Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

RolvS skrev (2 timer siden):

Drywing blir ei formløs tugge etter veldig kort tid, så jeg har liksom gitt det opp som materiale man kan bruke i … ving. Spennende å høre om EP blir annerledes :)

Jeg bruker dry wing på noen para og ellers mygg. Har ikke testa på spent... er svært lenge siden jeg drev med vinger av garn på spinnere... Derfor jeg skal teste denne hybriden her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, RolvS said:

Drywing blir ei formløs tugge etter veldig kort tid, så jeg har liksom gitt det opp som materiale man kan bruke i … ving. Spennende å høre om EP blir annerledes :)

EP er robuste greier. Enrico selv binder jo noen døgnfluer med kun EP fiber. De ser skikkelig impresjonistiske ut.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/14/2022 at 3:42 PM, Truls said:

Vespertina er ofte veldig små, og ikke minst slanke. De sitter også med bakkroppen pekende oppover, slik at den ser kortere ut enn den er.  Str 17 og 19 blir best. 

Ligger bakkroppen rett ut når dem stryker med? Binder man da vespertina spent spinner på litt større krok igjen da? Har litt oppheng her nå altså.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testicular Momentum skrev (9 timer siden):

Ligger bakkroppen rett ut når dem stryker med? Binder man da vespertina spent spinner på litt større krok igjen da? Har litt oppheng her nå altså.. 

Vil anta at dersom man med vilje binder på mindre krok fordi bakkroppen står opp så må man binde den spente på litt større krok enn det, da den ikke ligger dævv med rompa opp. Tror likevel ikke det gjør noe om man kjører samme størrelse, da de kan ligge  spent i mange fasonger.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testicular Momentum skrev (12 timer siden):

Ligger bakkroppen rett ut når dem stryker med? Binder man da vespertina spent spinner på litt større krok igjen da? Har litt oppheng her nå altså.. 

Du har fått gode svar, selv har jeg så vidt jeg kan huske ikke en eneste spent spinner av disse artene i boksen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, når har jeg fått dratt frem kameraet, slik at det blir ordentlig bildekvalitet. Dette er noen tilfeldige eksperimenter og fortsettelse på vespertina sagaen min.

 

Eksperiment 1:

20230105_0007.thumb.png.4b6f22b287c7514f0b0565bc748367d9.png

Elektrikerteip extended body vespertina.

Ble litt tjukk, men det er lett å få halen til å stå oppover. Finnes det en litt tynnere type teip en kan rulle inn haletråder i?

Eksperiment 2:

20230105_0013.thumb.png.06be576dbe20ea30e348cbb26bea57ae.png

Skumvinget sulphurea.

Tipper en kan henge svært tunge nymfer under denne. Liker å lage noen litt ville "indikator" fluer inne i mellom. Kunne hatt bruk for den i Femundsmarka sommeren 2021, hvor ALT klekket samtidig, inkludert store og små sulphurea.

 

Når @Rune Stokkebekk nevnte EP fiber så måtte jeg teste å lage en vespertina med EP:

20230105_0005.thumb.png.1f67c848a4184725e1bee4ea25d72e1b.png

vEPertina parachute.

Kropp og vinge lagd av EP-fiber. Å blande litt forskjellige farger av fiber kan lage ganske kule kropper, lett er det å surre rundt også.

 

Og sist men ikke minst er forsøket på å lage en slags egen vespertina variant med Marc Petitjean type CDC vinge blitt betraktelig bedre. Her i str. 17 med brun quill kropp.

20230105_0016.thumb.png.cb6e457301abeefdc0a8f3808a8f9d5d.png

Denne skal jeg ha i markaboksen altså.

 

Jeg har åpenbart vert inspirert i det siste, så må bare takke for hjelp og inspirasjon folkens!!

 

 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra der! Likte no hackle varianten av vespertina godt! Er glad i no hackle på de mindre fluene. 
Den teipen der tror jeg nok du kan gjøre ganske mye annerledes, både for det estetiske men også det praktiske. Hvis du bytter ut teipen med vinyl, som for eksempel fra en hanske, så kan du få en kropp som både flyter bra og ser penere ut. 
 

