Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Fjærmygg, fjærmyggklekkere


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Trenger ikke være så veldressa for å fynke. Denne puppen har lokket opp ørret flere ganger

Tviler ikke et sekund  :D

Det samme gjelder klekkerne til Andrè og Frode her også . . . Om ørreten ikke tar disse er det fiskeren, og ikke fluene det er noe galt med  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm . . . Kjenner at jeg gleder meg stort til mai, og de heftige mygg-klekkingene  :D

April ;)

Når du ser fisken går frem og tilbake og bare lesser innpå i rolige h&t vak. Fuglene kvitrer for harde livet og frosken har orgie inne ved bredden.

Alt våkner til liv og viser seg fra sin beste side. Dette er virkelig et av årets flotteste skuespill.

Jeg kjenner jeg blir helt varm inni meg av å tenke på det :) Og snart snur solen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjenner en enorm glede :)

Eneste som er litt trist er at jeg lenge har tronet HELT på toppen av de som tar dårligest bilde på hele ffs :) Jaja, kanskje ikke den kjekkeste tittelen å ha, men det var nå i alle fall en tittel :)

Kan legge til at bildet er tatt for hand uten stativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en enorm glede :)

Eneste som er litt trist er at jeg lenge har tronet HELT på toppen av de som tar dårligest bilde på hele ffs :) Jaja, kanskje ikke den kjekkeste tittelen å ha, men det var nå i alle fall en tittel :)

Vel, ingen gråter over fortiden - det er nå som teller  :) Og nå tar du supre fluebilder  :)

Foreviger du i tillegg den fjærmyggen på f22 i stedet for f16 så blir gleden din enda større  :)

(wild guess, men sånn det ser ut så kunne vingen ha vunnet noe definisjon på cirka akkurat pinlig nøyaktig f22. Litt difraksjonsuskarphet kommer til, men ikke mer enn at det vil være nærmest umerkelig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer 3 fluer som skal prøves. Felles er nymfeslep, de er i et litt ulik stadium av klekkeprosessen.

Black Hole Midge

Krok: Tmc 2488 str. 16.

Tråd: Brun

Nymfeslep: Stretch Tubing Micro.

Thorax: Cdc spunnet i løkke.

Vingesekk: Cdc loop.

Denne flua skal etterlikne det man ofte ser: En prikk på vannet med nymfeslep etter seg. Dette skjer rett før myggen bryter igjennom  og frigjør vinger og bein. Den er grusomt stygg, men jeg vedder ganske mye på at den fanger fisk. Hvis den virker skal jeg bare bruke den litt.. Får være måte på...  ;)

Blushing Midge Emerger

Krok: Her str 14, tmc 2488. Lag de ned til 20.

Tråd: Sort.

Nymfeslep: Stretch Tubing Micro.

Kropp: Sort superfine dubbing.

Vinge: Rusty cdc.

Hackle: Oliven Grizzly.

Fallskjerm post: razor foam, 1mm.

Thorax: Hare'E ice dub, black.

Denne imiterer myggen i det den pumper opp vinger og gjør seg klar til å slippe puppeskinnet.

Soon Midge

Krok: Tmc 112Y, her str. 15.

Tråd: Brun

Nymfeslep: Stretch Tubing Micro.

Kropp: Påfuglquill.

Vinge, vingesekk, gjeller: Hvit Aero Dry wing.

Hackle: Grizzly.

Denne er en klekker som er klar for å stikke. Fikk utrolig trua på denne og skal lage en range med den.

Nymfeslepet lages ved å varme opp en serratert tang og klemme godt på tubingen slik at den faktisk smelter litt. Da blir den veldig myk også. Jeg har med vilje latt tanga bli litt sotet slik at det blir litt farge på nymfeslepet.

post-2-13949871168682_thumb.jpg

post-2-13949871169049_thumb.jpg

post-2-13949871169341_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en enorm glede :)

Eneste som er litt trist er at jeg lenge har tronet HELT på toppen av de som tar dårligest bilde på hele ffs :) Jaja, kanskje ikke den kjekkeste tittelen å ha, men det var nå i alle fall en tittel :)

Vel, ingen gråter over fortiden - det er nå som teller  :) Og nå tar du supre fluebilder  :)

Foreviger du i tillegg den fjærmyggen på f22 i stedet for f16 så blir gleden din enda større  :)

(wild guess, men sånn det ser ut så kunne vingen ha vunnet noe definisjon på cirka akkurat pinlig nøyaktig f22. Litt difraksjonsuskarphet kommer til, men ikke mer enn at det vil være nærmest umerkelig.)

Tenkte faktisk ikke over det :)

Jeg tok opp kamera, plussa litt oppover på Fen, sikta på flua og fyrte løs :) Hadde litt sånn dårlig tid kan du si :)

Men skal ha det i bakhodet til neste gang jeg skal ta en macrobilde:)

Liker veldig godt konstruktive tilbakemeldinger. Takker for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig tøffe mygger det der Rune, spennende saker som må testes. Hva er opprinnelsen til disse?

Gisle

Har ikke peiling...litt egen smak... sikkert noen som har laget de før...

Skjønner, fikk inntrykket av at du hadde snappet dem opp i et bok eller tilsv.

Kreativt  og utrolig lekre fluer, det må jeg si. Du er en jævel på myggen Rune ;D

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bakroppen ser jo akkurat ut som mygglarver jeg fanger sjøl og gir til fiska mine (AKVARIE). Nok om det, fikk mine første virkelig fine ørretter på buzzere inspirert fra deg i år og dermed skal dette bindes. Fluene dine sier "jeg fanger fisk". Sorry måtte bare si det. Jeg er brisen , du er flink, basta. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en enorm glede :)

Eneste som er litt trist er at jeg lenge har tronet HELT på toppen av de som tar dårligest bilde på hele ffs :) Jaja, kanskje ikke den kjekkeste tittelen å ha, men det var nå i alle fall en tittel :)

Vel, ingen gråter over fortiden - det er nå som teller  :) Og nå tar du supre fluebilder  :)

Foreviger du i tillegg den fjærmyggen på f22 i stedet for f16 så blir gleden din enda større  :)

(wild guess, men sånn det ser ut så kunne vingen ha vunnet noe definisjon på cirka akkurat pinlig nøyaktig f22. Litt difraksjonsuskarphet kommer til, men ikke mer enn at det vil være nærmest umerkelig.)

Syns det ser ut til å gå forbausende bra i forhold til difraksjon når bildene er tatt med så kort avstand.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...