Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Fjærmygg, fjærmyggklekkere


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Super klekker Terje og helt klart passe tynn kropp, jeg ville brukt mer cdc. Folk brenner seg heller på å lage for tykke thorax på myggene.

De ser slettes ikke ut som rumpetroll. Akuratt det punktet har faktisk vært forskjellen på fisk og ikke på noen av mine turer.

Dvs. noen av kompisene hadde laget for tykk thorax. Dette er spesielt viktig på buzzere da fisken studerer fluene bedre under vann enn i overflaten.

 

Her er en buzzer med ST i Micro. Krok 14.

st midge.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Super klekker Terje og helt klart passe tynn kropp, jeg ville brukt mer cdc. Folk brenner seg heller på å lage for tykke thorax på myggene.

De ser slettes ikke ut som rumpetroll. Akuratt det punktet har faktisk vært forskjellen på fisk og ikke på noen av mine turer.

Dvs. noen av kompisene hadde laget for tykk thorax. Dette er spesielt viktig på buzzere da fisken studerer fluene bedre under vann enn i overflaten.

 

Takker Rune :D

Da kan jeg vel bare ta saksa og trimme strutseherlet litt :D

Bra du sier i fra, da jeg har tilnærmelsesvis 0 erfaring med myggfiske ;D

 

Rune D:

Skikkelig snasen klekker :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super klekker Terje og helt klart passe tynn kropp, jeg ville brukt mer cdc. Folk brenner seg heller på å lage for tykke thorax på myggene.

De ser slettes ikke ut som rumpetroll. Akuratt det punktet har faktisk vært forskjellen på fisk og ikke på noen av mine turer.

Dvs. noen av kompisene hadde laget for tykk thorax. Dette er spesielt viktig på buzzere da fisken studerer fluene bedre under vann enn i overflaten.

 

Takker Rune :D

Da kan jeg vel bare ta saksa og trimme strutseherlet litt :D

Bra du sier i fra, da jeg har tilnærmelsesvis 0 erfaring med myggfiske ;D

 

Rune D:

Skikkelig snasen klekker :D

 

Terje!

 

Tror ikke du trenger å stusse strutsen, den skal hjelpe å holde flua hengene i overflaten. Impregner den godt.

Jeg bruker ikke struts og har ingen erfaring med det i klekkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Super klekker Terje og helt klart passe tynn kropp, jeg ville brukt mer cdc. Folk brenner seg heller på å lage for tykke thorax på myggene.

De ser slettes ikke ut som rumpetroll. Akuratt det punktet har faktisk vært forskjellen på fisk og ikke på noen av mine turer.

Dvs. noen av kompisene hadde laget for tykk thorax. Dette er spesielt viktig på buzzere da fisken studerer fluene bedre under vann enn i overflaten.

 

Takker Rune :D

Da kan jeg vel bare ta saksa og trimme strutseherlet litt :D

Bra du sier i fra, da jeg har tilnærmelsesvis 0 erfaring med myggfiske ;D

 

Rune D:

Skikkelig snasen klekker :D

 

Terje!

 

Tror ikke du trenger å stusse strutsen, den skal hjelpe å holde flua hengene i overflaten. Impregner den godt.

Jeg bruker ikke struts og har ingen erfaring med det i klekkere.

 

Jeg har heller ingen erfaring med struts :D :D..... men det var det eneste jeg fant liggende i material kaoset som jeg fikk lyst til å prøve :D

Da blir det forøvrig ingen trimming :D....... så får jeg se om jeg kan få testa`n en gang.

Problemet er bare at på stillevannsfiske ligger flua mi ca 17 sekunder på vannet før jeg blir så utålmodig at jeg må gjøre et kast til :D...... det er jeg redd er et stort handikap når det gjelder myggfiske ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare at på stillevannsfiske ligger flua mi ca 17 sekunder på vannet før jeg blir så utålmodig at jeg må gjøre et kast til :D...... det er jeg redd er et stort handikap når det gjelder myggfiske ;D

 

Det er nok et problem ja, med mindre du fisker med buzzer, da kan du handtwiste fluene inn ;);D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare at på stillevannsfiske ligger flua mi ca 17 sekunder på vannet før jeg blir så utålmodig at jeg må gjøre et kast til :D...... det er jeg redd er et stort handikap når det gjelder myggfiske ;D

 

Det er nok et problem ja, med mindre du fisker med buzzer, da kan du handtwiste fluene inn ;);D

Men twistingen bør være så treg at du blir lei  ;) Kan bruke flere minutter pr. kast...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super klekker Terje og helt klart passe tynn kropp, jeg ville brukt mer cdc. Folk brenner seg heller på å lage for tykke thorax på myggene.

De ser slettes ikke ut som rumpetroll. Akuratt det punktet har faktisk vært forskjellen på fisk og ikke på noen av mine turer.

Dvs. noen av kompisene hadde laget for tykk thorax. Dette er spesielt viktig på buzzere da fisken studerer fluene bedre under vann enn i overflaten.

 

Her er en buzzer med ST i Micro. Krok 14.

