Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Fjærmygg, fjærmyggklekkere


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

 

Nå er det veldig lenge siden jeg har lagt ut noen verdens ting her. Barn og fiske tar opp mesteparten av tiden og det er naturligvis også veldig fint :)

 

Tenkte jeg skulle prøve meg på litt buzzerfiske neste gang muligheten byr seg så jeg legger ut et velkjent mønster som jeg personlig har særdeles god tro på :)

 

Altså en glassbeadbuzzer :D

 

Krok: 2488 #16

Bindetråd: TMC 16/0

Rib: Flexifloss brun

Rib: 2 tynn gulltråd

Kinn: Rød flash

Hår: Noe glinsende garn jeg hadde liggende

Coat: Deer Creek Hard

 

2cghus0.jpg

 

 

Flotte Buzzere.  Er det noen som bruker bly i buzzerne sine?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte Buzzere.  Er det noen som bruker bly i buzzerne sine?

 

Ja, jeg har en superenkel buzzer som jeg har hatt bra hell med. Den består av følgende materialer: litegrann blytråd under thorax, noen organzafjon (e.l.) som stikker ut foran og bak, heldekkende svart bindetråd, og et strøk med blank neglelakk for at den ikke skal gå så lett i stykker. Dette gir en meget slank buzzer som det virker som om fisken setter stor pris på. Jeg trenger egentlig bare denne og en bra tørr mygg til mitt fjærmyggfiske (men jeg drasser selvsagt rundt på hundrevis av myggvarianter som sjelden eller aldri blir brukt;).

Vil jeg ha den til å henge i filmen, så fetter jeg inn fortommen nesten helt frem til flua.

 

Det går utrolig fort å binde opp noen stykker av denne, og jeg har bundet den både på kurvet og rett krok, uten at jeg kan si at jeg har merket noen forskjell mht fiskbarhet. Vanligste størrelse er 16, men 14 og 18 brukes også ofte. Har også noen på krok 12 som brukes under vårfiske i kalkrike jordbrukstrakter, der fjærmyggene kan være nokså store.

Endret av Håvard Stubø
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har en superenkel buzzer som jeg har hatt bra hell med. Den består av følgende materialer: litegrann blytråd under thorax, noen organzafjon (e.l.) som stikker ut foran og bak, heldekkende svart bindetråd, og et strøk med blank neglelakk for at den ikke skal gå så lett i stykker. Dette gir en meget slank buzzer som det virker som om fisken setter stor pris på. Jeg trenger egentlig bare denne og en bra tørr mygg til mitt fjærmyggfiske (men jeg drasser selvsagt rundt på hundrevis av myggvarianter som sjelden eller aldri blir brukt;).

Vil jeg ha den til å henge i filmen, så fetter jeg inn fortommen nesten helt frem til flua.

 

Det går utrolig fort å binde opp noen stykker av denne, og jeg har bundet den både på kurvet og rett krok, uten at jeg kan si at jeg har merket noen forskjell mht fiskbarhet. Vanligste størrelse er 16, men 14 og 18 brukes også ofte. Har også noen på krok 12 som brukes under vårfiske i kalkrike jordbrukstrakter, der fjærmyggene kan være nokså store.

 

Kunne du lagt ut et bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...