Gå til innhold

inspirasjonstråd: Landinnsekter


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Selv om dette er et akvatisk insekt, så legger jeg inn den flytende snegleimitasjonen min her, jeg.

Mistenker at det er flere med meg som legger disse i landinsektboksen  :)

I Norge finnes det 7 familier av akvatiske snegler, med til sammen 27 arter, sies det. Men det som er sikkert er: Det er flest av dem i stilleflytende vann. Det finnes nesten aldri snegler i vann hvor PH er under 6,2 (egentlig ganske høyt hvis du ikke er vant til å drikke mye sofistikert vin), og de er mest tallrike i alkalisk vann (PH over 7) "Knaser" det i buken på fisk som du tar opp så er det stor sannsynlighet for at det er snegler den har spist. PS Det finnes omtrent ikke snegler i strømmende vann  :) Det betyr selvsagt ikke at det ikke finnes i elv - men altså ikke i strømmende vann.

Sneglene kan også innimellon stige til overfalten for å puste, og særlig midt på sommeren kan de opptre i store mengder i overflaten. Dette fenomenet henger sammen med høye vanntemperaturer og tilsvarende lavt oksygeninnhold i vannet. Da flyter senglene med foten i overflatefilmen og med huset hengende under seg (Lunde 1992).

FLYTENDE SNEGLE

Krok: TMC 2487, #14

Tråd: UNI 8/0, tan

Skall: Flyfoam thin, tan

Framkropp: AB's Polychenille, cream

5018578240_3527332dd4_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snegla er nesten helt lik som din, av foam.. Jeg lar foamen være hode og setter på øyne. Etter et mønster jeg fant for noen år siden.

Ligger en fin beskrivelse her: http://flyanglersonline.com/ søk på rainy's snail. Jeg har lagt den ut her et eller annet sted også sammen med bilde av den ekte. Har hatt de i boksen lenge nå, men næggu om jeg har hatt bruk for de, men veldig kjekt å ha. Sist gang det skjedde var på Irland og da hadde jeg ikke tatt med boksen med rariteter i. Laaaaang nese da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bare binding av døgniser og vanninsekter her inne jo! Fryktelig lenge siden sist noen postet her.

Denne mauren er en sånn sak som har kvernet i hodet en stund, har ikke fisket med den ennå.

Men er temmelig sikker på at den er good shit. Navnet henspeiler på måten de lager bakkropper på maur på i eks Jugoslavia, sikkert andre land på balkan også. Det er der jeg har sett dette. Jeg har gjort en liten vri som jeg synes ser grei ut, har bare lagd denne ene, må nok perfeksjoneres litt. Ble ikke helt fornøyd med den framkroppen.

[attach=1]

Krok: Tmc 112Y str. 13.

Tråd: Sort.

Underkropp i bakkroppen: 1mm foam, sort.

Overkropp i bakkroppen: Påfuglherl coatet med Clear Cure Goo og negllakk.

Bein: Noen hjortehår.

Parapost: Svart dry wing.

Hackle: Grizzly.

Thorax: Sort superfine dub.

Foamen bindes ned med tråden og brettes fram og tilbake slik at du får en tapert fasong. Jeg fester foamen ved å spidde den på miden og tre den inn på kroken. Legger da foam over og under..

Tanken med parapost hacklet er at det skal være litt mindre synlig enn et tradisjonelt et. Der ligger litt av årsaken til grizzly hacklet også, det er littt mer uryddig i fargen og skaper ikke så mye kontrast som et svart et. Beina av hår ble med for å skape litt avtrykk og for å bryte opp flua litt. Vi får se...  Jeg synes den ser fishy ut.

post-2-13949883490631_thumb.jpg

post-2-1394988349126_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det enkle er ofte det beste. Det er ingenting nytt eller ekstraordinært med denne flua, men den fanger fisk. Også de over 1 kg!  ;D Denne har stort sett sittet ytterst på fortommen min i hele høst, og den har levert varene igjen og igjen.

Jeg har klippet hacklet både på over- og undersiden av kroken. Da synes jeg mauern ligger mest "riktig", dvs. litt dypt i vannfilmen.

Mvh

Bjørn-Roar

post-1515-13949884120482_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle er ofte det beste. Det er ingenting nytt eller ekstraordinært med denne flua, men den fanger fisk. Også de over 1 kg!  ;D Denne har stort sett sittet ytterst på fortommen min i hele høst, og den har levert varene igjen og igjen.

Jeg har klippet hacklet både på over- og undersiden av kroken. Da synes jeg mauern ligger mest "riktig", dvs. litt dypt i vannfilmen.

Mvh

Bjørn-Roar

Så meget bra ut denne, men ser du den på vannet? Vil det ødelegge flua hvis man legger inn en grå flotør?

Hva er beina lager av?

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle er ofte det beste. Det er ingenting nytt eller ekstraordinært med denne flua, men den fanger fisk. Også de over 1 kg!  ;D Denne har stort sett sittet ytterst på fortommen min i hele høst, og den har levert varene igjen og igjen.

Jeg har klippet hacklet både på over- og undersiden av kroken. Da synes jeg mauern ligger mest "riktig", dvs. litt dypt i vannfilmen.

Mvh

Bjørn-Roar

Så meget bra ut denne, men ser du den på vannet? Vil det ødelegge flua hvis man legger inn en grå flotør?

Hva er beina lager av?

Lars L

Tok et bilde av flua sett ovenfra også. Der ser du beina litt bedre. Som sagt er det kun svart hackle som er klippet på under- og oversiden. Ikke noe hokus pokus.

Vingen er laget av cdc og dette gjør den er ganske flytende sammen med litt impregnering. Jeg har ikke hatt problemer med å se flua. Kanskje fordi jeg ikke kaster så langt?  ;D Jeg synes at denne type flue ser finere ut med cdc enn f. eks. Dry Wing. Har mer trua på cdc, og i tillegg synes jeg den ligner litt mer på originalen. Flottør har jeg ikke prøvd.

Bjørn-Roar

post-1515-13949884126362_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En stankelben ;D DET er iallefall et landinnsekt.

Har brukt rådyrhår og CDC som bein. så håper det fungerer :P[attachimg=1]

Vi har flere arter av stankelbein som lever larvestadiet sitt i vann og elv. Men det vanligste er vel våtmarksområder, myr og sump. Flua var fin!  :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stankelben ;D DET er iallefall et landinnsekt.

Har brukt rådyrhår og CDC som bein. så håper det fungerer :P

Vi har flere arter av stankelbein som lever larvestadiet sitt i vann og elv. Men det vanligste er vel våtmarksområder, myr og sump. Flua var fin!  :)

Stemmer det. Har hørt historier om ørret som har vært selektiv på klekkende stankelben.( har da svømt opp og klekket på grunner)  :-\

Men takk. :D  det ser ut til att flua flyter fint og støtt også ;D

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-4210-13949885072403_thumb.jpg

post-4210-13949885073133_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...