Gå til innhold

inspirasjonstråd: Vårfluer, vårfluepupper, klekkere og nymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Den her fanger! Selv liker her vårfluene mine litt buggy.

Det er to kun to ting jeg kunne pirket på for at den kunne vært i min egen boks. Hodet ser ganske stort ut, vet ikke hvordan tråd du bruker men Nano Silk bygger lite og du får surret ned materialene mye bedre synes jeg. Samtidig ville jeg gått for en mer naturfarget CDC. Men det er meg! 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Dette er en avsporing, men jeg spør like fullt. Har dere opplevd at ørreten blir selektiv på selve klekkestadiet til vårfluen? Hva er årsaken til at dere  eksempelvis ikke fisker en svømmende vårfluepuppe eller bare en vanlig caddis-variant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (1 time siden):

Dette er en avsporing, men jeg spør like fullt. Har dere opplevd at ørreten blir selektiv på selve klekkestadiet til vårfluen? Hva er årsaken til at dere  eksempelvis ikke fisker en svømmende vårfluepuppe eller bare en vanlig caddis-variant? 

Mest vanlig at de blir litt kresne på de på vei opp er min erfaring der jeg har fisket. Og fiske med stigende vårfluepuppe er moro! En passe fortynget puppe som løftes opp foran fisken, det er artig fiske og litt variasjon til alt "deaddrift" fiske.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at ørret oftere blir selektiv på døgnflue-klekkere enn vårflue-klekkere. Men mulig det er bare innbilning, at det avhenger av hvor jeg fisker, at jeg har fisket for sjeldent med klekkere, eller at jeg har for lite erfaring. Jeg har ofte fisket på vårflueklekkinger der ørreten tar klekkere, men jeg har fisket helt tørt i stedet. I veldig mange tilfeller tar den tørrflua likevel. Det mest effektive har derimot vært en litt overdimensjonert stripende tørrflue, med ei puppe som dropper. Det virker som den større flua fanger oppmerksomheten, før fisken ender opp med å ta puppen under vann.

Men for all del, jeg har ingen fasit på dette.

Endret av Kim Roger
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å fiske en nymfe under overflaten. Jeg tenkte mest på en klekker som Truls har laget, en som henger i filmen. Jeg har ikke inntrykk av at ørreten tar klekkeren i filmen, det virker som den enten spiser under, eller tar svømmepuppene/ferdig klekkende insektene mens de suser bortover vannet. 

Ville bare høre litt erfaringer egentlig! 

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (13 minutter siden):

En ting er å fiske en nymfe under overflaten. Jeg tenkte mest på en klekker som Truls har laget, en som henger i filmen. Jeg har ikke inntrykk av at ørreten tar klekkeren i filmen, det virker som den enten spiser under, eller tar svømmepuppene/ferdig klekkende insektene mens de suser bortover vannet. 

Ville bare høre litt erfaringer egentlig! 

Testet denne? Jeg fisket med slike en god del for typ 15år siden, de gikk ofte lett ned.
WEB_Image_Super_Emerging_Caddis_Cinnamon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (På 1.2.2022 den 21.09):

Aldri prøvd den, @Rune Stokkebekk! Men har sett den flere ganger, særlig når jeg begynte å fiske så hadde jeg noen sånne, men brukte de aldri. Visste ikke hva de var til.... Får gi den ett forsøk! 

Den der satte jeg i produksjon hos umpqua i starten av 2000-tallet etter å ha fisket med den selv noen år. Det er ei flue som absolutt fisker bra innimellom. Den ligger nesten under vann og er jo et lett bytte for fisken. Lag de i et par farger med litt lys tan(brun) og mørkere brun foran og en som er mer oliven med mørk grå foran. Jeg bruker spraglete klar thin skin på ryggen og ribber med mono.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...

Har rusla litt i noen vårfluer denne uka som jeg primært lagde til bruk for "dry & dropper" fiske. Men de viste seg å falle i smak hos ørreten og ganske ofte tar de denne like gjerne som nymfa. Jeg liker denne måten å lage vinge på meget godt. Halen er rådyrhår, deretter dubber jeg kroppen (her very nais bever) så legges 2 cdcfjør på som undervinge som tilslutt toppes med rådyr som jeg prøver å spre litt fint rundt så det legger seg som et slør over cdc'n. Thorax er påfugldub. Og legg merke til hacklet!!! DET ER CREE 🤣 Kroken her er Ken Sawada DD1 #12 som er en nokså kort 12'er. 

IMG_6080.JPG

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (1 time siden):

Har rusla litt i noen vårfluer denne uka som jeg primært lagde til bruk for "dry & dropper" fiske. Men de viste seg å falle i smak hos ørreten og ganske ofte tar de denne like gjerne som nymfa. Jeg liker denne måten å lage vinge på meget godt. Halen er rådyrhår, deretter dubber jeg kroppen (her very nais bever) så legges 2 cdcfjør på som undervinge som tilslutt toppes med rådyr som jeg prøver å spre litt fint rundt så det legger seg som et slør over cdc'n. Thorax er påfugldub. Og legg merke til hacklet!!! DET ER CREE 🤣 Kroken her er Ken Sawada DD1 #12 som er en nokså kort 12'er. 

IMG_6080.JPG

Jeg bruker et lignende mønster ganske mye. De er særdeles effektive!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (1 time siden):

Jeg bruker et lignende mønster ganske mye. De er særdeles effektive!

