing, antron-vinge og grizzly hakkel.

Ser at ribbinga ble litt skjeiv, men ka faen ;)

post-4865-0-23648600-1450195116_thumb.jpg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig funnet fram stikka igjen, nærmere sagt, tatt i bruk nystikka, en Tvrdek! :)

Først ut, som jeg gidder å vise fram, er ett av mine første forsøk med hends body quill. Den lysgrå egnet seg bedre som ribbing enn som kropp på en svartkroppet parachute.

Tmc100 #12, microfibets hale, superfine dubbing, antron-vinge og grizzly hakkel.

Ser at ribbinga ble litt skjeiv, men ka faen ;)

Ganske bra dette Viktor,

Jeg tillater meg å tipse deg litt.

1: Start kroppen og halene litt lengre bak, ca. der tråden henger litt foran bakenden av mothaken.

2: Forsøk å få hacklet lenger ned mot kroppen.

3: Du kan gjerne løfte litt på hacklet når dette er klart og dubbe litt foran vingen. Så lage et lite hode.

Du binder av hacklet rundt basen? Ser slik ut, dette krever tynn tråd, og få surringer. Gjerne litt superlim på knuten etterpå, jeg legger også dette på basen før jeg surrer det..

Snurret du på tråden slik at den ble oval før du festet hacklet? Hvis ikke så er dette et tips for å redusere diameteren og faren for å binde ned fibre du ikke ønsker.

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Rune, skal ha de i bakhodet når jeg tar med meg julemaraipanen fra sofaen til dreiebenken:)

Skal jeg starte kropp-hale lengre bak sier du? Da er jeg jo nede i krokbøyen..

Jepp, litt lengre bak.

Slenger inn et bilde her.

Flua di er helt klart et mønster jeg hadde hatt i mindre størrelser, krok 16 og 18. Da på en krok med litt kortere skaft og større gap. Flua di er en sånn en som funker når fisken er fysen på litt smått og mørkt.. f.eks mygg.

post-2-0-27381700-1450209660_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen konsekvenser for flyteevne, men kroppslengde, plassering av vinge og hacklestørrelse har en del å si for balansen i flua og at den flyter riktig på vannet. Videre er den en praktisk konsekvens, og den er at om du binder f.eks en Baetis på en ordinær tørrfluekrok #14 så vil bør du utnytte hele krokskaftet for å treffe sånn nogenlunde på lengden på den faktiske innsektet du imiterer. 

 

Men det er fint mulig å bindre en flue som er ment å bindes på krok 16 på en krok 14, det eneste du må passe på da er å tilpasse proposjonene (forholdet mellom kroppslengde, vingehøyde og hackle).

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en video på youtube og ble inspirert til å prøve noe nytt og annerledes ift hva jeg vanligvis fisker med som døgnflueimitasjon. Paraloop mayfly, riktignok med cdc i loopen på videoen, men jeg valgte å surre på litt hane istedenfor. Denne flua her er basert på den gamle klassikeren "Adams".

post-3341-0-91804700-1450910305_thumb.jpg

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i meg noen Claret fasanhalefjær, kan ikke bare bruke dem til nymfer og klekkere.. Så da ble det et partrefire duns..

Claret CDC Dun
Krok: TMC 113BLH #16.
Tråd: TMC 16/0 - Charcoal.
Haler: Lysebrune fibetts (fant ikke dk. dun).
Rib: Tråden, dobbel.
Kropp: Claret fasanhalefibre, 3 stk.
Vinge: Nat. Dk Grey cdc. 3 stk små.
Thorax: Svart og mørk brun tørrfluedub 50/50.

post-2-0-03578700-1451418911_thumb.jpg

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i meg noen Claret fasanhalefjær, kan ikke bare bruke dem til nymfer og klekkere.. Så da ble det et partrefire duns..

Claret CDC Dun

Krok: TMC 113BLH #16.

Tråd: TMC 16/0 - Charcoal.

