Gå til innhold

inspirasjonstråd: Landinnsekter


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

:D :D..... for å være helt ærlig så er nok svaret NEI Andrè, det har jeg ikke hatt lyst til på noe tidspunkt. Grunnen er like enkel som den er banal :D.... jeg kan bare ikke få meg til å konkurrere i noe som helst innen fluefiske og fluebinding uansett hvor uhøytidelig konkurransen måtte være. Det er bare sånn jeg er skrudd sammen :D

Kremt, nå er det vel dypest psykologisk sett ikke 'konkurranse' vi driver med heller, men det samme som alt her på forumet - i prinsippet.

Så tenk på det  ;)

Tja..... man ser det forskjellig Andrè :D ..... og jeg har ikke noe imot konkurranser så det er sagt..... bare jeg slipper å delta ;D ;D

Takker så mye bjorni og Frode :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dæsken Terje! Begynt å lage flotte fjellfluer også nå!!  :) Likte de der.

Lag noen med fallskjermhackle også nå så har du daddyer til to ulike fiskesituasjoner.

Den med gråaktig bakkropp er min favoritt.

Takker så mye Rune :D ...... men de på bildet er bortbestillt og dermed ikke fast innventar i min flueboks :D

Når det er sagt så synes jeg disse er noen av de artigste fluene jeg har bundet og det blir nok noen som får plass i min flueboks også etterhvert.

En variant med fallskjerhackle er notert, har smugkikka på noen av de du har laget tidligere så de blir nok også med :D

Takker for tipset :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Vedder på at Renafisken også kan ta en slik utpå sommern.

Fallskjerm rundt gul foam er ikke helt tullete, den synes godt når den flyter lavt.. Kan evt. tusje den litt brun på sidene slik at fisken ikke ser det gule hehe..

Har faktisk sett en del stankelbein i Rena så det er på tide å teste det ut :D

Har i det siste begynt å lage flere klekkere med gul foam så det skal overføres til Daddy også :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæsken Terje! Begynt å lage flotte fjellfluer også nå!!   Likte de der.

Lag noen med fallskjermhackle også nå så har du daddyer til to ulike fiskesituasjoner.

Den med gråaktig bakkropp er min favoritt.

Bare for å spørre: Er ikke fargen på kroppen til stankelbein stort sett i forskjellige gråfarger? (Jeg vet ikke så det er derfor jeg spør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Etter et raskt google søk så ser det ut som om Stankelbein varierer en del i farger avhengig av art....

Hvilke varianter vi har i Norge har jeg ikke peiling på, men jeg mistenker at fargen på bakkroppen ikke nødvendigvis har så mye å si så lenge man ikke

bruker kraftig fluoriserende farger da :D

Her er et utvalg Stankelbein jeg fant på nettet som viser en viss variasjon og at mine fargevalg ikke er helt på trynet ;D

http://www.photosight.org/up/2007/08/11/64311.jpg

http://images.whatsthatbug.com/wp-content/uploads/2009/09/giant_eastern_crane_fly_gianna.jpg

http://2.bp.blogspot.com/_aoo3uKQomE4/SyiW1UO2UQI/AAAAAAAACHs/K42F8XFM5Xw/Tipulid_5199.jpg

http://bugguide.net/images/raw/HZDLKZOLSZALSZOL5RZHERJZYLVLKZELFL6LKRTZMRQHIZALIZSHXRTZLZOZ5R0H7R0H6R0HERRH7Z.jpg

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk sett en del stankelbein i Rena så det er på tide å teste det ut :D

Terje!

Ja, Terje. Jeg og har sett det i Renaelva, og da spesielt i tilstanden egglegger-svevende-over-overflata og ikke de stankelbeinimitasjonene jeg bruker som døde stankelbein mange andre steder med suksess: http://www.thetroutbum.com/no/fluebinding/fluer/55-brunspolytipula

Den daue stankelbeinimitasjonen er konge når de ligger slik, men spennende å prøve en mer aktiv imitasjon når de legger egg slik som vi har observert i Rena. Kom opp med en god variant av dette, Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæsken Terje! Begynt å lage flotte fjellfluer også nå!!   Likte de der.

Lag noen med fallskjermhackle også nå så har du daddyer til to ulike fiskesituasjoner.

Den med gråaktig bakkropp er min favoritt.

Bare for å spørre: Er ikke fargen på kroppen til stankelbein stort sett i forskjellige gråfarger? (Jeg vet ikke så det er derfor jeg spør)

Stemmer det, i hvertfall de jeg har sett. Fra litt lyse grå nesten beige/tan til mørkere grå mot gråbrun.

