Gå til innhold

inspirasjonstråd: Landinnsekter


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

On ‎2‎/‎4‎/‎2020 at 11:32 AM, Rune Stokkebekk said:

Floss så finner jeg ingen som har cinnamon, nærmeste jeg kommer er uni stretch i camel som nok er mørkere. Det materialet btw er det beste til å lage slike kropper. Det er ikke så lett å finne rett farge for man skal teste å se hvor mye mørkere det blir også med uv lim på.

For å finne de rette fargene på bakkroppen så er det ofte mye testing med ulike tråder, tusj, rib, lim.... Fant ut her at f.eks Beige uni stretch som jeg drar orange tmc tusj over gir en veldig fin sånn rødbrun pissmaur... ;D

Det kan hende jeg har kommet over noe som kan fungere som kropp til cinnamon maur. Hva tenker du om denne, @Rune Stokkebekk?

Det er floss fra Textreme, fargen er Ocra. Til sammenligning la jeg ved fargen som heter Cinnamon. Kode #D2691E. Etter litt googling kom jeg frem til en farge som heter Ochre, det er noe indiske greier, men det betyr; "an earthy pigment containing ferric oxide, typically with clay, varying from light yellow to brown or red.". Det virker som det er samme greia som Ocra skal være.

At det går an å bli så gira på farger...

263066347_WEB_Image20Floss20-20Ocra20Textreme201412352556.jpg.a30997d62f1a213637a5a925ad657ca3.jpg

1920x1080-cinnamon-solid-color-background.thumb.jpg.a1911add439d3e104c543cd078421361.jpg

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (1 time siden):

Det kan hende jeg har kommet over noe som kan fungere som kropp til cinnamon maur. Hva tenker du om denne, @Rune Stokkebekk?

Det er floss fra Textreme, fargen er Ocra. Til sammenligning la jeg ved fargen som heter Cinnamon. Kode #D2691E. Etter litt googling kom jeg frem til en farge som heter Ochre, det er noe indiske greier, men det betyr; "an earthy pigment containing ferric oxide, typically with clay, varying from light yellow to brown or red.". Det virker som det er samme greia som Ocra skal være.

At det går an å bli så gira på farger...

263066347_WEB_Image20Floss20-20Ocra20Textreme201412352556.jpg.a30997d62f1a213637a5a925ad657ca3.jpg

1920x1080-cinnamon-solid-color-background.thumb.jpg.a1911add439d3e104c543cd078421361.jpg

MM mulig den kan bli fin den til mye maur, blir nok ganske mye mørkere når du får sausa den inn med UV. Legg inn bilde a når du har testa

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk pakka med stæsj i dag. De hadde sendt med feil farge, nemlig oransje, så det ble ett forsøk med den istedenfor. Den var ikke så skarp oransje, slik jeg først trodde. Hva tenker du, @Rune Stokkebekk? Til sammenligning av farge heter den dubbingen der cinnamon caddis. 

Krokstørrelse 18 på den her. Makan til mysing for å få kroppen jevn har jeg neppe bedrevet før tror jeg.

IMG_20200811_144014.thumb.jpg.1253bd5ba8bec8e3bd4a9a82ef66b7fd.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Gurimalla, jeg har ikke bundet noe særlig med fluer på lenge. I jula har jeg lagd litt, men har ikke kommet meg skikkelig inn i det ennu. Burde selvsagt ikke begynne å ta bilder da, men det gjorde jeg altså. Her er en av variantene av danseflue jeg benytter. Dansefluer bruker jeg mye på våren, og egentlig faktisk ganske mye mere de senere åra enn før. Vet ikke om det har blitt mere dansefluer enn det var før, eller om jeg bare har blitt mere obs på å bruke dem. De er jo der stort sett hele våren, er det sol er de jo og vaser rundt om. De er noen glupske jækler. En gang jeg satt og ni-venta på vespertinaklekking, så tok de absolutt alle vespertina som turde å lette foran meg :)

I tillegg til denne med stretchtubing på kurvet krok, har jeg også de vanlige forlenga chenille-variantene. Noen ganger har jeg fjær til vinge, noen ganger antron og noen ganger ikke vinge i det hele tatt. I hovedsak bruker jeg egentlig CDC i thorax, men noen ganger også høne som her. For meg tror jeg egentlig den forlenga med antronvinge og cdc har fisket aller best. Det som er mest galt med akkurat denne fluen, er litt for stutt thorax og en runde for mye høne. Utover det tror jeg den fisker greit.

DdEkNLeA (2).jpeg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sånn passe ferdig med maur nå kjenner jeg og påtide å bytte litt beite. Daddys må'an ha og gjerne i litt ulike varianter. Denne saken her fiska jeg litt med i fjor og den falt i smak den. Jeg er litt sucker for fluer som flyter passe dårlig og henger litt over og under. Og har også brukt en tilsvarende flue med fallskjermhackle, typ "klinkdaddy". Men paraloophackle er litt skøy og blir litt sånn passe rufsete og tøft, og lager jo veldig lite av seg sett undenifra og det kan jeg like i endel fluer.