Skal ikke besudle denne tråden med caddis, men for å illustrere hva jeg mener så kommer det en svømmende caddispuppe jeg surret her forleden. 


AD6A3276-6629-4BF2-A807-629B958677E4.thumb.jpeg.b8b87d4099fe694e42eee1ff20aa842a.jpeg

På denne måten blir kroppen «hul» og du fanger en del luft inni der som gir god flyteevne. Minuset med å lage den slik er at bakkroppen blir litt i stiveste laget. 
 

Du kan også lage bakkropp av dubbing som typen de selger fra Hemingway. 
D4ED691A-9ADD-4A76-A416-7AA2E24967CB.thumb.jpeg.d8557d2af5baf28c0f6eac08d8f76d5e.jpeg

Denne blir også «hul» med mye luft inni og samtidig en god del mykere. Dette er en no hackle Danica. 
 

Begge disse mønstrene er nok helt unødvendig knotete, men noen ganger er det artig å prøve seg litt frem. 
 

Med det sagt, jeg ville nok prioritert å bruke polychenille om du ønsker forlenget bakkropp hvis jeg var deg. Det er definitivt noe av det beste og ikke minst letteste å bruke. 

Endret av Roaas
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Roaas said:

Med det sagt, jeg ville nok prioritert å bruke polychenille om du ønsker forlenget bakkropp hvis jeg var deg. Det er definitivt noe av det beste og ikke minst letteste å bruke. 

Jepp bruker egentlig chenille på extended bodies. Men det er gøy å prøve noe litt uten for boksen altså, gjør man det ofte nok tror jeg man kan snuble over noe gull ti slutt. Liker hanske ideen, tror haletråder lett lar seg rulle inn i litt nitrilhanske. Så kan en finishe med noe lim greier. Har egentlig en drøm om å kunne binde en skikkelig nice flue kun ut av ting jeg finner i søppla en dag lol.

Den var lekker den danicaen, jeg tror på at det er mye skills å hente i å binde noen unødvendig knotete fluer i blant.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testicular Momentum skrev (34 minutter siden):

Jepp bruker egentlig chenille på extended bodies

Men er det noe poeng med forlenget kropp på en bitteliten vespertina? :) 

Av døgnfluer er det vel bare vulgata/danica som får forlenga kropp av chenille hos meg. Hadde en variant på aurivillii før, men har sluttet med den egentlig - synes den ble så svær. Nå er det nesten utelukkende comparaduns/nohackle på de små, standard parachute på de litt større, og forlenga på de store. Ikke spesielt mange varianter heller, er lat så vil binde minst mulig :)

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Eirik Rusten said:

Men er det noe poeng med forlenget kropp på en bitteliten vespertina? :) 

Overhodet ikke 😛. Er bare så glad i å eksperimentere, så det var mer som et slags "proof of concept" for meg. Å rulle haletråder lett inn i et materiale for bakkropp virket sexy for meg, og jeg har trua på nitrilhanske som Roaas nevnte.

Om jeg finner det rette materialet, går det kanskje så lett og fort at det blir mer praktisk en å surre inn haletråder på krokskaftet. Og når man presser sånne gummi-aktige greier ned i kroken med tråden, så "flexer" halen seg opp i været akkurat som det levende insektet. Da gjelder det bare å finne riktig krok og hackle løsning, slik at det lille udyret ligger riktig i vannskorpa.

Men ja sånn fiskemessig så har jeg foreløpig gått for den no-hacklen du så, og comparadun for str. 17 og 19. Så får vi se hva ørreten syntes til våren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er fersk som fluebinder så er det lurt med tanke på fremtiden å lære seg ting i rett rekkefølge og satse på fluer som er godt utprøvde og binde disse skikkelig. Noe av det vanskeligste med fluebinding er å se hva som er riktig proporsjoner og få det til selv. Kunnskap om materialer man setter på er også meget viktig.