Jeg pleier å bruke polychenille som er i fargen light dun. Blir bittelitt mørkere av smeltingen av tuppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Terje. Jeg og har sett det i Renaelva, og da spesielt i tilstanden egglegger-svevende-over-overflata og ikke de stankelbeinimitasjonene jeg bruker som døde stankelbein mange andre steder med suksess: http://www.thetroutbum.com/no/fluebinding/fluer/55-brunspolytipula

Den daue stankelbeinimitasjonen er konge når de ligger slik, men spennende å prøve en mer aktiv imitasjon når de legger egg slik som vi har observert i Rena. Kom opp med en god variant av dette, Terje.

Det skulle vært jævli moro å sett litt "sverming" av stankelbein oppi Renaelva. (Vet det ikke heter sverming)

Men jeg har nesten ikke sett at stankelbein har blitt tatt av fisk oppi Rena, dessverre. Det er egentlig f... synes jeg. (fordi det skulle vært skikkelig moro at den ble "vakgiver innimellom).

Det er sjelden at jeg har sett mer enn 2 stankelbein på en gang oppi der faktisk.

Det er vel mulig at Rena ligger litt for langt unna fjellet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, i hvertfall de jeg har sett. Fra litt lyse grå nesten beige/tan til mørkere grå mot gråbrun.

Jeg pleier å bruke polychenille som er i fargen light dun. Blir bittelitt mørkere av smeltingen av tuppen.

Ja men da husker riktig da, ikke for at det har noe å si.

Tror vel kanskje at de lange beina og en ganske lang kropp er triggerne på ei flue som stankelbein, uansett?! For ikke å si bevegelsen som en stankelbein har da den akkurat har "strandet" på vannflata. Får si som DDE: da er det liv ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, i hvertfall de jeg har sett. Fra litt lyse grå nesten beige/tan til mørkere grå mot gråbrun.

Jeg pleier å bruke polychenille som er i fargen light dun. Blir bittelitt mørkere av smeltingen av tuppen.

Ja men da husker riktig da, ikke for at det har noe å si.

Tror vel kanskje at de lange beina og en ganske lang kropp er triggerne på ei flue som stankelbein, uansett?! For ikke å si bevegelsen som en stankelbein har da den akkurat har "strandet" på vannflata. Får si som DDE: da er det liv ;D

Hallo, Trond.

Tror uansett fargenyansene har svært lite å si når det gjelder stankelbein. Ja, rett å slett et sidespor å tenkte nyanser her. Ser det ut som i virkeligheten da, men hva vet jeg. I hvert fall virker det ikke til å ha noe å si under praktisk fiske.

Og noe av forklaringen ligger kanskje her: 1. De levende eggleggende stankelbeina er jo svært aktive over overflata og 2. de døde/ døende stankelbina, som er svært effektive å etterligne, er så store og prangende, at kanskje størrelsen teller mer enn fargenyanser. I hvert fall tror jeg det, og det ser sånn ut, under praktisk fiske.

Denne har i hvert fall vist at den funker superbra i praksis: http://www.thetroutbum.com/no/fluebinding/fluer/55-brunspolytipula Og det virker som det nesten ikke teller om den er bundet med medium brown, tan eller annen farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin flue og fargekombinasjon. Me like  ;D

Siden vi er inne på daddys.. Et design og tanke som jeg liker er å bruke et hackle som er veldig dust nesten blekt eller usynlig mot resten av flua. Eks, lys dun, badger eller grizzly ved paraloop. Poenget er å skape maks synlighet/kontrast på kropp-vinge-bein og ikke lede oppmerksomheten inn på hackle som egentlig er en "støyfaktor" i denne flua. Et tips og en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei . Er så enig med Rune at hacle er "støy"på stankelbein. Hvorfor ha hackle på disse i det hele tatt. Sikker på at de flyter godt nok uten med en god impregnering.(Hends er rå). Ser også at det nevnes her at de flyr over vann og er aktive i eggleggingen. Har selv sett de kommer opp av bakken når de klekker.

    *

          o Underorden Mygg (Nematocera)

                + Overfamilien Stankelbein (Tipulioidea)

                      # Familien Storstankelbein (Tipulidae)

                            * Slekten Angarotipula

                                  o Angarotipula tumidicornis (Lundström, 1907) ligner slekten Tipula men kan kjennes på at antennene mangler hårkranser på hvert segment. Bare kjent fra Troms og Finnmark i Norge.

