Gå til innhold

inspirasjonstråd: Vårfluer, vårfluepupper, klekkere og nymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Jedicaster

Hej Alle!

 

Dette Vagwing-materiale, hvad er det for noget? Det ser rigtigt fint ud, og imiterer vårfluevingerne næsten perfekt. Hvor kan man evt. købe det?

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg fikk kjøpt noe Vagwing av Staffan og disse fluene er blitt så pop kunne jeg ikke dy meg lenger

 

Steikje fin flue, men jeg tror du går i samme felle som jeg ofte gjør sjæl; nemlig over-dressing.

Men, skikkelig eye-candy er det jo!

 

Kjenner jeg blir litt på defensiven av sånne fasongklipte vinger. Holder en knapp på cdc og garn, gitt. Men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke totalt akterutseilt:

 

VAG-wing, hva er det, egentlig. Må inrømme jeg kjenner et sånt gufs fra 80-tallet når jeg ser den slags vingematerialer.

 

Jeg æ'kke konservativ, bare re-aksjonær ;)

 

Jeg må nok innrømme at jeg har bundet en del fluer med lignende materialer. Husker jeg kom over noe som var ferdipresset til caddisvinger. Det var min første tur til england. Mon tro om ikke det var i 89. Iallefall lengesiden. Jeg leste en artikkel i et gammelt flufiskeblad om hvordan en kunne lage slike vinger ved hjelp av nylonstrømer og diverse lim. Fikk laget meg noe da og brukte dette en stund. Fluene fikk pene vinger men fisket ikke bedre enn hjortehårfluer (streaking caddis). Mønsteret ble lagt litt på hylla og jeg tok det frem igjen i år. Jeg liker at flua blir naturtro, men om fden er bedre enn streaking caddis gjenstår å prøve.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok innrømme at jeg har bundet en del fluer med lignende materialer. Husker jeg kom over noe som var ferdipresset til caddisvinger. Det var min første tur til england. Mon tro om ikke det var i 89. Iallefall lengesiden. Jeg leste en artikkel i et gammelt flufiskeblad om hvordan en kunne lage slike vinger ved hjelp av nylonstrømer og diverse lim. Fikk laget meg noe da og brukte dette en stund. Fluene fikk pene vinger men fisket ikke bedre enn hjortehårfluer (streaking caddis). Mønsteret ble lagt litt på hylla og jeg tok det frem igjen i år. Jeg liker at flua blir naturtro, men om fden er bedre enn streaking caddis gjenstår å prøve.

 

Sigve

 

Det glade 80-tall  ;D "Nylonstrømper og lim" ;D

 

Jeg har en sånn historie jeg og:

Jeg husker at jeg som ung og ivrig fluebinder, en gang på 80-tallet, leste et sted at man kunne stryke Fly-rite med strykejern og på denne måten produsere vingemateriale som minner om VAG. Jeg kastet meg selvfølgelig over idéen, og produserte en del snåle vårfluer. Plukket de siste eksemplarene ut av boksen så sent som i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er klart at en flue ikke behøver å se så flott ut.....men dette materialet har positiv egenvekt i forhold til vann....det er polypropylen.....men har du ikke litt tro på å ha trua Erik,,,,,sette denne på fortommen og kaste på en fisk som er stor og flott....

så barnslig er jeg....dessuten er vingene veldig sterke.....har mere igjen av materialet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandt en for meg ny type vårflue idag, i (et av mange) forsøk på å glemme lekser... Rakk bare et bilde før batteriet på møkkakameraet flatet. Kroppen er brun (flyrite nr. 6), med en liten hale av svart hjort...ellers ser en resten :P Skal iallefall flyte bra!

Ser jo helt Konge ut den der Spenolsen ;) Skikkelig flott flue :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...