Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Jeg har også bundet mange av årets minste døgnfluer på denne måten Daniel, og lurer litt på det samme. Har ikke noe praktisk erfaring med disse. Men synes de blir veldig fine! Også er de lett å få til i mindre størrelser. 

 

For de som måtte lure på hvordan disse bindes: 

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje aktuell i disse vespertinadager. Hanak 130bl størrelse 16 og Staffan Lindstørms kapok-dubbing

 

Har sagt det før, og du er en meget flink fluebinder! Flott flue!

Hvordan er profilen på denne sett forfra? Har den lett for å tippe over, eller blir den stående som den skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det før, og du er en meget flink fluebinder! Flott flue!

Hvordan er profilen på denne sett forfra? Har den lett for å tippe over, eller blir den stående som den skal?

Takk for hyggelige ord.

Når det gjelder hvordan den flyter og ser ut forfra er det rett å slett umulig å svare på dette bedre enn Kjell Rakkenes gjør her

http://www.rakkenes.com/perfect-mayfly-dun-profile/

Selv har jeg gode erfaringer med denne flua. Flyter godt på vingen og så lengd du er litt nøye når du binder den står den som regel fint på vannet.

Når det gjelder bruken av kapok er dette et eksperiment. Dette burde gi bedre flyteegenskaper, men kan kanskje påvirke stabiliteten om flua flyter høyere på vannet?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sveivet opp en gjeng med chenille vulgataer, danicaer og seff en solid gjeng med goslings så gikk jeg litt tom her og ble lei det vanlige.. Hvorfor ikke ha et par fluer til skikkelig oterbris som faktisk skal fiskes vått med hissig inntrekk. Det har funket før og det er alt for lenge siden jeg har brukt dabbler liknende fluer. Så da ble det et par Vulgata Dabblers på tampen her.

Vulgata Dabbler
Krok: TMC 100 #10.
Haler: 5-6 fasanhalefibre.
Rib: Oval Gull, small.
Kroppshackle: Nat. rødbrun indisk hanehackle.
Kropp: Lt. Olive og Vulgata (flyrite nr. 30) blandet.
Vinge: Bronze mallard.
Fronthackle: Samme som kroppshackle.

post-2-0-91717400-1464645510_thumb.jpg

  • Lik 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tida nå, Rune! Nydelig goosledabbler  <<l

Sank U! Jeg synes det er litt artig med fluer som ser litt gode og gammeldagse ut. Er lissom noe originalt, og skikkelig over sånne fluer. Fjør, tinsel,  ull og krok.. ikke no plastic greier.. Trur jammen jeg skal rigge den der sammen med en Cdc Gosling på topp, kan bli en skummel kombo. Spørs om jeg ikke børster støvet av no 3X til den bruken ;-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er dagens versjon, lysere vinger og fronthackle.

 

Flotte fluer, de flyter vel som tusan om du vil det og. Jeg fikk noen på slike bare uten vinge og med rapphøne i front (altså vanlig gosling med kroppshackle og uten cdc - har sikkert et navn det au). Nesten så jeg må begynne å binde litt her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...