De er slettes ikke dumme nei. Jeg har brukt en variant med hår av rådyrøre foran også spunnet som hackle. men endte opp på denne her som gir litt renere profil som jeg liker. Til fiske på flatt vann og bare alene så er det topp med bare dubbing foran vingen typ hareøre/maske hår uten noe særlig underull eller ikønndub.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store/små vårfluer kan en forvente å finne i marka? Blir litt senere i bindeplanen siden de ikke dukker opp på starten av sesongen. Så det går i mygg, maur og lepto om dagen. Sjekket boksen for vårfluer og alt jeg har er mellom 10 og 15mm.

Gleder meg til bindehelga, hvor jeg kan se på andre sine vårfluer. Jeg blir ikke helt klok på hvor dressa med hår de burde være av å se på bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testicular Momentum skrev (1 time siden):

Hvor store/små vårfluer kan en forvente å finne i marka? Blir litt senere i bindeplanen siden de ikke dukker opp på starten av sesongen. Så det går i mygg, maur og lepto om dagen. Sjekket boksen for vårfluer og alt jeg har er mellom 10 og 15mm.

Gleder meg til bindehelga, hvor jeg kan se på andre sine vårfluer. Jeg blir ikke helt klok på hvor dressa med hår de burde være av å se på bilder.

Grandisen er de første som viser seg i mine områder. Og de er sinnsykt store i forhold til hva man vanligvis ser omtalt som grandis. De er 3-4 cm store minst.

Utover sesongen er det mange foeskjellige fra helt små kanelbrune på krok 12 og helt svarte på samme str til større på krok 10 og 12.

Veldig varierende. I mine storfiskvann så er det ofte 12-15mm store som ofte blir tatt. Se rune sine parachutevårfluer. I mine storfiskvann er disse killere i litt bølgede vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Truls said:

Grandisen er de første som viser seg i mine områder. Og de er sinnsykt store i forhold til hva man vanligvis ser omtalt som grandis. De er 3-4 cm store minst.

Utover sesongen er det mange foeskjellige fra helt små kanelbrune på krok 12 og helt svarte på samme str til større på krok 10 og 12.

Veldig varierende. I mine storfiskvann så er det ofte 12-15mm store som ofte blir tatt. Se rune sine parachutevårfluer. I mine storfiskvann er disse killere i litt bølgede vann!

Kult, så det er ikke noe poeng i å lage noen mindre en 12 krok eller ca. 10mm for marka på østlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Testicular Momentum said:

Kult, så det er ikke noe poeng i å lage noen mindre en 12 krok eller ca. 10mm for marka på østlandet?

Jo. Jeg ville hatt de ned til strl 16. En ting er at mønsteret er allsidig, men de kan være overraskende små. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover sen vår og sommer kommer de små vårfluene, og de kan være helt ned i størrelse 18-19-20. Lag gjerne noen microcaddis i mørk grå og noen lysere.

Både i elv og i marka kan ørreten bli veldig selektiv på bitte små caddiser.

Cdc&elk er et eksempel på et enkelt mønster for å imitere de minste vårfluene.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble mange størrelser fort 😅. Plutselig ble det fra 3mm til 30mm og alt i mellom. Men hvis jeg spør sånn her: Jeg har flere bokser. Men den jeg jobber med er en slags "main-marka" boks, den er stor men jeg må allikevel begrense meg. Jeg vil gjerne at den skal kunne være i lomma og at jeg skulle kunne klare meg 90% av tiden i marka med den, også har jeg backup bokser i slingpacken eller ryggsekk. Så hvilke 3 størrelser vårfluer er viktigst syntes dere?
 

17 hours ago, Truls said:

Grandisen er de første som viser seg i mine områder. Og de er sinnsykt store i forhold til hva man vanligvis ser omtalt som grandis. De er 3-4 cm store minst.

Utover sesongen er det mange foeskjellige fra helt små kanelbrune på krok 12 og helt svarte på samme str til større på krok 10 og 12.

Veldig varierende. I mine storfiskvann så er det ofte 12-15mm store som ofte blir tatt. Se rune sine parachutevårfluer. I mine storfiskvann er disse killere i litt bølgede vann!

Fysj jeg skulle ikke binde vårfluer nå altså men jeg klarte ikke la være. Her i str 11:
20230128_0002.thumb.png.418cc395fb1139d5a8f976e8c506f93f.png

 

Elsker å binde vårfluer, det er en favoritt.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde valgt 12, 14 og 16. Du kan sikker trimme ned en cdc mygg hvis du kommer over de helt minste. Jeg har ikke kommet ut for en grandis klekking enda, men har alltid noen streaking caddis i strl 10 med meg. 
 

Av mønstre så må jeg si at mine favoritter på caddis er CDC & elk og CDC caddis. Veldig enkle å lage i alle ulike størrelser, tvinner ikke tynn fortom. Ganske nice. 
 

Her er en jeg har fisket mye med som jeg liker godt. Denne er i strl 16. 
 

E4E21DAF-D656-4542-A634-0460338E64EF.thumb.jpeg.591f0f38e889df755e3cc2a175720e95.jpeg

97498F46-9F8E-4869-BF21-131BC4775F36.thumb.jpeg.acd4d370977a60d7ab93c365b8d93bca.jpeg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...