Paraloop Daddy typ Stucked (som på bildet)
Krok: TMC 2487 str 10 (her) eller 12.
Tråd: Brun, Jeg bruker sheer.
Kropp: Tan Uni Stretch.
Rib: Brun Uni Stretch.
Vinger: Grå hacklespisser.
Bein: Fasan naturell.
Hackle: Her Cree, ganske jålete... Brun eller grizzly er da også fint.
Thorax. Her har jeg brukt grå bæver. Flyrite nr. 20 er også ok.
 

Paraloop-Daddys-06012020.jpg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (41 minutter siden):

Har sveivet opp noen slike også, mest fordi de er gøy. Jeg fisker jo ganske lite med store daddys vs. de mindre men det leverer da noen fisk hvert år.

 

Bandt tre daddys selv nå på morran, og selv om de ikke fortjener bilder, er det morsomt å binde verdens beste flue :)

Hadde (eller har det nok her et sted) et veldig mykt hane-hackle som jeg brukte mye før. Det tvinna ikke fortom noe særlig, så kunne bytte fra cdc-mygg til ganske stor daddy og beholde 5x-6x. Et annet hackle jeg bytta til tvinna omtrent hele stanga, så det gjorde at jeg gikk mere over til cdc og høne og kanskje noe mindre daddys. Har fortsatt forlenga daddys, men de har kanskje blitt litt mindre i det siste. Det er hane du har på de store der? 

Har forresten kjøpt meg faux tail nå, så må jo binde opp 3 til med det på. Se om det går bra :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å mestre kunsten med Guu-Mævver. Det er noe forbanna herk å binde, men til gjengjeld utrolig tilfredsstillende når man føler at det går fremover på ett vis. Neste på agendaen er å binde daddy til jeg gråter i fosterstilling, men jeg må lære meg den flua ordentlig. 

Her får dere en mævver imens. Tiemco 2487 i strl 14.

_DSC6620.thumb.jpg.72543a04ed5fc4678129bc0bd5770c64.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Rusten skrev (4 timer siden):

 

Bandt tre daddys selv nå på morran, og selv om de ikke fortjener bilder, er det morsomt å binde verdens beste flue :)

Hadde (eller har det nok her et sted) et veldig mykt hane-hackle som jeg brukte mye før. Det tvinna ikke fortom noe særlig, så kunne bytte fra cdc-mygg til ganske stor daddy og beholde 5x-6x. Et annet hackle jeg bytta til tvinna omtrent hele stanga, så det gjorde at jeg gikk mere over til cdc og høne og kanskje noe mindre daddys. Har fortsatt forlenga daddys, men de har kanskje blitt litt mindre i det siste. Det er hane du har på de store der? 

Har forresten kjøpt meg faux tail nå, så må jo binde opp 3 til med det på. Se om det går bra :)

 

 

Ja det er hane type cree på disse store, men de er bundet med paraloop og da er ikke tvinn noe problem selv med litt stivt hackle. Jeg bruker au de vanlige på 12'er krok mest med høne foran og ikke no forlenget kropp. Vurderer sterkt å binde opp noen vanlige daddys også med paraloop som på denne. De fisker minst like bra de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (3 timer siden):

Prøver å mestre kunsten med Guu-Mævver. Det er noe forbanna herk å binde, men til gjengjeld utrolig tilfredsstillende når man føler at det går fremover på ett vis. Neste på agendaen er å binde daddy til jeg gråter i fosterstilling, men jeg må lære meg den flua ordentlig. 

Her får dere en mævver imens. Tiemco 2487 i strl 14.

_DSC6620.thumb.jpg.72543a04ed5fc4678129bc0bd5770c64.jpg

Denne var da helt flott den, ikke noen vits å lage dem noe særlig tykkere enn dette. Bruker du tråd, floss etter noe annet? Jeg bruker mest uni stretch for å bygge opp og tvinner like gjerne opp tråden så går det raskere å få volum. Og flater ut etterpå eller rett og slett bare surrer over med et lag tråd. Hvis tråden glir så kan du vokse litt da eller legge på litt lim slik at du får mer "bitt".

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (31 minutter siden):

Bruker UNI stretch. Den funker fint den, men det er keitete uansett.. Bare jeg som ikke er spesielt fingernem... Den videoen du la ut er redningen!! 

Det er litt flue som er greit å binde seg litt inn på for deretter å lage de man trenger til sesongen. Jeg synes det er ok å sitte å lage opp en gjeng med bakkropper og lakke disse ferdig og la de tørke skikkelig før jeg binder resten.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...