Gå til innhold

inspirasjonstråd: Landinnsekter


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Jeg måtte bare vise frem disse to fluene som Ivan Bogdanovich fra Serbia sendte til meg i gave.

Synes den blåfargen på maueren var så jævla kul. I følge Ivan så imiterer denne både maur og biller.

 

Flyvemaueren var i krok 20 eller 22, iallefall knøtta liten og ble nesten borte i hånda :D...... digga di her to.

 

Han ville ikke røpe hva han hadde laget bakkroppene av så det er foreløpig en hemmelighet :D

 

Terje!

 

 

 

tror det er smeltelim, såg en artikkel i nyeste musicar bladet om kropper av det.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maur er veldig aktuelt i elv og. Det kan jeg si med hundre prosent sikkerhet uten å være "besserwisser".

Maur fisker veldig bra i elv! Jeg har prøvd å sette på maur midt i vespertinakelkkinger hvor fisken står å vaker på vespertina for morroskyld.

Og tok den? Ja!! Og "nei" den har ikke tatt hva som helst da!!

Jeg har alltid med meg maurimitasjoner hvor enn jeg fisker. Det virker som fisken blir veldig trigget av maur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

med insektstettheten i Rena, som er betydlig mye større enn de fleste andre elver i norge så vil maur nesten ikke være avgjørense som mat for fisken....bortsett fra under sommerflommer da vannet kan renne innover land å ta med seg krypa bra tuene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, da prøver jeg meg med en tipulaimitasjon. Har ikke fulgt noen form for bindebeskrivelser eller bilder.

 

Skal sies at flua ikke er for pen, at beina ikke er perfekte og at det er limrester på hackelet (som synes veldig på bildet, men som er vekk nå).

 

[attachthumb=1]

 

Vil veldig gjerne ha tilbakemelding :)

post-3409-1394986464732_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hehe, virker som du er nokså alene om erfaringen :D Har lagd endel varianter med tanke på hvor raskt de skal synke, og skal prøve de neste helg. Spennende saker..

LItt av meningen med artikkelen er at dette ikke har vært beskrevet før (jeg har ikke sett noe). Og fiskteknikken er like avgjørende som en god flue. Varier også lengden på spissen som du fester i bøyen på tørrflua. Hvis ørreten vifter litt med halefinna når den vaker tar den litt under. Når jeg fisker med buzzere under slike forhold tar den ofte en halvmeter ned. En maurnymfe strekker lett ut en bit med sene på mer enn 50 cm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest staffan@epost.no

Øyenstikker.

Gudebrod braided butt kan også brukes som kroppsmateriale til øyenstikker, ikke bare løkker til fluelina. Bruk vannfast tusj til å farge den.

Trygve ;)

 

landinsekt Tygve??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med maurnymfefiske slik Stokkebekk beskriver det i Alt om Fiske?

[attachthumb=1]

 

Hei. De synkemaurene til Stokkebekken synes jeg er noe vi alle skal prøve.

Dette er jo et spennende konsept på stille vann, gutter. Og helt nytt så vidt meg bekjent. Rune er innovativ, og jeg har i hvert fall aldri sett det før.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Noen som har erfaring med maurnymfefiske slik Stokkebekk beskriver det i Alt om Fiske?

[attachthumb=1]

 

Hei. De synkemaurene til Stokkebekken synes jeg er noe vi alle skal prøve.

Dette er jo et spennende konsept på stille vann, gutter. Og helt nytt så vidt meg bekjent. Rune er innovativ, og jeg har i hvert fall aldri sett det før.

 

 

 

Ikke alle, Andrè :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...