Gå til innhold

inspirasjonstråd: Landinnsekter


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gorilla ting ;D

Artig materiale, ikke helt lett og kontrolere så det blir like flott som Trygve sine. Kan anbefale og bytte ut vann med ØL. Få ting som slår Gorillaølmaur ;D

Synes det ble best resultat med og dubbe litt på kroken først, slik at det limet kun ligger ovenpå kroken, og ned på sidene. Lynbladbilla er laget med underlag av påfuglherl. Vær nøye med tusjen du bruker. Vanlig sprittusj forsvinner i vann. Pantone penner funker.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

[attachimg=5]

Gisle

post-2382-13949877353682_thumb.jpg

post-2382-1394987735403_thumb.jpg

post-2382-13949877354401_thumb.jpg

post-2382-13949877354815_thumb.jpg

post-2382-139498773553_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takk for det Terje. Du får kjøpe deg en tube med lim og grise litt du også ;D

Gisle

Ble lettere overraska over at du har begynt med limprodukter i dine fluer da jeg mener å ha hørt noen uttalelser som går sterkt imot dette ;D ;D

Du kommer vel opp med en god forklaring vil jeg tro ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Terje. Du får kjøpe deg en tube med lim og grise litt du også ;D

Gisle

Ble lettere overraska over at du har begynt med limprodukter i dine fluer da jeg mener å ha hørt noen uttalelser som går sterkt imot dette ;D ;D

Du kommer vel opp med en god forklaring vil jeg tro ;D

Terje!

tja.. jo.... ja... hmmm.... asså kan du si da Terje at det har seg slik at det var en gang en fisk som var ganske lang, faktisk lengre en den som var litt kort. den spiste mye maur, både med og uten. og i og med at den fisken som var lengre en den som var kort ville ha maur, både me og uten, så virket det som en god plan og lage en flue med også, selv om det faktisk er feil. og så er isen snart god på Hurumlandet. og det snødde litt i dag, og kanskje i morgen også,og hvem vet hvor haren hopper ;D ;D

takk for hyggelig tilbakemelding Henning. Fluene flyter som en dupp. Er mer skeptisk til hvordan holdbarheten er, og om hvordan de tåler praktisk fiske. Blir spennende og se.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takk for det Terje. Du får kjøpe deg en tube med lim og grise litt du også ;D

Gisle

Ble lettere overraska over at du har begynt med limprodukter i dine fluer da jeg mener å ha hørt noen uttalelser som går sterkt imot dette ;D ;D

Du kommer vel opp med en god forklaring vil jeg tro ;D

Terje!

tja.. jo.... ja... hmmm.... asså kan du si da Terje at det har seg slik at det var en gang en fisk som var ganske lang, faktisk lengre en den som var litt kort. den spiste mye maur, både med og uten. og i og med at den fisken som var lengre en den som var kort ville ha maur, både me og uten, så virket det som en god plan og lage en flue med også, selv om det faktisk er feil. og så er isen snart god på Hurumlandet. og det snødde litt i dag, og kanskje i morgen også,og hvem vet hvor haren hopper ;D ;D

takk for hyggelig tilbakemelding Henning. Fluene flyter som en dupp. Er mer skeptisk til hvordan holdbarheten er, og om hvordan de tåler praktisk fiske. Blir spennende og se.

Gisle

;D ;D ;D ;D ...... ro ro ro ror du nå, Gisle ;D ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Terje. Du får kjøpe deg en tube med lim og grise litt du også ;D

Gisle

Ble lettere overraska over at du har begynt med limprodukter i dine fluer da jeg mener å ha hørt noen uttalelser som går sterkt imot dette ;D ;D

Du kommer vel opp med en god forklaring vil jeg tro ;D

Terje!

tja.. jo.... ja... hmmm.... asså kan du si da Terje at det har seg slik at det var en gang en fisk som var ganske lang, faktisk lengre en den som var litt kort. den spiste mye maur, både med og uten. og i og med at den fisken som var lengre en den som var kort ville ha maur, både me og uten, så virket det som en god plan og lage en flue med også, selv om det faktisk er feil. og så er isen snart god på Hurumlandet. og det snødde litt i dag, og kanskje i morgen også,og hvem vet hvor haren hopper ;D ;D

takk for hyggelig tilbakemelding Henning. Fluene flyter som en dupp. Er mer skeptisk til hvordan holdbarheten er, og om hvordan de tåler praktisk fiske. Blir spennende og se.

Gisle

;D ;D ;D ;D ...... ro ro ro ror du nå, Gisle ;D ;D

Terje!

Mange års trening med padleåra ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Funka som f....  Holdbarheten var det ikke noe å si på. Ble litt vastrukne etterhvert, og litt mykere.  Hadde laget et par lyngbladbiller der jeg hadde lagt limet direkte på påfuglherl. Det funka dårlig, da påfugleherlet røyke og limklumpen falt av. trenget ikke være rakketforsker for å skjønne det på forhånd kanskje.....  ;DFlyteegensapene var varierende fra flue til flue. Har vel med hvor mye vann som ble blandet inn i limet tror jeg. Har mann fått med mye luft i limet flyter de naturlivis høyere i vannet. Virker som om de nærmest er "usynkbare" da det alltid er ligg luft som er fanget i limet. Men de blir liggende dypt i filmen etter en tids fiske, hvis du ikke tar dem en runde i ristepulveret.

