Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Fjærmygg, fjærmyggklekkere


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Flotte fluer hele veien her, det er så mange så tør ikke glemme noen.

Jeg lurer litt på dette paraloopkonseptet, hva er egentlig fordelene med dem? De ser ut til å være litt plundrete å binde, er der verd bryet?  :D

 

Så vidt jeg kan forstå er det vel slik at flua flyter litt dypere i vannfilmen, og imitere en klekker. (er det slik?)

 

Flotte å se på er de hvertfall. :D

 

Ett paraloop hackle får hacklet til å bevege seg.

Hvis du tar å kjenner på hacklet etter at flua er bundet så ser du/kjenner du at hacklet er rørlig.

På elva vil ett paraloop hackle kunne bevege seg på grunn av strømmen i vannet.

Litt bevegelse i hacklet vil kunne gi mer inntrykk av at flua lever :D

 

På en palmermygg så vil ett paraloop hackle ha den fordelen at du ikke får noe hackle på undersiden, men kun ut til sidene og på oversiden.

Mange har forbannet palmer hacklet fordi det har medført problemer med kroking på mindre fluer. Velger du ett paraloop hackle blir det ingen hackle på undersiden av

flua som hindrer krokingen, mens flua fortsatt lager ett godt avtrykk og gir bedre inntrykk av bevegelse og liv.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Terje. Og Spenolsen.

 

Jeg får vel prøve dette her, da.  :rolleyes:

På den myggklekkeren din blir det en flott effekt med den "rotete høystakken" av et grizzlyhackle, det gir iallefall et inntrykk av liv over vannflaten, med eller uten bevegelse  ;).

 

Flott med step by step beskrivelser her inne også, da skulle alt ligge til rette for min første Paraloop. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men husk lasse, fortom, vind, bølger og andre påvirkninger som ikke finnes i et glass på benken  ;)

 

Er ikke vannhinnen tykkere i ett glass enn i sjøen pga. trykket også??? Mente å ha lært noe om det i naturfag på skolen en gang... Det med kompassnål osv. Nåla flyter vel ikke i åpen sjø??

 

Skal også sies at det er vel 17 år siden sist jeg hadde naturfagtime  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oftest er det elementer som vind, strøm, etc. som får flua til å drukne.

Fisket mange ganger med tørt i sommer uten cdc og div. impregneringer.

Bandt ei parachuteflue her om dagen, med fine& dry kroppsdubbing.

Ga den en flytetest i et glass hvor biotsfjær har ligget og myknet.

Etter to døgn flyter den fortsatt.

Husk, minst mulig vekt over vannhinna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine favorittklekkere  ;D.

 

cdc gjør at den er mulig å se, pluss at den fisket bedre etter at cdc ble lagt til.

 

Krok: Tiemco212Y, str:17

Kropp: Oppklippet lydbånd, fra en gammel opptakskassett. (På denne var et Bob Dylan album, men det er valgfritt  ;D)

Thorax: Superfine dubbing.

Hackle: Grizzly

Dusk: cdc medium grå.

 

Kan også legge inn noen cdc fiber nederst på kroppen, som gjeller.

post-2332-13949859497116_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss den var fin!! 8) og den var veldig lik min :D

 

Jo, de var ikke så ulike, jeg tenker meg kanskje at ikke vingen har klekkt ut enda, men dette ser vel også helt anerledes ut gjennom vannhinna, så fisken ser vel kanskje ikke det som vinge.

 

Strøkent Lasse, som alltid, du er rå. :)

 

Denne har ikke rukket å bli klekker enda, men det er like før. Fortsatt tiemco 212Y str 17

 

Kropp: strippet grizzlyhackle stamme. Dyppet i varmt vann før den ble bundet inn, slik at det blir mykere. Tilslutt lakket med superlim.

Thorax: Superfine dubbing chocolate brown evnt svart.

Vingesekk: to stk kordeler, brodergarn.

 

Her burde vært bundet inn noen strå antron eller cdc øverst på thorax og nederst på kroppen som gjeller.

 

Buzzere har jeg ikke fått mye fisk på, men denne har fanget en  ;D. Derfor er den litt rufsete.

Brukt som tilhenger etter cdc biot mygg: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=53

post-2332-13949859503549_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skulle tro du var sjøfisker??  ;D ;D I mine øyne er den flua perfekt. Legger du ut en liten howto? Den der har jeg trua på.

