Gå til innhold

inspirasjonstråd: Vårfluer, vårfluepupper, klekkere og nymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Så er nok en tur til Rena over.

Det skjer lite på dagtid, men utover kvelden klekker det sinnsyke mengder med små døgnfluer......

Jeg derimot, på tross av elendige våflueklekkinger (tror vi ser resultatet av alt for mange nedtappinger :'( :'() satte meg ned for å gjøre en ny vri

på Renapuristpuppa :D..........denne gangen er den nye vrien svært lite forskjellig fra den forrige, men jeg tenkte at jeg istedet for å bruke antron som bakerst så

kunne jeg jo likesågodt utnytte hele polygarnet, når det må klippes allikavæl ;D ;D......så derfor tok jeg Staffan`s polygarn og brant det på samme måte som når man brenner antron, og dermed kan jeg bruke det samme garnet hele veien..........med andre ord FULL UTNYTTELSE AV GARNET :D :D

 

I går kveld etter at mørke kom og alt tilsynelatende gikk til ro (etter en syk døgnflueklekking) dro jeg ned til ett sted jeg vet det kan vake litt på tross av at alt annet stopper opp.........etter å ha stirra ut i mørke så jeg plutselig en veldig kraftig vakring en 9-10 meter ut i elva. Problemet var å finne ut hvordan jeg skulle få kasta på`n da det var mildt sagt både dypt og krattete rundt meg.

Jeg er rimelig sikker på at fisken tok døgnfluer da det kom svært lite lyd fra vaket og jeg registrerte også at den flytta på seg litt..............fanken heller nå er det dags for "Renapuristpuppa - the polyyarn edition" tenkte jeg i mitt stille sinn ;D ;D.......og knøyt på den nye polygarnutgaven av puppa. Ørreten sto fortsatt å vaka litt innimellom så jeg vada ut på dypt vann og fant en posisjon jeg tenkte vill funke. Jeg la ut Renapuristpuppa skrått oppstrøms og når jeg mente den var i nærheten av ørreten så lagde jeg en lett striping på flua......FYTTE HÆLJEROA SOM DET SMALT ;D ;D ;D.....og fluesnøre føyk av snella som om det hadde fått ett liv for seg sjæl :D :D.....dette mens vannspruten sto bortover som om hele jævla elva ble bomba med svære granater fra de der grønne menna som driver å skyter hele jævla dagen der oppe (skattepenga mine får jaggu bein å stå på ;D ;D).........det smalt og plaska og jeg kunne se at vannet føyk til alle kanter der inne det svarte mørke som omslutta meg på alle kanter...........oh shit nå var jeg ute på backingen også........men til slutt stoppa den opp og jeg kunne begynne å få att alt snøre mitt den hadde stikki av med ;D ;D..............Nå tror dere sikkert at denna var ny pers og det hele, men laaaangt der ifra selv om denna ørreten var mye artigere enn den på 1,8 jeg fikk litt tidligere i sommer................men trøsten er at RENAPURISTPUPPA leverte igjen og ørreten ja den var slett ikke værst...den bikka såvidt 1,4 kilo :D :D

 

Terje!

post-0-1394985774688_thumb.jpg

post-0-13949857747371_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven døtte, Terje! Bra det er noen som leverer om dagen... :D

 

Var oppi der en tur i helga, og det var noe grønnjævlig mye med små brunoransje spent spinnere på kvelden - str 18-20.

Men det brydde ikke ørreten seg nevneverdig om, gitt.

 

Alt i alt så har Rena langt fra infridd for min del i år. Men, derfor blir det sikkert texas til neste år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dæven døtte, Terje! Bra det er noen som leverer om dagen... :D

 

Var oppi der en tur i helga, og det var noe grønnjævlig mye med små brunoransje spent spinnere på kvelden - str 18-20.

Men det brydde ikke ørreten seg nevneverdig om, gitt.

 

Alt i alt så har Rena langt fra infridd for min del i år. Men, derfor blir det sikkert texas til neste år ;)

 

Det blir garantert Texas til neste år, Erik ;D ;D ;D.....men for min del har det i og for seg vært Texas siden sesongstart :D :D.........trodde ikke årets sesong skulle overgår fjorårets supersesong men det har den mer eller mindre allerede gjort......og det er enda tre helger igjen av sesongen ;D ;D

 

Igor:

Det er ikke alpakkadubbing du ser på bildet, men polyamid dubbing......men jeg veksler stort sett mellom de to nevnte..... så de funker begge to :D :D

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate Terje, denna hadde du fortjent ;D ;D Knallfin flue og morsomt å høre at du lykkkes så til de grader. Hvilken str er det du binder denne Renapuristpuppa poly edition i ?

