Gå til innhold

inspirasjonstråd: Vårfluer, vårfluepupper, klekkere og nymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Ok , 7 stk i boksen ? Du planlegger heltilt på Robban i august he he. Heldigvis kan jeg ta noen medisiner mot mine vrangforestillinger ;) , kommer på boks og er ofte kaldt :) Men trenger ikke medisiner for å kopiere gitt :) 
Det du kaller slafs ligger det mye av i boksene mine også, ikke uten grunn heller :) Bilde er en ting , bokser er noe annet :)
Jeg skulle skrive trenger ikke medisiner, men før jeg postet hadde jeg skrevet treneger ha ha ha ha ha .
Det har jo ikke noe med fluefiske å gjøre , de bor jo i trær :)

Endret av Robban
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cdc og hjortedyr er nok den komboen som har gitt meg mest fisk. Jeg har noen giftige mønstre, ikke helt ulike Ruffen sine slitne kreasjoner. Ruff er god på å perfeksjonere det imperfekte.

Hehe, perfeksjonere det imperfekte. Den skal jeg huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og forsker litt her nå ved stikka. Med et vagt utgangspunkt i super emerging caddis tenkte jeg å benytte noen få surringer fronthackle og litt CDC som folder seg ut og opp. Veldig usikker på om jeg i det hele tatt treffer, men tanken er at den skal ligge litt høyt og fremstå som at den driver å nærmest drar seg opp på overflatehinna. Under/imellom cdc'en er det et par-fire hjortehårsfibre som jeg håper skal synes for fisken tross at man vanskelig ser det her. Er jeg inne på noe, eller bør jeg smelte stikka og banke skjesluker i stedet? Brunt CDC kanskje? Enda kortere hackle? Gi meg med bindinga og begynne med batikk i stedet?

post-6809-0-41098200-1456773470_thumb.jpeg

Endret av fender77
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

<blockquote class='ipsBlockquote' data-author="Jarle TL" data-cid="516058" data-time="1459346359">Jarle TL, on 30 Mar 2016 - 15:59, said:Jarle TL, on 30 Mar 2016 - 15:59, said:<p>Den var kul Fender!Vil du fortelle hemligheten bak den strøkne kroppen?Hei og takk! Ja, men er ute til i kveld, så kan få lest av materialene i kveld/morgen. I grove trekk er det gul floss, lys brun antron og Bug bond

Endret av fender77
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da skal vi se. Kroppen (bakkropp) er bygget med følgende materialer: Benecci 12/0 tobacco bindetråd, ukjent antron/sparkle yarn på rull som rygg og Textreme floss 31- yellow. Deretter er kroppen lagvis herdet med bugbond. Første laget lar jeg trekke godt inn før jeg herder med lys. Bruker som nevnt BB lite.

 

Jeg binder kroppen med samme teknikk som Davie McPhail bruker på den super caddis puppen/klekkeren sin hvis du har sett videoen, men regner vel egentlig med at du veit metoden sjæl.

 

Deretter har jeg bundet inn to stk med brune fibetts på begge sider av torax som peker bakover. Har deretter bundet inn litt av antron/sparkleyarnet på begge sider av torax og klippet det kort. Har så bundet inn grønn antron på oversiden av torax slik at den peker bakover, har deretter dubbet torax med Hends brund dubbing (hare-aktig av noe slag), og så dratt den grønne antrontråden over og bundet av i front ved krokøyet. Har så soaket knuta med benecci lakk og lagt på bugbond på den grønne antronen over torax. Her passer jeg på at første laget med bugbond får trekke inn i antronen før jeg herder med lys, men ikke lenger (vil ikke ha BB i dubbinga). Har så lagt på 2 lag til. Blir vel ei slags klekkernymfe. Den flyter ikke, men synker veldig sakte og blir som ei normal våtflue med litt bevegelse. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra beskrivelse Fender! Her var det masse gode tips å hente!

Jeg har aldri brukt BugBond på mine vårflueklekkere, men jammen skal jeg teste den du viser! (Bruker UV-lim mest over quill samt til SØ-fluer). Kult å få litt inspirasjon til nye fluer og teknikker!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clan Chief Mini Mudler, fiskes tørt de første metrene så under vann med en intermediate line, synk etc. Fantastisk flue :)

 

Krok: Hends 454 12#

Tagg: Rød og gul floss eller annet matriale

Kropp: Svart selull

Ribb: Tynn sølv

Hacel: Svart kina nakke

Vinge/hode: Svart hjortehår

Flash: Holographic tinsel, sølv, peacock, og blå

 

Good luck :)

post-358-0-25345300-1459715598_thumb.jpg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...