1: Lær teknikken.
2: Få proporsjoner inn i ryggmargen.
3: Bind kjente fluer som er bra.
4: Få erfaring.
5: Eksperimenter selv.

Det er svært mye rart som legges ut på alle mulige medier, fluer som ikke har noen misjon i det hele tatt. Og for oss som har vært i gamet en stund så fremstår svært mye bare som latterlig dumt. Utrolig nok så liker og heier folk på dette. I ren latskap vil jeg si. Så budskapet er å ikke spise alt rått som legges ut, vær kritisk. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rune Stokkebekk said:

Når man er fersk som fluebinder så er det lurt med tanke på fremtiden å lære seg ting i rett rekkefølge.

Jeg har absolutt ikke fulgt dette rådet, det har jeg vert klar over hele tiden. Og jeg vet det er et godt råd, men som en svært kaotisk impulsiv mann har jeg bare måtte gi slipp på den tanken. Så jeg har da akseptert en litt mindre effektiv læringsprosess for at det skal være mer fritt og gøy. Og når det er gøy, så er jeg motivert til å binde mer, som igjen blir til mer øvelse og erfaring.

Det ser kanskje ikke sånn ut på postene her, men boksene er fulle av vel etablerte mønstere. Som f.eks superpuppa, PT, hares ear, zebra midge, comparaduns, parachute adams varianter og noen av dine til og med, slik som cdc myggen og polychenile vulgataen. Så ikke vær redd for at jeg går å fisker med bokser fult av uprøvde kuriositeter.

Men jeg trenger nok å jobbe litt mer med punkt 2 og selvfølgelig mer fiskeerfaring. Men jeg kan jo spørre om litt råd på denne sine proporsjoner:

20230105_0016.thumb.png.9266b18c12e6adbd669795dd755b7b73.png

Siden jeg ser jo at vingen er veldig stor gitt at en tradisjonelt binder vingen ca. like lang som hele kroppen. Men så sa jo noen her at vi binder vespertina på mindre kroker da de ekte fluene ligger med halen bøyd opp i været, og derav ser kortere ut for ørreten som ser dem fra undersiden. Da tenkte jeg kanskje at vingen skulle matche størrelsen på den reelle utstrakte vespertina kroppen, hva tror tenker du? Også er nok haletrådene litt i det lengste laget da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er velment råd for å gjøre det enklere seinere og mer effektivt. Er man litt kritisk når man binder så blir det for en vane uten at det tar lengre tid. Og det er jo artig at fluene blir så og si kliss like hele tia, dvs man har kontroll.

Flua over er ikke så verst den, men det er ingen vespertina. Vespertina har ikke sånn farge på kroppen, den er svært mørk brun, og heller mot gråsvart. Bruk også brun cdc i vingen det gir bedre kontrast mot himmelen. Om vingen er litt stor gjøre ingen ting, jeg synes ikke den var så mye for stor. 

Kroppen sku ha starta litt lengre bak, Bruk baksiden på mothaken som referanse og la halene starte bittelitt foran den. 
LItt stor/lang thorax også, reduser med 1/3del.
LItt mye haler også synes jeg. Den bunten som er øverst der litt samlet kunne du droppa. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.jpegHer tygger det jevnt i døgnfluer, begynner heldigvis å nærme meg slutten på alt småtteriet krok 18-20... Jeg skal to turer til Spania i år og der er jo alt mindre enn her hjemme. Rhodanis er max 18, ignita 18-20.... Har fått en dunge med de ulike typene silke de bruker og må vel ha litt fluer basert på det, reine vitenskapen den bruken av silke nedi der.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/7/2023 at 4:19 PM, Rune Stokkebekk said:

Vespertina har ikke sånn farge på kroppen, den er svært mørk brun, og heller mot gråsvart. Bruk også brun cdc i vingen det gir bedre kontrast mot himmelen. Om vingen er litt stor gjøre ingen ting, jeg synes ikke den var så mye for stor. . 

Vel, her lukter det lokale forskjeller.
Under sees en vespertina fra skauen lokalt hos meg. Jeg fisket en baetis imitasjon og slapp greit unna med det i våres. 
Med all respekt synes jeg kroppen på hans vespertina er rimelig på penga, i alle fall om han besøker skogene i områdene her. 