 

Fae...hakke nå fikk jeg lyst på en tur til Rena IGJEN!  ;D

 

 

Per M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fy flate Terje, denna hadde du fortjent ;D ;D Knallfin flue og morsomt å høre at du lykkkes så til de grader. Hvilken str er det du binder denne Renapuristpuppa poly edition i ?

 

Fae...hakke nå fikk jeg lyst på en tur til Rena IGJEN!  ;D

 

 

Per M

 

Heisann Per :D

Takker for de gode ord :D......Puristpuppa var i dette tilfelle en tmc 102y (overraskende :D :D) i krok 13 og det er stort sett den jeg binder den i samt noen i krok 11.

......forøvrig er du hjertlig velkommen tilbake til Rena når som helst......du kan jo bare sette deg i bilen og kjøre i retning Rena til helga....kan du ikke det da :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jaja Terje.. Nå har jeg bundet opp noen eksemplarer av puppen din og hvis ikke de fungerer til helga er jeg truet til å sende en Norgespakke stappfull med streamere til din adresse! ;D

 

Jesus Christ :D :D :D.....nå er det ikke annet å gjøra enn å be til høyere makter :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En superpuppe variant som likner mistenkelig på Puristpuppa ;D ;D

Tanken er som følger: Lage en superpuppa variant med ett ryggskjold man muligens kan se litt bedre i dårlige lysforhold :D.....pluss at

jeg legger inn litt cdc mellom hanehacklet for å få litt mer liv i det statiske hacklet :D

 

Terje!

post-0-13949857788111_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

lyse å gått på fluebinderboden og jeg klarer ikke å få meg til å bytte det lysrør...jeg fatter ikke,, jeg klarer ikke å få meg til å binde >:(:(??? :'(

 

forøvri.. flott flue terje..

 

hva har du brukt som fortynging?? ;D ;D ;D

 

Regner med at du her skrevet feil her og at spørsmålet skal være:

Hva har du brukt som "forletting" så den flyter enda bedre ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det nærmer seg sesongslutt i Rena og foran denne helga så måtte jeg utvide vårfluepuppe samlinga med noen GLF pupper. Her er tre stk GLF pupper jeg bandt i kveld og som kommer med litt forskjellige ingredienser i forhold til hackle og påbegynnende vinge. :D

Nå er ikke vårfluene særlig aktive for tiden men GLF puppa har alltid hatt en tendens til å få ørreten til å ta selv om den er litt treig i vakrytmen, så vi få vel se...... :D :D

 

Terje!

post-0-13949857895513_thumb.jpg

post-0-13949857896033_thumb.jpg

post-0-13949857896515_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmer seg sesongslutt i Rena og foran denne helga så måtte jeg utvide vårfluepuppe samlinga med noen GLF pupper. Her er tre stk GLF pupper jeg bandt i kveld og som kommer med litt forskjellige ingredienser i forhold til hackle og påbegynnende vinge. :D

Nå er ikke vårfluene særlig aktive for tiden men GLF puppa har alltid hatt en tendens til å få ørreten til å ta selv om den er litt treig i vakrytmen, så vi få vel se...... :D :D

 

Terje!

 

hvilket kamera bruker du til å ta bildene av flua?

 

meget bra kvalitet...selv har jeg bare et mobilkamera på min N95 med 5 Megapixler.

 

kvaliteten min kan du se på tråden "hva binder du nå"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Vakkert Terje. Da gjenstår det bare å se om ørreten er i bettet på sjalottlauk.  ;D

;D ;D ;D....jeg bare visste at jeg hadde sett den formen på bakkroppen før Jørn.......Brimi for faen...sjalottlauk ;D ;D ;D

 

 

RaymondDH:

Jeg har ett Nikon D70s speilrefleks, men enda viktigere er objektivet og det er jeg veldig godt fornøyd med. Det er ett 60mm med lysstyrke f2.8

I tillegg går det med mye aluminiumsfolie rundt om kring flua pluss at jeg har en reflektorplate som er ypperlig til å kaste lyset tilbake på flua.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakkert Terje. Da gjenstår det bare å se om ørreten er i bettet på sjalottlauk.  ;D

;D ;D ;D....jeg bare visste at jeg hadde sett den formen på bakkroppen før Jørn.......Brimi for faen...sjalottlauk ;D ;D ;D

 

 

RaymondDH:

Jeg har ett Nikon D70s speilrefleks, men enda viktigere er objektivet og det er jeg veldig godt fornøyd med. Det er ett 60mm med lysstyrke f2.8

I tillegg går det med mye aluminiumsfolie rundt om kring flua pluss at jeg har en reflektorplate som er ypperlig til å kaste lyset tilbake på flua.

 

 

 

 

kan ikke du slenge ut et bilde av reflektorplata og hvordan du bruker alu-folien...:)

 

da hadde jeg blitt glad....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere er i en helt annen klasse når det gjelder binding av tørrfluer enn det jeg er så jeg fant opp en "foråpentligvis" ny nymfe...

