Gå til innhold

inspirasjonstråd: Landinnsekter


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Roaas skrev:

Prøvde en daddy i dag, tok en liten bølle på ca 250g, den svelget hele forbanna flua, og den daddyen er jeg usikker på om det går an å redde, fordi den var i ett stykke trist forfatning. Er det sånn med flere av fluene, at de blir helt pai etter en liten kamp? Dette var i en myr-elv, så var litt grums i vannet, men flua var aldri i selve myra, og det så ut som om den var blitt kjørt over. Vasket den i vannet og la den i boksen, men vet ikke om førstehjelpen gjør susen.

Mange fluer kan bli fullstendig ødelagt etter en fisk. Men det går ann å unngå det ved å binde solid, være forsiktig når man løsner kroken, klemme ned mothaken eller bruke mothakeløs krok og ikke minst bruke materialer som tåler fisk. Fasanhalebein har naturlig nok ganske mye kortere levetid enn f.eks Faux Bucktail som jeg har brukt i flua over. Og jeg opplever vel at de blir relativt herpa etter 3-4 fisk i snitt. Men når det er sagt så gjør det ikke alltid så mye om de ser litt lurvete ut..

Solid binding av Daddy:
1: Bruker du naturmateriale i kropp som herl, cdc etc.. Legg på en rib av bindetråd motsatt vei av kroppssurringene.
2: Bruk litt lim på innfestingspunktet av syntetbein og vinger. Syntetbein kan være glatte og det kan være mulig og rett og slett dra dem ut harde surringer til tross.
3: Bruker du hane- eller hønehackle? Bind alltid gjennom med oval bindetråd. Jeg surrer hackle forfra -> bak på slike fluer og surrer meg gjennom framover med 5-6 turn.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2018 den 0.13, Roaas skrev:

Er det sånn med flere av fluene, at de blir helt pai etter en liten kamp?

Ja sånn er det, hvis ørreten svelger flua eller tygger den i stykker. Derfor kroker jeg alltid ørreten i munnviken, slik at bare kroken får bank :-)

Prøv å være forsiktig med peangen, bare klyp på bart metall. Hvis mulig. Men noen fluer må kasseres hver sesong pga ørretmunn.

 

På 19.8.2018 den 23.31, Rune Stokkebekk skrev:

denne litt aldrende herren på vel 1,6 som var oppe å snusa et par ganger ved ei torv.

Gratulerer med flott markaørret! Gedigent!

Har du sett noe til pissemaur eller sukkermaur? Er sesongen helt i usynk?

 

 

Edit, så ikke de siste to svar i tråden før jeg skrev

Endret av Jarle TL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jarle TL skrev:

Ja sånn er det, hvis ørreten svelger flua eller tygger den i stykker. Derfor kroker jeg alltid ørreten i munnviken, slik at bare kroken får bank :-)

Prøv å være forsiktig med peangen, bare klyp på bart metall. Hvis mulig. Men noen fluer må kasseres hver sesong pga ørretmunn.

 

Gratulerer med flott markaørret! Gedigent!

Har du sett noe til pissemaur eller sukkermaur? Er sesongen helt i usynk?

 

 

Edit, så ikke de siste to svar i tråden før jeg skrev

Heisann,

Har ikke sett snurten til no maur, skal ut i efta å sjekke litt igjen. Ting er nok ganske usynk ja, har hørt om sverminger i juli både her- og langt oppi dalom. Men det har da en tendens til å komme mer. I fjor var det fra 10 aug til 10 sept. Så vi får se. Om ikke annet så er det vel håp for myggen om ei stønn når tempen kommer ned noen hakk til.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Jarle TL said:

Ja sånn er det, hvis ørreten svelger flua eller tygger den i stykker. Derfor kroker jeg alltid ørreten i munnviken, slik at bare kroken får bank :-)

Menne, hvordan kan du velge å kroke ørreten i munnviken? Det kommer vel an på flere faktorer hvor den flua/kroken havner, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Roaas skrev:

Menne, hvordan kan du velge å kroke ørreten i munnviken? Det kommer vel an på flere faktorer hvor den flua/kroken havner, eller?

