Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Fjærmygg, fjærmyggklekkere


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Spennende og fine fluer Flunes!

 

Hva er materialet som er brukt i side-duskene i La Fontaine klekkern? Altså ikke hjortehår vingen men den "andre vingen"??

Takk simen!

Det er brukt slik blank, halvtranspararent skumplast som man finner rundt div nye elektriske apparater. Bør dog være av en litt holdbar type som tåler litt uten å gå i oppløsning på første fisken eller bjørkegreina. Bindes inn spent og brettes tilbake ved hjelp av dubbingnåla så den dobles til et slags vingeanlegg. Teknikken og ideen bak finnes beskrevet i bøker til opphavsmannen (Gary La Fontaine), men sikkert også på nett uten at jeg har noen titler eller linker her nå...

Endret av Flunes
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et problem, "dusken" gir meg tro..

Alle kan omvendes >:D Ta en titt på en ekte fjærmygg der du fisker. Så gjør du et søk på nettet og ser hvordan vi fluebindere imiterer denne nærmest usynlige detaljen med en hvit masse av antron, poly eller cdc.

 

Neste steg, vurder viktigheten av følgende i uprioritert rekkefølge:

 

Hvor pent du presenterer flua / legger ned fluelina

Fortomstykkelse

Størrelse på fluen

Dubden du fisker på

Fargen på flua / trigger

 

Den lille hvite irriterende dusken.........jeg skal iallefall prøve å ikke binde flere fluer med hvit topp. Men jeg kommer sikkert til å gjøre det av og til.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusk/ikke dusk.. Foretrekker rent personlig relativt lite dusk ;-)

 

Nok om det. Skal man først imitere denne relativt lite viktige detaljen, har jeg kommet frem til at noen strå med cdc, er det beste til formålet. Og det av flere årsaker.

For det første ser det ordentlig "riktig" ut i vannet, da det er relativt transparent (i riktig farge).

Og om cdc`n ikke er for mye behandlet, så trekker den ikke inn limet slik som flere bemerker, og man kam få limet til å ligge pent helt inn mot forankringen, uten

å trekke opp i dusken.

 

Pål: Det er ikke fibbets, men super tynn nylon i 0,08  <<l

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Pål: Det er ikke fibbets, men super tynn nylon i 0,08  <<l

 

Jeg har sett noen amerikanere som smelter buttenden på et mørkt fibetts og deretter klemmer dette flatt. Man får da et vingeanlegg. (Det så nesten ut som om du hadde gjort dette). Når dette dekkes med UV-lim så får man en gjennomskinnelig effekt som - iallefall på foto - ser bra ut. Noen som har testet dette?

 

Ellers er jeg enig med Ronny; noen får stå med cdc er det beste valget om en skal ha dusk. Gjerne da en skittengråhvit cdc. "Fluo hvit" ser bare dumt ut.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fluer Ronny og Jarle. Når jeg binder buzzere, sliter jeg med at limet trekker opp i "dusken". Noen kjappe triks for å unngå det?

 

Jeg var litt kjapp i svingen Morten. Jeg svarte deg på hvordan jeg normalt sett avslutter små fluer, og trodde du refererte til once&away cdc-dusken. Sorry for den.

 

Når det gjelder buzzere så avsluttes ofte flua med et tynt lag med uv-lim. Dette forsterker flua og gjør at den synker litt fortere. Når jeg bruker den lille glassperla i front på Glass Bead Buzzer, så gjør den mye av jobben med å skille "dusk" fra limet. Ellers, på buzzere der thorax er bundet med bindetråd og ikke har like markant avslutning, så har jeg ikke annet råd enn å være forsiktig og nøye når man legger på lim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier ikke å sitere... Men vanskelig å komme med et godt svar til ditt gode innlegg Pål. Jeg skjønner at presentasjon, dybde, størrelse, farge og fortom antagelig er viktigere enn dusk. Tenker bare at hvis du har alt dette på plass, noe som ville være som å vinne i lotto for meg:), så skader det ikke å ta med dusken.. Men det er da gitt at dusken ikke er tilgriset. Ingen liker en skitten dusk... Skjønner at dette er en detalj som i 99% av tilfellene er viktigst for meg, men vil gjerne ha den siste 1% (som garantert er fin) også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff er ikke alltid like lett å sette seg ned å binde.
Under sorteringen av kaosboksene fra forrige sesong kom det klart frem noe som måtte etterfylles umiddelbart :).
Rune Stokkebekk la den ut for lenge siden, og en flue jeg kopierte glatt for å si det sånn. 
Var  litt skeptisk det ("litt tunge") nymfesløret iforhold Zelon/antron osv osv . Men dette holder formen som et nymfeslør har kontra andre ting. Trur også under laginga av disse at de fanger såpass luft i de små ledda at det utjevner. 
Men igjen med Dry Dip så flyter alt ;)
Denne flua har jeg hatt meget godt fiske med. Både på beitevillige vårfisker og sære høstjævler. Tilfeldighetene vil alltid regjere her, det er tross alt flua som sitter på fortommen som fanger, ikke de i boksen uansett :)
I mine øyne en perfekt imitasjon på hvordan en myggklekker faktisk ligger på vannet. 
Det ser kanskje litt pes ut å binde, men etter et par stk, tar det akkurat like lang tid som alt annet :)  
Nå ble det redningsbinding i kveld med str 16 2488. 
I morra går vi fatt på str 18. 
Har lagt til en egen liten effekt selv, og det er 1 stk sort krystal flash i tubinga før jeg bruker peangen. 
Ingen fisk legger merke til det , men gøy for midt eget hodet :) :) Nymfesløret ble litt mere "skinnaktig" ut.

