Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

En klassisk gammel traver av en døgnfluenymfe. Richard Walker`s mayfly nymph. Det finnes i dag veldig mange flere mye mer naturtro og forseggjorte E. Danica nymfer enn denne enkle litt "rett fram" nymfa fra Walker. Men den var en av de første nymfene jeg lærte å binde og å fiske. Den symboliserer for min egen del inngangen til imitasjons fisket en gang midt på 90 - tallet, og jeg bare må ha den i boksen når jeg fisker stillevann (og er sulten). Selv om det ikke klekker Danica, eller i det hele tatt finnes i vannet er dette ofte en "gå til flue" for meg om det ikke er annen aktivitet å observere.

Har den oftest på 2x lang krok i str. 10 og 12

 

Tmc 200r #12 (mobilbilde)

26038918563_01be4dfd74.jpg

  • Lik 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver hvert år å forbedre mine spent spinners. For meg er det utfordrende å binde disse med oppbundet hackle. Organza, polygarn eller cdc som vinge er jo en lek i forhold. Men man vil jo gjerne ha oppbundet hackle med de fordelene det gir. Her er en på TMC 102y #15:

 

post-4201-0-12280900-1461920009_thumb.jpg  post-4201-0-90952600-1461920008_thumb.jpg  post-4201-0-22471000-1461920008_thumb.jpg

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver hvert år å forbedre mine spent spinners. For meg er det utfordrende å binde disse med oppbundet hackle. Organza, polygarn eller cdc som vinge er jo en lek i forhold. Men man vil jo gjerne ha oppbundet hackle med de fordelene det gir. Her er en på TMC 102y #15:

 

 

Hehe, oppbundet hackle er jo det som funker desidert best på spent spinners også da, så det er verdt bryet  <<l

Her på denne fantastiske dagen på bildet, hadde jeg 12 tilslag av kilos+ ørret, men det var så langt bort til strømmen der de vaket konstant, at jeg kroket og landet bare 4 av dem. Tilslag på langt hold er noe dritt :D  Alle slo på en Micro Polychenille Spent Spinner med oppbundet hackle  <<l  :)

post-2545-0-50895000-1461928090_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten Leptoflymfesak til lunsjkaffin. Fanger sikkert også når det er noe annet på farta eller ikke..

Krok: TMC 112TR #17.
Tråd: 16/0 Sort.
Haler: Bronze Mallard 4 fibre.
Rib: UTC Wire, svart x-small. Kun på bakkropp.
Bakkropp: Fasanhalefibre, 3 stk. Farget Claret.
Framkropp: Dark Fiery Brown Irish Dub. o.l. Børst ut litt.
Hackle: Svart høne.

post-2-0-81974600-1461929272_thumb.jpg

  • Lik 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten Leptoflymfesak til lunsjkaffin. Fanger sikkert også når det er noe annet på farta eller ikke..

Krok: TMC 112TR #17.

Tråd: 16/0 Sort.

Haler: Bronze Mallard 4 fibre.

Rib: UTC Wire, svart x-small. Kun på bakkropp.

Bakkropp: Fasanhalefibre, 3 stk. Farget Claret.

Framkropp: Dark Fiery Brown Irish Dub. o.l. Børst ut litt.

Hackle: Svart høne.

 

 

Den var skikkelig fin, Rune <<l  Skal ikke mye fantasi til for å se at det sparsomme hacklet der beveger seg livelig og fint med noen små handtwister  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rett og slett en BP-Dun, men med hackel som alternativ til cdc... :-) Blir mindre avtrykk, noe jeg ser for meg er "riktigere", med tanke på hvor lite disse småttisene gjør utav seg på blikkstille vann... :-)

Stilig! Ligger det en forklaring på det bindetekniske av denne fluen noe sted? Hadde vært kjekt å teste ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...