Gå til innhold

inspirasjonstråd: Vårfluer, vårfluepupper, klekkere og nymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

En parachute Vagwing.........her har jeg eksprimentert med vinkel og lys......og den litt slørete bakdelen på flua er helt bevisst for å få frem den lodne bakkroppen :D :D

 

Terje!

Hva lager du parashuten rundt Terje?

En beskrivelse på denne hadde vært kult :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

E12 er jo en god flue, men den har en svært dårlig egenskap, den propellerer og tvinner tynne fortommer forferdelig. Er dette også tilfellet med vagwing? Noen som vet?

 

bjorni

 

Absolutt ikke noe problem :D........blir som en vanlig Renaflue og den har jeg aldri hatt proppeleringsproblemer med :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En parachute Vagwing.........her har jeg eksprimentert med vinkel og lys......og den litt slørete bakdelen på flua er helt bevisst for å få frem den lodne bakkroppen :D :D

 

Terje!

Hva lager du parashuten rundt Terje?

En beskrivelse på denne hadde vært kult :D

 

I tilfelle du ikke gidder å se i boka så lages parachuten rundt den biten som blir til overs foran av vagwingen :D..........du kan velge mellom å ta en lighter å brenne den ned eller som jeg har gjort å klippe den tett ned til hacklet å legge en liten bit smeltelim på toppen, klemme ned ned med tommelen og så sitter den forever :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

joda, bjori, vagwing spinner som faen,,,,,,store grandisetterligninger på 012 fortom og lange kast med stor linehastighet, da spinner alt, materialet slipper lufta gjennom veldig godt.....vi må bli bbli flinkerre til å  bytte fortomstykkelse etter hva vi har på fortommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E12 er jo en god flue, men den har en svært dårlig egenskap, den propellerer og tvinner tynne fortommer forferdelig. Er dette også tilfellet med vagwing? Noen som vet?

 

bjorni

 

Dette har jeg aldri opplevd ??? Opplevd propelering med noen kjøpe-palmermygg en gang, men aldri med selvbundne... Har vel heller noe med hackel å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, bjori, vagwing spinner som faen,,,,,,store grandisetterligninger på 012 fortom og lange kast med stor linehastighet, da spinner alt, materialet slipper lufta gjennom veldig godt.....vi må bli bbli flinkerre til å  bytte fortomstykkelse etter hva vi har på fortommen!

 

Hehehe, en lærer jo gjennom erfaring  ;D ;D. Og min er at noen fluer propellerer mer enn andre. E12, synes jeg er en av verstingene og det er som du sier Staffan, skal en unngå dette, må en opp i fortomstykkelse. Jeg bruker mye CdC Caddis. Med denne flua så opplever jeg lite tvinn og kan fint fiske str. 10-12 fluer med 0.14 - 0.16 fortom og lengre kast. Flua er jo også bortimot lydløs i lufta, noe E12 ikke er. Med E12 så kan en formelig høre at fortommen tvinner seg  ;D ;D ;D.

 

rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, Trygve. Der var'n med grønn fluoriserende butt  :)

Tror jammen jeg skal binde opp noen slike Brun's Caddiser med den butten for neste sesong - etter inspirasjon fra dere  :)

 

Jada-jada. Alle har fått med seg at den heter Brun's Caddis nå.

 

Brun's Caddis!

 

Mener du Rackelhane med hackle? Hacklehane?  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Jada-jada. Alle har fått med seg at den heter Brun's Caddis nå.

 

:) Så så, Erik, jeg lover å bli flinkere til å variere setningene mine.

 

Mener du Rackelhane med hackle? Hacklehane?   :rolleyes:

 

Jørn, du har da mer fluebinderkunnskap enn at du påstår det  ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mener du Rackelhane med hackle? Hacklehane?   :rolleyes:

 

Jørn, du har da mer fluebinderkunnskap enn at du påstår det  ;)

 

Niks.  ;) Jeg er en høyst middelmådig fluebinder og fisker med 12 forskjellige fluer. Fant ut på et stadium at jeg ikke hadde utbytte av mange forskjellige mønster.  Ble bare sittende å gruble i boksen ;D Vårfluer er streaking caddis og superpuppan for meg. Vil ikke fisken ha det, kan det være det samma.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...