Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Fjærmygg, fjærmyggklekkere


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Har vært helt bindetørke her i gården også, men jeg fikk i det minste somlet meg til å dra frem boksene i helgen for å få en oversikt over hva som trengs. Det var overraskende lite egentlig, så da blir det kanskje bare et par mønstre jeg ikke har hatt i boksen tidligere, som denne myggklekkeren. En variant av "hatching midge" 

 

IMG_20220117_123829.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (19 timer siden):

Så nylig buzzer-filmen til Veig, og de fisket med «vertikalmyggen.» En slags shuttlecock i myggdressur. Aldri testet «snowshoe», så det fikk være flottør i dag (originalen bruker hvit cdc, men labb burde vel funke?)

Det er jaggu ikke ofte jeg bruker snowshoe. Fluene blir veldig fine på bilder da :)

Hadde noen fluer før, men synes det måtte såpass mye snowshoe på for at de skulle flyte bra. Mulig det var jeg som ikke brukte riktig flytemidler på dem. Bruker heller cdc.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar Dankel skrev (1 time siden):

Klinkhammer? Hva er bakkroppen laget av?

Stemmer, eller i hvert fall lignende.

Bakkroppen lager jeg av stangbyggertråd, som man lager pyntesurringer med. Synes det gir en fin effekt. Litt metallisk og med litt gjenskinn. Hadde jeg ikke hatt det hadde jeg brukt noe vanlig sort tråd eller antron e.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 11 måneder senere...

I dag ble det 16 stk. Once and Away, fra #12 til #18. Aldri hatt i boksen før. Faktisk de første fluene jeg binder på flere måneder, men nå har motivasjonen og energien endelig kommet. Jeg holder ennå på å bygge flueboksene jeg vil ha, noe som tar tid, selv om jeg er "minimalistisk" i tankegangen. Men jeg ser jo konturene av at det baller på seg med flere fluer enn tenkt, selvsagt.

Det neste på plana er å erstatte noen F-Fly-fluer som jeg mistet i fjor. Deretter blir det noen sjøørretfluer, før jeg skal binde mine første UV-buzzere, noe jeg gleder meg til. Har sett noen videoer, lest her inne, og er generelt gira på UV-buzzere. Blir artig å prøve noe nytt.Onceandaway.thumb.JPG.b8571b524861a57765a15be9913b375f.JPG

Endret av Kim Roger
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...