Om de funker noe bedre en andre maur? om de varer noe lengre en andre maur? neppe. men artige og lage var de i allefall, og fisk fikk jeg ;D ;D

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Siden jeg ikke tror fargen på bakkroppen har nevneverdig betydning på daddy long legs så lagde jeg en variant

med 1-2-3 ferdig garn som bakkropp........ just for fun :D

Terje!

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-0-13949878486535_thumb.jpg

post-0-13949878487135_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg håper at flua med slike vinger funker og ikke propelerer og er ærlige på om det virker bra eller ei, for denne vepsen var flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at flua med slike vinger funker og ikke propelerer og er ærlige på om det virker bra eller ei, for denne vepsen var flott!

Den retta ikke opp fortom som var lagd etter Staffan (Dremmel) metoden  ;D , heller ingen Frrrrrrrrrrr lyd.

( Jeg hadde heller ikke stor hastighet på lina da jeg testet en ny glassfiber idag)

Plastmaterialet er mykt og meget tynt ( 15 my) - brent i en vingebrenner så det holder fasongen.

Trygve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Heisann,

Alt for lenge siden noen har bidratt i denne tråden nå. Nå framover er tiden når jeg fisker mest med denne typen fluer.

Mye maur og ikke minst daddys. Her er en variant som jeg skal kose meg litt med framover.. Knekken på fireline er laget med hot tip, plutselig fikk jeg lysta på fireline igjen når knekken ble markant og fin. Kanskje beina ikke ligger som "streker" bakover  ;D

Vingene er laget på "renavis" dvs. ved å smelte ned garnet ved hjelp av pinsett. Dubbingen i kroppen blander jeg selv av ulike nyanser cdc og snowshoe.

Daddy Stronglegs

Krok: Tmc 112Y str. 11.

Tråd: Tmc 16/0 - grey.

Bakkropp: Floatant Chenille, lt. dun.

Bein: 0,15 fireline.

Vinger: Dry Wing, camel. Spettet med tusj. Eller polygarn.

Thorax: Dun snowshoe og nat. grå og brun cdc spunnet i løkke.

post-2-1394988056191_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en favoritt blant mange av oss som stankelbein- imitasjon  :) Jepp, denne rocker i kulpa og på glattstrømmene for ørret  ;D Alt fra Hemsila til Finnmarkselver  ;D

De gummibeina ser ikke fine ut, og ikke ligger de akkurat slik vi vil hele tiden heller, men... det er vel kanskje greia  :)

Hva vet jeg. Jeg blir aldri klok på denne flua. Fenomenalt god er den i hvert fall, og det er få fluer som tar så mye stor ørret i Finnmark og på høyfjellet for meg som denne.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Trikset med gummibeina, er å dubbe innimellom hvert gummibein-par. Ikke alle får til dette med en gang på rett måte, så beina hekter seg i krokbøyen eller blir liggende bakover. Men med litt øving så går det fint.

Bruns Tipula

Krok: TMC 111, #10

Tråd: UNI 8/0, camel

Bakkropp: AB's Polychenille, medium brown

Framkropp: Samme farge som bakkropp (eller mer spesifikt  ;D Fly-Rite Camel, Tan & Dark Brown i salig blanding)  

Vinger: CdC, naturlig gråbrun

Vingesekk: Polycelon, gråbrun

Bein: Micro Round Rubber (fra Spirit River). Farge grå/brun.

Ethvert tynt materiale vil duge som bein. Saken er imidlertid den at bare Spirit River har så tynne og myke/bevegelige gummibein, så det må nesten være den typen. Nordisk fiskeutstyr har dette. Spirit River selger noe som "black" som ikke er svart, men grå. Disse er konge.

post-3159-13949880846073_thumb.jpg

post-3159-13949880846554_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Bra flue Andrè :)

Til en opplysning til folket, så ligger det en film/bindebeskrivelse av dette på ørretboms2. I Ekstramateriellet der :)

Der vises det hvordan disse gummibeina bindes inn på en svært lett måte :) Til og med jeg mestrer det der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott stankelbein dette Andrè.

Men ser du har brukt Polycelon på denne. Er det det samme som Foam? Søkt litt på nettet men få treff.

Eller noe materiale du har mekket med selv?

Hei, og takk.

Ja, Polycelon er en type foam. Spiller ingen rolle hvilken foam det er så lenge den har lukkede celler/ flyter.  

Akkurat her har jeg brukt tan Polycelon som jeg har farget kjapt med brun sprittusj. Men jeg bruker også ren tan (den er litt lysere og lettere å se på vannet).

EDIT: Forresten ser du at disse CdC- fjærene er plukket rett fra anda, og er nærmest overmettet av natrulig olje  :) Jeg fikk en hel is-boks full av slike naturlige fjær her i sommer. Helt super farge også til duns.

André

[attachimg=1]

post-3159-13949881003768_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin stankelbensflue, André ;)

De der bein er geniale. Rett og slett!

Kenneth og jeg skal til Jylland i helgen, så jeg satte meg ved stikka og skulle binde mine første "long-legs".

Etter en halv time var jeg ikke engang færdig med å binde knuter på de jæv.. fjerstråler >:(. Til 1 stk flue, vel å bemærke!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...