Beklager, det var en dårlig spøk. Jeg har ikke kontroll på hvordan ørreten tar. Av og til sitter flua fint i munnviken, og den mothakeløse kroken faller som regel av i håven. Ellers er det bare å vippe den ut. Andre ganger har fisken rukket å svelge ned hele flua. Da kommer rådene til Rune godt med hvis man vil bevare flua, samt spare fiskens helse hvis man skal sette den tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jarle TL said:

Beklager, det var en dårlig spøk. Jeg har ikke kontroll på hvordan ørreten tar. Av og til sitter flua fint i munnviken, og den mothakeløse kroken faller som regel av i håven. Ellers er det bare å vippe den ut. Andre ganger har fisken rukket å svelge ned hele flua. Da kommer rådene til Rune godt med hvis man vil bevare flua, samt spare fiskens helse hvis man skal sette den tilbake.

Dårlig var den ikke, det var bare jeg som ikke tok den. Tenkte kjapt der at shieeeet da er du rolig grov ørretfisker når du bestemmer hvor ørreten skal feste kroken, og jeg har en mye lengre vei å gå enn jeg først trodde! Tenkte samtidig at det kan da umulig være sant.

Absolutt, rådene til Rune var alle tiders, skal følge de. Fikk noen tips på PM også, så skal være dekket nå. Opplevde Daddy som en flue som tok mer "skade" enn de andre, derfor jeg måtte sjekke.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det er ikke bare spøk... Er det litt kaldt i vannet og fisken passe grov så vaker den sakte nok til at jeg lett velger oppi gommen, høyre- eller venstre munnvik. En kjærkommen ferdighet dette, spesielt når jeg fisker på steder hvor det er litt skumle ting på bunn eller langs kanten. Da setter jeg kroken slik at den stikker i motsatt retning av evt. farer.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har fanget bra på cdc faux daddy i krok 14 siste 2 ukene. Nå har det blitt mye kapp av bein til den flua og kappet.. det bruker jeg i denne litt større utgaven :-)
Her bundet på TMC 112TR i str 13. Det er ganske mye sånne store daddys om dagen, tipper disse to skal få kjørt seg i nær framtid :-) Flua til høyre er den jeg bandt sist, kom på en bra drill på å binde inn de beina. Midtre og fremre beinpar bindes inn av en bit midt på thorax som en "V" også bruker jeg hot tip og lager en liten knekk på hver av beina ;-) Ble vel ganske naturtro synes jeg og disse tåler mye svølk som vi sier her i Høland.

faux extended daddy.jpg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen skulle være sugen på å lage slike bein så har jeg litt tips her.
Materialet er Faux Bucktail fra Flymen, som er syntetisk bucktail og sterkt som pokker.
Til litt større daddys så passer den tykke delen av fiberet godt, de ekte har jo ikke spisse foter heller. Binder man minidaddys og får masse kapp så kan det brukes til større daddys.
Uansett det går ikke mer enn 2 fibre til hele flua. Jeg bruker en hot-tip med litt dårlige batterier, dette med å smelte sånne bein krever litt øvelse. Svake batterier er lurt så brenner det ikke opp såfort man kommer litt for nærme.

Det jeg gjør i bildet er å lage ett beinpar som bindes inn i 90grader knekken på steg 1. Dette bindes da inn etter at de bakre beina og vingen er festet. Dubber litt foran vingen for å støtte opp.

Stegforklaring:

1: Lag en 90grader knekk.
2: Lag 2 knekker ca 10mm innpå.
3: Lag to knekker ytterligere 10mm innpå motsatt vei.

Vipps så har du bein med ledd.. Man kan gjerne droppe steg 3, og lage svakere knekk på steg 2 og litt lengre innpå. Det er slik jeg lagde beina på flua til venstre. Flua med Grizzly vinger har bein som har 3 steg med "knekking".

Fauxlegz.jpg

fauxs.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2018 den 17.09, Truls skrev:

Likte denne varianten veldig godt! Skal ikke se bort i fra at jeg må få bundet opp noen slike.

Takk for inspirasjon!

