Gå til innhold

inspirasjonstråd: Landinnsekter


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Denne er kjapp å lage BO hvis du ikke vil knote med bein og knuter.

Flyter helt av seg selv, bruk gjerne en lett krok. Kan fint droppe hackle og lage thorax av f.eks cdc blandet med snowshoe etc..

http://www.youtube.com/user/DavieMcPhail#p/u/99/e7VY2IaPRic

Når alt kommer til alt uavhengig av slitestyrke så er det fint lite som fisker like bra som fasanhalebein med knuter på.

Definitivt penest er det også, jeg unner meg selv å ha noen slike til skikkelig finfiske/kosefiske eller romantikk. Det er noe med fluer som er bundet på litt tradisjonelt vis med skikkelig fjær ikke noe syntet. Blir lissom noe ordentlig over det. Men ja, jeg må ha en gjeng med "syntetfluer" også til hverdagsbruk  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin stankelbensflue, André ;)

De der bein er geniale. Rett og slett!

Kenneth og jeg skal til Jylland i helgen, så jeg satte meg ved stikka og skulle binde mine første "long-legs".

Etter en halv time var jeg ikke engang færdig med å binde knuter på de jæv.. fjerstråler >:(. Til 1 stk flue, vel å bemærke!!!

Forferd ikke!

Jeg bestilte ferdigknytt fjær og alt ble bare fryd og gammen :D

index.php?action=dlattach;topic=15142.0;attach=61683;image

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin stankelbensflue, André  ;)

De der bein er geniale. Rett og slett!

Kenneth og jeg skal til Jylland i helgen, så jeg satte meg ved stikka og skulle binde mine første "long-legs".

Etter en halv time var jeg ikke engang færdig med å binde knuter på de jæv.. fjerstråler >:(. Til 1 stk flue, vel å bemærke!!!

Takk skal du ha, Bo  :) Ja, de skjelvende gummibeina på Brun's Tipula har blitt en favoritt blant mange fluefiskere når storørreten skal tas  :) Verden rundt også virker det som  :)  Flua ser helt vanlig ut i bindestikka, men ett eller annet her er magisk for ørreten.

Når storørreten vaker og tar stankelbein, har jeg alltid klokketro på å gi den ei flue med litt "liv" og bevegelse,

uten at jeg trenger å gi flua et lite "lugg" selv (vil ikke skremme storørreten med striping) - og da serverer jeg den alltid en Brun's Tipula. Virker hver gang  :D

For meg er dette flua for de store anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruns Tupula funker bra, har en del av dem i boksen. Men ikke bind inn for tynne gummibein, da er flua helt håpløs fordi beinene vil krølle seg rundt vinger og kropp i nesten hvert eneste kast. Gjorde den feilen under sist "produksjon". Jeg bruker cdc-vinger, og flua funker også bra som en damsel-imitasjon. 2-3 ganger har jeg opplevd at kroppen rives av etter at fisk har vært på kroken (bare tråden som henger på), selv om enden er "brent". flua fisker sikker fortsatt. På vidda, hvor enkelte lonlegs er megastore er flua et naturlig valg.  Tror jeg kommer til å prøve fireline som ben neste gang.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakre fluer, Robert  :) Jeg falt pladask for den du bandt der med origami- vinger. Pent  ;)

Det skal jeg jammen prøve selv.

Selv binder jeg kjipe "fluer-som-nærer-fantasien" i dag. Sånne fluer man bare MÅ ha et par-tre...fire...fem av i boksen. Just in case.

Man vil jo ikke være foruten de gangene det treffer på, ikke sant?  ;D

[attachimg=1]

D3s/ 105mm VR/ Gitzo 2531/ remote control

post-3159-13949881064044_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakre fluer, Robert  :) Jeg falt pladask for den med origami- vinger. Pent  ;)

Selv binder jeg kjipe "fluer-som-nærer-fantasien" i dag. Sånne fluer man bare MÅ ha et par-tre...fire...fem av i boksen. Just in case.

Man vil jo ikke være foruten den gangen det treffer på, ikke sant?  ;D

[attachimg=1]

Den var fin her Brun, men nå må du skjerpe deg med de makroene dine, holy molllygoddammendshitcristallmightygetthefuckoutofhere ;D ;D ;D Du er helt syk på foto av fluer, blir helt lam.