                            * Slekten Ctenophora, med tre norske arter, er store og fargerike stankelbein, kontrastrikt farget i svart og gult/rødt. Hannene har buskete, kamformede antenner. Larvene lever i døde trær. Finnes på Sør- og Østlandet.

                            * Slekten Dictenidia

                                  o Dictenidia bimaculata (Linnaeus, 1761) er en middelsstor art, blankt svart på farge, som kan kjennes på at vingene har to svarte flekker. Hannen har kamformede antenner. Larven lever i døde trær. Finnes i Sør-Norge.

                            * Slekten Dolichopeza

                                  o Dolichopeza albipes (Strøm, 1768) er en nokså liten, slank, grålig art med veldig lange og tynne bein der den ytterste tredjedelen er hvit. Larven lever i fuktig mose, og arten finnes over hele landet.

                            * Slekten Nephrotoma, omfatter 14 norske arter som er livlig farget i gult og svart. Larvene lever i jord eller i strøskiktet. Noen av artene er vidt utbredt i Norge, andre finnes bare på Sør-Østlandet.

Nephrotoma appendiculata er vanlig i Norge

    *

          o

                +

                      #

                            * Slekten Nigrotipula

                                  o Nigrotipula nigra (Linnaeus, 1758) er en liten, helsvart art. Finnes i Sør--Norge. Larven kan finnes både i jord og i råttent treverk.

                            * Slekten Phoroctenia

                                  o Phoroctenia vittata (Meigen, 1830) har antenner hos hannen med korte utvekster. Larven er ukjent men lever sannsynligvis i døde trær. Bare kjent fra Troms i Norge.

                            * Slekten Prionocera, ligner mørke arter av Tipula, men kan skilles fra disse på at antennene mangler hår. Fem arter er kjent fra Norge, de fleste bare nordfra og fra fjellet. Larvene (for de artene de er kjent) lever i myr eller annen fuktig jord.

                            * Slekten Tanyptera, omfatter to norske arter av blankt svarte og oransje, middelsstore stankelbein der hannene har kamformede antenner. Hunnene har et langt, hardt eggleggingsrør som de bruker til å bore i død ved. Finnes over hele landet.

                            * Slekten Tipula, er den største slekten og omfatter resten av de norske storstankelbeinene. De er som oftest grå/gul/brune på farge, middelsstore til store arter, vingene har ofte brune flekker og antennene har kranser av lange hår. 66 arter er hittil kjent fra Norge. Slekten deles inn i mange underslekter.

                                  o Kjente arter er myrstankelbein, Tipula paludosa, og kjempestankelbein, Tipula maxima, som er vår største art, med en vingelengde på opptil 3 cm.

Norske arter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei . Er så enig med Rune at hacle er "støy"på stankelbein. Hvorfor ha hackle på disse i det hele tatt. Sikker på at de flyter godt nok uten med en god impregnering.(Hends er rå). Ser også at det nevnes her at de flyr over vann og er aktive i eggleggingen. Har selv sett de kommer opp av bakken når de klekker.

    *

          o Underorden Mygg (Nematocera)

                + Overfamilien Stankelbein (Tipulioidea)

                      # Familien Storstankelbein (Tipulidae)

                            * Slekten Angarotipula

                                  o Angarotipula tumidicornis (Lundström, 1907) ligner slekten Tipula men kan kjennes på at antennene mangler hårkranser på hvert segment. Bare kjent fra Troms og Finnmark i Norge.

                            * Slekten Ctenophora, med tre norske arter, er store og fargerike stankelbein, kontrastrikt farget i svart og gult/rødt. Hannene har buskete, kamformede antenner. Larvene lever i døde trær. Finnes på Sør- og Østlandet.

                            * Slekten Dictenidia

                                  o Dictenidia bimaculata (Linnaeus, 1761) er en middelsstor art, blankt svart på farge, som kan kjennes på at vingene har to svarte flekker. Hannen har kamformede antenner. Larven lever i døde trær. Finnes i Sør-Norge.

                            * Slekten Dolichopeza

                                  o Dolichopeza albipes (Strøm, 1768) er en nokså liten, slank, grålig art med veldig lange og tynne bein der den ytterste tredjedelen er hvit. Larven lever i fuktig mose, og arten finnes over hele landet.

                            * Slekten Nephrotoma, omfatter 14 norske arter som er livlig farget i gult og svart. Larvene lever i jord eller i strøskiktet. Noen av artene er vidt utbredt i Norge, andre finnes bare på Sør-Østlandet.