 

sorry terje, vet det er bare tørrfluer på deg...hehe

 

men her ser dere mitt siste verk som jeg tok rett ut fra fantasien....

 

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=4380.3030

 

 

nederst på siden akkurat nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Vakkert Terje. Da gjenstår det bare å se om ørreten er i bettet på sjalottlauk.  ;D

;D ;D ;D....jeg bare visste at jeg hadde sett den formen på bakkroppen før Jørn.......Brimi for faen...sjalottlauk ;D ;D ;D

 

 

RaymondDH:

Jeg har ett Nikon D70s speilrefleks, men enda viktigere er objektivet og det er jeg veldig godt fornøyd med. Det er ett 60mm med lysstyrke f2.8

I tillegg går det med mye aluminiumsfolie rundt om kring flua pluss at jeg har en reflektorplate som er ypperlig til å kaste lyset tilbake på flua.

 

 

 

 

kan ikke du slenge ut et bilde av reflektorplata og hvordan du bruker alu-folien...:)

 

da hadde jeg blitt glad....

 

 

 

Hei Raymond.

Gjorde ett raskt forsøk.

 

Flott nymfe forresten, den fanger garantert ørret :D

Terje!

post-0-13949857897175_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakkert Terje. Da gjenstår det bare å se om ørreten er i bettet på sjalottlauk.  ;D

;D ;D ;D....jeg bare visste at jeg hadde sett den formen på bakkroppen før Jørn.......Brimi for faen...sjalottlauk ;D ;D ;D

 

 

RaymondDH:

Jeg har ett Nikon D70s speilrefleks, men enda viktigere er objektivet og det er jeg veldig godt fornøyd med. Det er ett 60mm med lysstyrke f2.8

I tillegg går det med mye aluminiumsfolie rundt om kring flua pluss at jeg har en reflektorplate som er ypperlig til å kaste lyset tilbake på flua.

 

 

 

 

kan ikke du slenge ut et bilde av reflektorplata og hvordan du bruker alu-folien...:)

 

da hadde jeg blitt glad....

 

 

 

Hei Raymond.

Gjorde ett raskt forsøk.

 

Terje!

 

 

aha...da skjønner jeg...

 

Flua er et sted under bladet der...mulig foran litt av det sorte jeg ser...

 

all aluen er til å få vekk blitseffekten rundt fluen...

 

 

ikke pent...men ser dødelig effektivt ut...

 

noe bildene av dine fluer viser at det er...

 

 

tror faktisk jeg skal lage meg noe slikt jeg og også teste å se om det fungerer med , ja faktisk, med mobilkameraet mitt....=)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Vakkert Terje. Da gjenstår det bare å se om ørreten er i bettet på sjalottlauk.  ;D

;D ;D ;D....jeg bare visste at jeg hadde sett den formen på bakkroppen før Jørn.......Brimi for faen...sjalottlauk ;D ;D ;D

 

 

RaymondDH:

Jeg har ett Nikon D70s speilrefleks, men enda viktigere er objektivet og det er jeg veldig godt fornøyd med. Det er ett 60mm med lysstyrke f2.8

I tillegg går det med mye aluminiumsfolie rundt om kring flua pluss at jeg har en reflektorplate som er ypperlig til å kaste lyset tilbake på flua.

 

 

 

 

kan ikke du slenge ut et bilde av reflektorplata og hvordan du bruker alu-folien...:)

 

da hadde jeg blitt glad....

 

 

 

Hei Raymond.

Gjorde ett raskt forsøk.

 

Terje!

 

 

aha...da skjønner jeg...

 

Flua er et sted under bladet der...mulig foran litt av det sorte jeg ser...

 

all aluen er til å få vekk blitseffekten rundt fluen...

 

 

ikke pent...men ser dødelig effektivt ut...

 

noe bildene av dine fluer viser at det er...

 

 

tror faktisk jeg skal lage meg noe slikt jeg og også teste å se om det fungerer med , ja faktisk, med mobilkameraet mitt....=)

 

 

 

Helt korrekt alt sammen......spesiellt at det ikke er pent, men det er raskt å sette opp og raskt å ta vekk ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Terje: Er det en linse ment for makrofotografering?

 

Har en Nikkor AF 50mm f/1.4D men har ikke turt å ta makro siden det ikke er et makroobjektiv. Objektivet står i et D300 :)

 

Hei Claus!

Ja 60mm er en macrolinse, men også en ypperlig portrett linse. 50 mm er ikke en macrolinse så vidt jeg vet, så du vil ikke få samme resultat som over.

 

 

 

RaymondDH:

Det går fint å ta ett bilde med en linse som ikke er beregnet for det, men du vil aldri komme så nære som bildene du ser over slik at du får dem

superskarpe.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...