Edit: det ene beinet i bakgrunnen er litt uskarpt, du må nok jobbe litt mere ;D ;D, nei fy f.... så bra bilder, du blir liksom litt ydmyk når du ser sånn. Flua er jo åsså bra ikke misforstå heh he he ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var fin her Brun, men nå må du skjerpe deg med de makroene dine, holy molllygoddammendshitcristallmightygetthefuckoutofhere ;D ;D ;D Du er helt syk på foto av fluer, blir helt lam.

Edit: det ene beinet i bakgrunnen er litt uskarpt, du må nok jobbe litt mere ;D ;D, nei fy f.... så bra bilder, du blir liksom litt ydmyk når du ser sånn. Flua er jo åsså bra ikke misforstå heh he he ;D ;D ;D 

:) Takker så mye kamerat - vi driver å pusser opp bad om dagen, så madamen forviste meg til kjøkkenbordet for fluebinding i dag (det ligger grunnet og malt 70mm faspanel over alt i huset her nå), så jeg er glad det ble såpass  :)

PS La du merke til at det siste leddet på bakkroppen på flua ikke har oliven microfoam over seg, eller?  ;D8)

Hakke en drit å si i praksis, men jeg må jo ha det litt bindeteknisk moro også da  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tenk om vi hadde hatt skikkelige sverminger av gresshopper og sikader! Det skulle jeg gjerne vært med på.

Ja, det hadde vært kult kamerat. Da hadde vi kommet til å gått helt bananas  :)

Da hadde jeg hatt en egen hylle i binderommet til bein, stanseverktøy, ulik foam, øyne, tusjer, gummi, latex, YOU NAME IT!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og...målere... 8)

Når man står opp til morgenkaffe'n og leser i selve lokalavisa at det er bjørkemåler- kjør...ja, da står ikke verden til ende for en fluefisker  8)

Gratulerer til lokalavisa vår som er så opptatt av fluefiske  :D Det er jo hele 4 journalister og fotografer der som er fluefiskere, så en del fokus på insekter og fiske drypper på gjennom året  :) Oppland Arbeiderblad er landets beste avis  ;D

Her er målerversjonen min fra i dag. Polychenille kropp, og micro polychenille- bein  :)

PS Dette er larven av Hvitvinge, så stay tuned  ;D

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-3159-13949881065208_thumb.jpg

post-3159-13949881065858_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuul flue, jeg har noen grønne i foam i tilfelle... Nesten fælt at de krypa der blir til pene sommerfugler!

Diverse bugs er moro, skal jammen lage meg noen bærfiser og "husfluer" i morgen.

Skal knipse litt da.

Hvitvinge er en fjellbjørkemåler? Larvene må forte seg å spise nå, i september blir de voksne insekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettop innom forsiden og speida etter noen veps:

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=102:veps&catid=41:landinsekter&Itemid=64

Måtte lage noen egne meg egen vri, men er for det meste kopi :)

Krok. 112 y str 11

Kropp: 4 mm sylinder foam( booby eyes small ca 4-5 mm)

Vinger : Organza

Hackle: Svart surra rundt litt mindre mm sort sak,  heter vel ant body eller noe.

Superkjapp bindebeskrivelse i(ikke helt herr Brun standard) ;D ;D ;D

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Grovklipp faoamen og rund av kanta forsiktig med en lighter

[attachimg=3]

Lag et spor på undersiden og lim fast på kroken med en dert superlim

[attachimg=4]

[attachimg=5]

post-982-13949881085435_thumb.jpg

post-982-1394988108641_thumb.jpg

post-982-13949881087341_thumb.jpg

post-982-13949881088139_thumb.jpg

post-982-1394988108865_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallfine Robert! Mye finere enn de jeg la ut på framsiden.

Ble nesten fristet til å bytte ut de to jeg har i boksen! Men de får bli, har vært der i 10 år og fanget nesten like mange fisk.

Holder litt til  :) Hva med vepsenymfe da tro? Et par stykker på fortommen en intermediate og fastsink inn i bakevja... Eller et par meter foran en ryddefisk med litt småjigging i lina  ;D Funker jo unektelig bra med maur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Dryflyslut

Dritbra Robban. Sånne må jeg binde opp et par av. Må bare skaffe litt av den gule "sylinder"foamen der først. Hvor dypt ligger disse i filmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...