 

bjorni

 

Takk takk :)

 

Legger ved en Påfuglherle puppe

Krok: tiemco 2487 str 16

Kropp: Ribbet påfuglherl

Ribbing: pearl flash

Torax: påfuglherl

Tråd: Uni 8/0 black

 

Legger på lakk/Super lim etc på bakkropp og litt på torax så jeg får bedre hold i flua..

post-1360-1394985972083_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får fortsette når jeg først er i mygg modus  ;D

 

Biot paraloop klekker..

Krok: tiemco 2487 str 16

Hale: Guideline parapost

Kropp: Gåse biot svart

Ribbing: kobbertråd rød

Torax: cdc og påfuglherl

Vinge: Grizzly hackel (paraloopway)

Tråd: Uni 8/0 black

 

 

Biot Voksenmygg..

Krok: tiemco 102y str 17

Ribbing: kobbertråd rød

Kropp: Gåse biot svart

Vinge: Tiemco aero dry fly, Blue dun

Torax: peacock herl,cdc,foam

Vinge: Grizzly hackel (paraloopway)

Tråd: Uni 8/0 black

 

post-1360-13949859765758_thumb.jpg

post-1360-13949859766251_thumb.jpg

post-1360-13949859775334_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet å sett igjennom mange sider med inspirasjonstråder i det siste for å finne "nye" fluer som kan få en plass i boksene mine.

Og det jeg savner er at det står litt om fluene som blir lagt ut. Hvilke situasjoner de er bra, matrial liste, og en beskrivelse av spesielle momenter i selve bindingen.

 

Sitter veldig i glasshus nå, i og med at jeg har lagt ut endel bilder av fluer uten å si stort om dem selv :). Men dette er jo ikke kritikk (da rammer jeg itilfelle meg selv), bare et lite ønske for å gjøre disse trådene mer tilgjengelige.

Step by step er jo flott, men det er mye jobb (honør til dere som legger ut slike), og da kommer jo ikke det hver dag.

 

Det kan lett bli slik at en klikk legger ut bilder av hva de har bundet, og det kan virke litt uoverkommelig på nye medlemmer.

 

edit:skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får fortsette når jeg først er i mygg modus  ;D

 

 

Noen slekninger som er veldig like..  ;D

 

Påfugl herl klekker..

Krok: tiemco 2487 str 16

Hale: Guideline parapost

Kropp: Påfugl herl

Ribbing: kobbertråd rød

Torax: cdc og påfuglherl

Vinge: Foam Svart

Tråd: Uni 8/0 black

 

 

Peacock herl Voksenmygg..

Krok: tiemco 102y str 17

Ribbing: kobbertråd rød

Kropp: Påfugl herl

Vinge: Tiemco aero dry fly, Blue dun

Torax: Påfugl herl,cdc,foam

Vinge: Foam Svart

Tråd: Uni 8/0 black

 

post-1360-13949859775833_thumb.jpg

post-1360-13949859776202_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanvittig fine fluer Igor og BTHolvik, nå er nok dere sikra ørret til våren  ;).

 

En myggvariant med brodergarn. Kan vel kanskje klippe hacklet under for det den flyter bare i cdc'n uansett.

Her er kroppen tvinnet med en gull(metallic) og en svart(metallic) brodergarntråd.

Krok: Mustad C49S Size:18.

Hackle: Grizzly

Vinge: cdc medium grå

Bindetråd: Marc Petitjean split second svart.

 

De metallic myggene kan være fine hvis fisken ikke tar vanlige mygg, de skiller seg litt ut og det funker, noen ganger. :P

post-2332-13949859788344_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Vanvittig fine fluer Igor og BTHolvik, nå er nok dere sikra ørret til våren  ;).

 

En myggvariant med brodergarn. Kan vel kanskje klippe hacklet under for det den flyter bare i cdc'n uansett.

Her er kroppen tvinnet med en gull(metallic) og en svart(metallic) brodergarntråd.

Krok: Mustad C49S Size:18.

Hackle: Grizzly

Vinge: cdc medium grå

Bindetråd: Marc Petitjean split second svart.

 

De metallic myggene kan være fine hvis fisken ikke tar vanlige mygg, de skiller seg litt ut og det funker, noen ganger. :P

 

Ett klart bevis på at du ikke har noen som helst grunn til å tvile på dine egenskaper som fluebinder :D

Rett og slett praktfullt!!!!!!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...