Takk for det Truls! Det gjorde Auren også ;D Fanga denne på 1,2 i dag, en mindre sak lot jeg riste seg av og dro en megabom på en pen som plutselig hadde flytta seg 10m med lynets hastighet... skulle bare få flua ut på vannet og smokke avgårde i riktig retning.. men neida den var hos meg før jeg rakk å kaste der den var oppe. NB! En sak jeg oppdaget med disse beina i dag er at de er veldig glatte når man binder de inn slik jeg gjør med et fiber som blir to bein på en side. Mao. selv med harde surringer så kan de skli når man drar i dem. Så ha på litt superlim på surringen. Flua flyter som pokker og er god å speye med ref. en annen tråd her.

daddynsin080918.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rune Stokkebekk skrev:

Kjenner jeg er litt allergisk mot det ;D

 

Snobb ! :)

Du må bare prøve det først, er ganske digg med fisk du kan måle i hele kg

Her er en annen som også var skeptisk i starten, anonymisert så han ikke skal få kjeft i gummimiljøet for i det hele tatt fisket med tørt......2125576331_Smlaks.thumb.jpg.1cbe59baa61705d186264c7f2a3ed32d.jpg

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tema siste 2 dager er minimaur og da snakker vi små. Her er en Rusty Brown bundet på TMC 112TR #19, la inn litt cdc i front som gjør at jeg kanskje ser flua også ;D
Knipsa litt bilder når jeg laget en svart, mulig den havner i basen ila helga ;-) Zooma maks inn og det er jammen litt og hvert man ikke ser med det blotte øyet av surringer...

Rusty-Brown-Minimaur.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jarle TL skrev:

Vakkert! Lynskarpt bilde :-O Du har utelatt hode/framkropp pga størrelse på flua?

Hei Jarle,

Ja, dropper framkroppen da denne skal bare henge på hackle/vinge. Jeg tror det er helt ok å droppe framkroppen, vil ha den til å bryte filmen skikkelig med bakkroppen. Denne type flue er ganske populær nede i EU, der fisker de mye med bittesmå maur og de dropper framkroppen. Et mønster for krok 17-19. Tror jeg kommer til å ha 19 i sort og rusty brown da dette er to varianter jeg har sett endel. Orange og brun på 17 er nok også lurt å ha et par av. Ooo maur er fasinerende, har en egen slimboks med 100 slits i som skal ryddes i til nytt seinsommerfiske ;D I år var det temmelig ræva pga. den dustete sommern... dvs. de svermet alt for tidlig..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Rune Stokkebekk skrev:

de svermet alt for tidlig

De fleste klekkinger og sverminger i stille vann gikk meg hus forbi denne sommeren. Vespertina for eksempel; det virker som det var over nesten før det begynte. Maursverminger så jeg heller aldri noe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Jarle TL skrev:

De fleste klekkinger og sverminger i stille vann gikk meg hus forbi denne sommeren. Vespertina for eksempel; det virker som det var over nesten før det begynte. Maursverminger så jeg heller aldri noe til.

Maur var ræva ja, så bare bittelitt i høst, men ikke no skikkelig sverming. Mygg var greit i sept. Vespertina.. rakk vel 2-3 turer med litt klekk men ikke så bra der heller. Vulgata derimot traff jeg bra på et par turer og hadde skikkelig spinnerfall. Ellers så var det mye "rødding" og småknasking.. cdc mini daddy lurte styggmange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Gror jo måsa på denne tråden! Laget meg noen cdc Hawthornes eller Bibio Marci. Skal til UK tidlig mai og blir det finvær så er disse på farta. Full cdc med litt foam og fasanbein.

Krok: TMC 102Y #13.
Tråd: Svart.
Kropp: Svart cdc, surret.
Vinge: Grå CDC.
Bein: Svarte fasanhalefibre.
Vingesekk/Hode: Svart 2mm foam.
Hackle: Svart CDC i løkke.

Hawthornes.jpg

  • Lik 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Gått mye i mævver og daddy i denne tråden... Her er noen libellevariasjoner som går i boksen på 17-mai turen ettersom jeg sleit med kroking sist tur...  Øverst til venstre bundet så nære RS-Dragon som jeg kommer med tingene jeg har. Til høyre er samme, bare på en Universal Predator #6, med abdomen bundet som sparkle pupa (sett finere rumpe enn det der) og den siste er med dubba kropp på en bit binders, festet med backing tredd over bindersen.

 

Edit: feil tråd. :8_laughing:

2514D9F4-EC00-4625-9989-4C25438E3E6F.thumb.jpeg.ec563af4278fc8b37d0e15c1cb52efec.jpeg

Endret av RolvS
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...