 

oi. fantastisk bundet Rune. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fjærmyggpuppene er ofte veldig små i høyfjellet. Til gjengjeld er det ofte utrolige mengder av dem! Skikkelig vegg-til-vegg-teppe. Dette kan gi et meget frustrerende fiske, med masse vak og ingen fangst, men det er mulig å få fisken til å ta hvis man har små nok imitasjoner og rikelig med tålmodighet. Fisken (spesielt røya, men også ørreten) kan bli vannvittig selektiv etter noen dagers preging på bittesmå fjærmygg som opptrer i millioner. Dette fisket gir ofte få og store fisk! Tidlig på sesongen er det som regel utelukkende små fjærmygg i høyfjellsområdene på Nordkalotten. Man kan være heldig og treffe på brukbare steinflueklekkinger, men som oftest er det bare fjærmygg. Dette pågår i et par uker etter isgang, før de første døgnfluene begynner å røre på seg, og fisket blir betraktelig enklere. Lavlandsvassdrag har etter min erfaring større fjærmyggarter som er enklere å imitere, men jeg har aldri sett sånne mengder i lavlandet som i grunne fjellvann.

Legger ved et bilde som viser vanlig størrelse på fjærmyggpupper i et lite vann der jeg fisker av og til. Fisken ble tatt midt i juli, så da var den litt lettere å komme på talefot med pga. noen snille vårfluer;)

Vårfluene er ca. krok 10/12:

post-1993-13949867476509_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To knallfluer!!

Prøv den nederste med grå kropp. Bruker ofte et tilsvarende mønster ("Jubo lake pupae").

Prøv også en flytevariant med foam i nesen!!!

 

tnx :)

Dette er rene fiskefluer, burde kanskje bruke litt mer tid på de som blir avbildet :rolleyes:;D

 

Har du mønsterbeskrivelse av lake pupaen?  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To knallfluer!!

Prøv den nederste med grå kropp. Bruker ofte et tilsvarende mønster ("Jubo lake pupae").

Prøv også en flytevariant med foam i nesen!!!

 

tnx :)

Dette er rene fiskefluer, burde kanskje bruke litt mer tid på de som blir avbildet :rolleyes:;D

 

Har du mønsterbeskrivelse av lake pupaen?  :D

 

Krok: 2XL nymph/ lure

Gjellesegment bak: noen fibre klar antron

Ribbing: pearl flashabou

Abdomen: underull blandet med antrondubbing.

personlig bruker jeg kun fin antrondubbing i fargene sort, rødbrun eller grå, som dubbes sparsomt og rufses opp.

Thorax: Påfuglhearl (blyes ned på synkeutgaven)

Gjellesegmenter foran: Klar antron som bindes inn pekende ut til sidene (helt lik din puppe)

 

På flyteutgaven bindes en foambit i snuten.

Foretrekker selv isoporkule i netting pga. flyteevnen.

 

Alt i alt meget lik puppa du postet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To knallfluer!!

Prøv den nederste med grå kropp. Bruker ofte et tilsvarende mønster ("Jubo lake pupae").

Prøv også en flytevariant med foam i nesen!!!

 

tnx :)

Dette er rene fiskefluer, burde kanskje bruke litt mer tid på de som blir avbildet :rolleyes:;D

 

Har du mønsterbeskrivelse av lake pupaen?  :D

 

 

Krok: 2XL nymph/ lure

Gjellesegment bak: noen fibre klar antron

Ribbing: pearl flashabou

Abdomen: underull blandet med antrondubbing.

personlig bruker jeg kun fin antrondubbing i fargene sort, rødbrun eller grå, som dubbes sparsomt og rufses opp.

Thorax: Påfuglhearl (blyes ned på synkeutgaven)

Gjellesegmenter foran: Klar antron som bindes inn pekende ut til sidene (helt lik din puppe)

 

På flyteutgaven bindes en foambit i snuten.

Foretrekker selv isoporkule i netting pga. flyteevnen.

 

Alt i alt meget lik puppa du postet :-)

 

Denne flua var en skikkelig positiv opplevelse i sommer!!!

Gary LaFontaine's "Halo Midge Emerger"

halo-midge-emerger1.jpg

 

Skikkelig snadder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er ikke dum. Har brukt den en god del, men ikke på noen år nå, av en eller annen grunn. Må vel binde opp noen nye. Hvor fikk du tak i det oransje hjortehåret?

Fint bundet, som vanlig...

 

De selger det oransje hjortehåret i de fleste fluefiskebutikker tror jeg. www.grandesfluefiske.no selger det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er ikke dum. Har brukt den en god del, men ikke på noen år nå, av en eller annen grunn. Må vel binde opp noen nye. Hvor fikk du tak i det oransje hjortehåret?

Fint bundet, som vanlig...

 

Hmmm... Bildet er sakset ut fra ei side på world wide web....

Bruker samme farge hjortehår og funnet det overlegent andre farger.

Når fjærmygga pumper ut vinene blir jo vingesekken blodrød! Er nok dette som gjør gluebuzzere med røde eller oransje cheeks så giftige :-)

 

Ring Hermod Ludvigsen  (Foxtail) i Brøstadbotn hvis du sliter med å finne riktig farge i nettbutikkene.

Super kvalitet :)

Grande har sikkert  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er ikke dum. Har brukt den en god del, men ikke på noen år nå, av en eller annen grunn. Må vel binde opp noen nye. Hvor fikk du tak i det oransje hjortehåret?

Fint bundet, som vanlig...

 

Hmmm... Bildet er sakset ut fra ei side på world wide web....

Bruker samme farge hjortehår og funnet det overlegent andre farger.

Når fjærmygga pumper ut vinene blir jo vingesekken blodrød! Er nok dette som gjør gluebuzzere med røde eller oransje cheeks så giftige :-)

 

Ring Hermod Ludvigsen  (Foxtail) i Brøstadbotn hvis du sliter med å finne riktig farge i nettbutikkene.

Super kvalitet :)

Grande har sikkert  :)

Mon tro om man kan bruke poly o.l som subsitutt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...