31A4C411-F015-4133-B05A-3E3E301017D4.thumb.jpeg.20c4507e6ca7460b6b4fe8c6f31b624d.jpeg
 

A3DA55C4-6587-40CE-8F89-52EFE6470481.thumb.jpeg.3a664e44f13d2013b7cd04b30e0c66c1.jpeg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (11 timer siden):

Vel, her lukter det lokale forskjeller.
Under sees en vespertina fra skauen lokalt hos meg. Jeg fisket en baetis imitasjon og slapp greit unna med det i våres. 
Med all respekt synes jeg kroppen på hans vespertina er rimelig på penga, i alle fall om han besøker skogene i områdene her. 

31A4C411-F015-4133-B05A-3E3E301017D4.thumb.jpeg.20c4507e6ca7460b6b4fe8c6f31b624d.jpeg
 

A3DA55C4-6587-40CE-8F89-52EFE6470481.thumb.jpeg.3a664e44f13d2013b7cd04b30e0c66c1.jpeg

Trur jeg aldri har sett så lys vespertina, for det er nok det. I fluedatabasen ser du slike jeg har funnet der jeg har fisket rundtom..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en sak jeg har kjempetrua på, skikkelig fin allrounder til små døgnfluer. Har en spansk kompis som fisker mye og Flyrite nr. 34 er deres mest allsidige farge på en klekker for sommeren. Og den fargen flyrite har et sånt fint "multicolor" fargespill som kommer flott fram når man bare surrer den rundt kroken.
Thorax er ekorndub i naturell. Jeg har slike med brune og lysebrune cdc-vinger. De lyse er fine å se under mange forhold og de brenner kanskje litt ut mot himmelen slik at fisken ser mest av selve kroppen. Det har i hvertfall fungert ypperlig på den Harropvarianten som jeg lagde en film på.  En stk skvadron er laget på TMC 2487 str 16 og 18. Så fer me sjå.

 

image.png



image.png

image.png

image.png

image.png
 

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Roaas det var skikkelig pene bilder av vespertina. Er folk her i den trua at å naile fargen svært nærme nyansen til det levende insektet er viktig?

Her er forøvrig første forsøk på å binde polychenille vulgata i den MP stilen:

20230109_0001.thumb.png.ab3603b0fb2996171f001c655dd218ac.png

Her har plutselig makro-foto evnene mine tatt et lite hopp oppover fra de tidligere.

Endret av Testicular Momentum
The Roaas tag was broken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testicular Momentum skrev (57 minutter siden):

@Roaas det var skikkelig pene bilder av vespertina. Er folk her i den trua at å naile fargen svært nærme nyansen til det levende insektet er viktig?

Her er forøvrig første forsøk på å binde polychenille vulgata i den MP stilen:

20230109_0001.thumb.png.ab3603b0fb2996171f001c655dd218ac.png

Her har plutselig makro-foto evnene mine tatt et lite hopp oppover fra de tidligere.

I de fleste tilfeller i mine vann er nok ikke fargen på kroppen det viktigste tror jeg. Men her er de veldig mørke, kunne sikkert brukt svart kropp. Har opplevd at fargen på vingen må være mørk nok. Men har blitt grundindig rundlurt noen ganger også... jeg bruker mørk brun kropp. Jeg føler det er fint om de ikke skiller seg for mye fra originalen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Truls said:

I de fleste tilfeller i mine vann er nok ikke fargen på kroppen det viktigste tror jeg. Men her er de veldig mørke, kunne sikkert brukt svart kropp. Har opplevd at fargen på vingen må være mørk nok. Men har blitt grundindig rundlurt noen ganger også... jeg bruker mørk brun kropp. Jeg føler det er fint om de ikke skiller seg for mye fra originalen.

Ja, kanskje det å være veldig nær optimaliserer for suksess. Det er sikkert ikke så farlig 9 av 10 ganger, men med riktig farge så klarer man det den 10. gangen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...