Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Fjærmygg, fjærmyggklekkere


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Araldit eller annen epoxy har jeg brukt endel på quillkropper - fluene blir da omtrent uslitelige. Men det er jo en god del mikkmakk, så det er ikke så ofte jeg gidder. Blir ikke så ille hvis man binder mange i slengen.

Enig, men det er ganske tyktflytende og så knotete å få jevnt og pent synes jeg. I tillegg blir epoxy ofte litt grå etter mye kontakt med vann. Skulle hatt stangsurre epoxy og lakkmaskin  ;D Den er tyntflytende, hehe.. Kan også hende at jeg har vært uheldig med epoxyblandingen på de som har falmet litt. Eller at den var "gått ut" litt på dato..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Araldit eller annen epoxy har jeg brukt endel på quillkropper - fluene blir da omtrent uslitelige. Men det er jo en god del mikkmakk, så det er ikke så ofte jeg gidder. Blir ikke så ille hvis man binder mange i slengen.

Enig, men det er ganske tyktflytende og så knotete å få jevnt og pent synes jeg. I tillegg blir epoxy ofte litt grå etter mye kontakt med vann. Skulle hatt stangsurre epoxy og lakkmaskin  ;D Den er tyntflytende, hehe.. Kan også hende at jeg har vært uheldig med epoxyblandingen på de som har falmet litt. Eller at den var "gått ut" litt på dato..

Dette er skikkelig "off-season-nerding", men jeg synes det litegrann mattere/gulaktige preget man får med Araldit ser ganske insektlikt ut. Men nå snakker vi jammen tungt skrivebordsfiske her  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Jeg har klart å lurt unna en flaske med negelakk fra dama og lurer på om det er en spesiell grunn til at du bruker lynlim i tillegg til neglelakken? :)

Til tross for dette så tåler flua skjelden mer enn 3-4 fisk i snitt. Det du evt. kan gjøre er å surre thinskin o.l. som beskyttelse utenpå quillen. Legg da superlim oppå quillen før du surrer thinskin. Blir ikke like fint, men mer solid.

Prøv Liquid Glass. Den holder seg blank veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Jeg har klart å lurt unna en flaske med negelakk fra dama og lurer på om det er en spesiell grunn til at du bruker lynlim i tillegg til neglelakken? :)

Til tross for dette så tåler flua skjelden mer enn 3-4 fisk i snitt. Det du evt. kan gjøre er å surre thinskin o.l. som beskyttelse utenpå quillen. Legg da superlim oppå quillen før du surrer thinskin. Blir ikke like fint, men mer solid.

Prøv Liquid Glass. Den holder seg blank veldig lenge.

MEn er den hard nok? har du testet quillkropper og skarpe fisketannebisser med den?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Liquid Glass. Den holder seg blank veldig lenge.

MEn er den hard nok? har du testet quillkropper og skarpe fisketannebisser med den?

Jo, det funker bra. Husker jeg tok ca 10 ørret på en og samme buzzer i fjor under ei økt, og buzzeren var nesten like blank og fin.

De ti var ingen store heartbreakere, men allikevel  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Liquid Glass. Den holder seg blank veldig lenge.

MEn er den hard nok? har du testet quillkropper og skarpe fisketannebisser med den?

Jo, det funker bra. Husker jeg tok ca 10 ørret på en og samme buzzer i fjor under ei økt, og buzzeren var nesten like blank og fin.

De ti var ingen store heartbreakere, men allikevel  :)

Jasså gitt, har du virkelig fått så mange fisk på buzzer  ;D Det må jeg si! Takker for tipset kompis. Skal jammen kjøpe meg en slik "rennende glass".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Går i slike mens jeg venter på at vi skal gå på julebord.

Hva mener dere om fargevalg? Er det viktig? Jeg har min mening om det, hadde vært interesant å hørt hva dere mener.

Gjerne ilustrert med ei flue siden dette er en fluetråd :)

[attachimg=1]

Jeg bare elsker klekkere :)

post-2611-13949870729708_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det fluofarger som kan være tingen, men som regel er det sånn noenlunde naturtro farger som gjelder.

Kjekt med en farge på CDCen som er lett og se, og her synes jeg lys brun faktisk er ganske lett å se og ikke altfor avvikende fra insektet det skal imitere.

Bruker også tigered CDC en del, men favoritten er brunfargen (natur).

Klekkere er bare supert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har troa på de fargene der Frode...litt snacks i thorax som skiller seg ut fra det naturlige innsektet (som det kan bli en del av når vi snakker om mygg) tror jeg kan være en god ide  :)

jeg skal slenge inn en f-fly lignende sak her når jeg får tid...fra ei bok jeg har kjøpt  ;)

med holografisk sølvt tinsel i thorax...den skal være drepende effektiv visstnok  ;)

Den f-fly `en der andre fikk jeg troa på  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...