Flua til Rune ligger i databasen: 
http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=124


Det ble et knippe i kveld :)


post-925-0-42372600-1461786267_thumb.jpg



 

  • Lik 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten D.

 

Den "dusklekasjen" der, vil jeg nesten kalle kledelig. Kjør på med duska av samma kaliber, for den holder mål, og vel så det. 

Jeg innser, at dårlige bilder er en stor fordel, da netopp slike "duskelekasjer" ikke syntes så godt. Utnytt lekasjen, til din fordel, og sett 

ønsket vinkel på dusken før herding.  <<l

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk med cdc-dusk og liten nål. Fremdeles dusk-lekkasje... Ser ikke bort i fra at dette var den siste dusken på mitt bord på en stund..

#14

attachicon.gifWP_20160427_22_09_43_Pro.jpg

Du må jo ikke kapitulere og leve en duskløs tilværelse. Kutt dusken på alle lakkerte (les tunge) buzzere og legg dusk på de letteste - de som ikke er lakkerte. 

 

Selv har jeg vært litt dum og prioritert å binde buzzere med lakk. Mange ganger de har vært litt for tunge, men nå skal det bli andre boller. Litt McFeil  og Stokkebekk inspirasjon, så kan det bli noen trivelige timer ved stikka.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til tørre fjærmygg igjen  :D  Jeg synes buzzere er kjempemoro, og også veldig effektivt altså, men et tørt spørsmål: 

Er det ingen av dere som fisker med den svenske Frisörmyggan? Den er jo kjempeeffektiv  <<l

 

Jeg bruker stort sett bare fire ulike tørre fjærmygg, og det er: 

- Orange Belt

- F-Fly

- Frisörmyggan 

- Og en typ klekker som henger veldig vertikalt i vannfilmen. 

 

Førstnevnte hviler veldig høyt på overflatespenningen (som en Griffiths Gnat), F-Fly og tildels Frisörmyggan dypt i vannfilmen og klekker'n skikkelig hengende. 

Noen her med Frisörmyggan på samvittigheten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett lovordene om og rundt dette mønsteret "Frisörmyggan" til Hoffman. Bundet det og fisket med det også. Fått fisk på den til og med, så fisker gjør den... 

Jeg får bare ikke tak i mønsteret som en imitasjon. Hva imiterer den og hvordan?

Legg ut et bilde av mønsteret Andre? Er nok absolutt verdt et forsøk for flere, bare de får mønsteret.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spent, nyfødt mygglarve i dødsstadiet, ser du ikke det eller? ;) Har også fiska litt med den flua, både med cdc og garn, men synes at fluer som feks F-fly og Once & Away, som er slankere i bredden/profilen, fisker generelt bedre under myggfiske. Men den er jo litt fin også da, og litt sånn multipurpose for krøplinger og andre raringer av div slag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ronny :)  Mønsteret er ikke Hoffman sitt, men den berømmelige svenske frisøren og fluefiskeren/-binderen, Patrik Johansson sitt, og derav navnet Frisörmyggan  :) Jeg har fisket med han, og satt og demonstrerte fluebinding på Stockholmsmessan sammen med han for mange år siden, og det er der jeg har mønsteret i fra. 

 

Kom på det mønsteret igjen nå, for jeg har fått et par dager i Strömhult torsdag-fredag neste uke, og der er det mønsteret en real "slager" blant de erfarne DoD-fiskerne der  :)

 

Kan legge ut en original i Fluedatabasen gjerne, men jeg skal sjekke med Klingberg først hva som virkelig er originalen. Jeg binder den med svart bindetråd kropp og en lysere bindetråd som ribbing, men tror ikke det er helt som originalen. Vingeinnbindingen varierer også, selv blant de erfarne av svenskene. Skal se hva jeg får til  <<l

 

 

Edit: Skrivefeil

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ronny :)  Mønsteret er ikke Hoffman sitt, men den berømmelige svenske frisøren og fluefiskeren/-binderen, Patrik Johansson sitt, og derav navnet Frisörmyggan  :) Jeg satt og demonstrerte fluebinding på Stockholmsmessan sammen med han for mange år siden, og det er der jeg har mønsteret i fra. 

 

Kom på det mønsteret igjen nå, for jeg har fått et par dager i Strömhult torsdag-fredag neste uke, og der er det mønsteret en real "slager" blant de erfarne DoD-fiskerne der  :)

 

Kan legge ut en original i Fluedatabasen gjerne, men jeg skal sjekke med Klinkberg først hva som virkelig er originalen. Jeg binder den med svart bindetråd kropp og en lysere bindetråd som ribbing, men tror ikke det er helt som originalen. Vingeinnbindingen varierer også, selv blant de erfarne av svenskene. Skal se hva jeg får til  <<l

De presenterte flua i Flye & Tie for et par tre år siden. Men med elendige bilder og så mange varianter at det var umulig å forstå hva som var den opprinnelige til slutt. Ligger et klipp på Youtube og - hvor frisøren er i aksjon - men om det er en variant eller orginalen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wet Duck Fly ble lovt på forrige side. Jeg bandt en til morraskaffin nå og la den ut her: http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=476
Frisørmyggen er uprøvd her, men har brukt svart F-fly med spittet vinge i små størrelser 18-22, den funker fint. Ellers så er det Cdc Myggen som gjelder for min del og en meget skjelden gang en Griffiths. På krok 18-22 har jeg også noen Bjørnemygg, lager disse på typ. 2488, vil ha kort krok.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...