Nephrotoma appendiculata er vanlig i Norge

    *

          o

                +

                      #

                            * Slekten Nigrotipula

                                  o Nigrotipula nigra (Linnaeus, 1758) er en liten, helsvart art. Finnes i Sør--Norge. Larven kan finnes både i jord og i råttent treverk.

                            * Slekten Phoroctenia

                                  o Phoroctenia vittata (Meigen, 1830) har antenner hos hannen med korte utvekster. Larven er ukjent men lever sannsynligvis i døde trær. Bare kjent fra Troms i Norge.

                            * Slekten Prionocera, ligner mørke arter av Tipula, men kan skilles fra disse på at antennene mangler hår. Fem arter er kjent fra Norge, de fleste bare nordfra og fra fjellet. Larvene (for de artene de er kjent) lever i myr eller annen fuktig jord.

                            * Slekten Tanyptera, omfatter to norske arter av blankt svarte og oransje, middelsstore stankelbein der hannene har kamformede antenner. Hunnene har et langt, hardt eggleggingsrør som de bruker til å bore i død ved. Finnes over hele landet.

                            * Slekten Tipula, er den største slekten og omfatter resten av de norske storstankelbeinene. De er som oftest grå/gul/brune på farge, middelsstore til store arter, vingene har ofte brune flekker og antennene har kranser av lange hår. 66 arter er hittil kjent fra Norge. Slekten deles inn i mange underslekter.

                                  o Kjente arter er myrstankelbein, Tipula paludosa, og kjempestankelbein, Tipula maxima, som er vår største art, med en vingelengde på opptil 3 cm.

Norske arter

Jeg tror jeg velger å la ørreten avgjøre om parachute funker eller ikke :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin flue og fargekombinasjon. Me like  ;D

Siden vi er inne på daddys.. Et design og tanke som jeg liker er å bruke et hackle som er veldig dust nesten blekt eller usynlig mot resten av flua. Eks, lys dun, badger eller grizzly ved paraloop. Poenget er å skape maks synlighet/kontrast på kropp-vinge-bein og ikke lede oppmerksomheten inn på hackle som egentlig er en "støyfaktor" i denne flua. Et tips og en tanke.

Om denne "kaosflua" har litt høy "støyfaktor" tror jeg neppe betyr mye. Husker du imitasjonen til Gary Borger? Da snakker du støy ;D

Meget pen flue Terje :) Som alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missforstå meg ikke. Flua til Terje er super og jeg hadde satt den på glatt.

Det med nedtoning av hackle var ment som et tips og en refleksjon rundt dette. Funker det også  ;)

Men, jeg ville ikke vært foruten hackle på den type flue som Terje har bundet, da blir det litt for lite flyteegenskaper for meg og litt lite liv igjen. Jeg har også bundet slike med cdcparachute men synes det ikke fisker så bra som hackle, bedre med litt glissent hackle da.

Gary Borgers hjortehårskaos hadde jeg ikke satt på om så fisken ikke ville ha noe annet. Grensen for hva som er sømmelig er overskredet med flere mil!! Da er jeg heller lykkelig uten fisk, dvs. hadde kanskje tryllet fram en langt mer estetisk Variantflue med stort hanehackle og lange haler som også er fin når de striper bortover...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missforstå meg ikke. Flua til Terje er super og jeg hadde satt den på glatt.

Det med nedtoning av hackle var ment som et tips og en refleksjon rundt dette. Funker det også  ;)

Men, jeg ville ikke vært foruten hackle på den type flue som Terje har bundet, da blir det litt for lite flyteegenskaper for meg og litt lite liv igjen. Jeg har også bundet slike med cdcparachute men synes det ikke fisker så bra som hackle, bedre med litt glissent hackle da.

Gary Borgers hjortehårskaos hadde jeg ikke satt på om så fisken ikke ville ha noe annet. Grensen for hva som er sømmelig er overskredet med flere mil!! Da er jeg heller lykkelig uten fisk, dvs. hadde kanskje tryllet fram en langt mer estetisk Variantflue med stort hanehackle og lange haler som også er fin når de striper bortover...  ;D

Litt rart egentlig Rune. Fluen er ikke pen å se på så der er jeg enig. De gangene jeg har opplevd av ørreten har tatt stankelbein er vindfule dager hvor disse klomsene har blåst på vannet og gjerne i hopetall. Da ligger de og dabber/hopper bortover filmen. Gary Borgers hjortehelvette har da fanget flere fisk enn tradisjonelle stankelbein har nettopp fordi den også blåser bortover når lina legges skrått ut fra vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...