Haler: Lysebrune fibetts (fant ikke dk. dun).

Rib: Tråden, dobbel.

Kropp: Claret fasanhalefibre, 3 stk.

Vinge: Nat. Dk Grey cdc. 3 stk små.

Thorax: Svart og mørk brun tørrfluedub 50/50.

 

I praksis en F-fly dette, men skjønner godt at du bruker den på denne måten. Flott løst. Ser du binder den som en Vespertina - har du testet denne komboen på lepto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Paraloop Klekkeren jeg bruker av og til. Jeg liker godt dette mønstret, i teorien, men problemet med paraloop er at de er så forbasket vanskelige å se i vannet. Det må være helt glatt strøm, vindstille og godt lys før jeg knyter dem på fortommen. Men er det det, så er de forbasket effektive fiskefangere. Kroppen henger veldig dypt i filmen og er lett å se for fisken.

 

BWOparaloop_zpslvpd6ihx.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Marius og Kjell.

Joa, ganske lik en F-Fly selv om den ikke har haler eller noe thorax.
Jeg har ikke testet denne typen, bruker comparaduns, nymferigg eller klekkern når det er vespertina på gang.
Fluefiskerne på balkan er ganske glad i denne type fluer, kun haler, tynn kropp som ikke trekker noe særlig vann og bare cdcvinge og evt. thorax av dub. De bruker ofte slike fremfor fluer med bein siden det kan bli litt for mye for kresen fisk.

Jeg la inn 3 fjær slik at det blir litt bredde å støtte seg på. Skal se om jeg ikke lager en versjon med litt kortere vinge, nymfeslep, cdc i thorax og kanskje litt rapphønebein.

Flott flue det Kjell, jeg bruker paraloop på mygg og daddys. Har brukt litt på klekkere men sliter med å se dem så det har jeg kutta ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på kosefluekjøret nå, disse liker jeg svært godt. De fisker like bra som de ser ut, elsker fine fjør og biot :-)
Kanskje litt vel "posh" å legge inn rapphøna i front men det ser bra ut og tar ikke så lang tid..
Husker ikke hva den fargen på biot heter da de har ramlet ut av pakka si, men tror det er Medium Olive Brown, er Hareline Premo Goose som de hadde for endel år tilbake. Synd at de gikk ut for de kom i svært mange fine farger og var lange og fine biots.

post-2-0-57564800-1451916246_thumb.jpg

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt binding her også. 

 

Edit: Driver litt med fluebilder her nå, og i samme slengen la jeg til bildet av hacklet sett ovenfra også. Jeg liker sparsomme hackle, typ give it all på de første flyta på stor sær ørret, og da er det viktig for flyteevnen at hacklet ligger vannrett når det er få runder. Så alt i alt, blir det ikke så mye dårligere flyteevne på 3 runder hackle som ligger flatt og er i berøring med vannet, enn 6 runder som spriker opp i lufta? 

 

Fallskjermhackle_AndreBrun.jpg

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt binding her også.

Edit: Driver litt med fluebilder her nå, og i samme slengen la jeg til bildet av hacklet sett ovenfra også. Jeg liker sparsomme hackle, typ give it all på de første flyta på stor sær ørret, og da er det viktig for flyteevnen at hacklet ligger vannrett når det er få runder. Så alt i alt, blir det ikke så mye dårligere flyteevne på 3 runder hackle som ligger flatt og er i berøring med vannet, enn 6 runder som spriker opp i lufta?

Fallskjermhackle_AndreBrun.jpg

Veldig fin flue Andre. Her er det vel to runder med hacklet? Jeg prøver også å holde meg til få turn som jeg legger flatt. Fibre som peker i alle retninger har liten funksjon mener jeg. Likevel tror jeg en flue med tre turn med hacklet flyter dårligere enn en med seks turn. Jeg forsøker å gå opp en størrelse på hacklet for å "kompensere". Noen synspunkter på det? Endret av Truls K. Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...