Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, RolvS skrev:

Jeg kom liksom aldri dit jeg, i fjor. Nytt forsøk i år! <<l

Det er en ting som absolutt bør prøves. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kom i gang tidligere. For noen rå hugg, og ikke minst hvor heftig action det er å ta den på popper.

Tok meg mange år før jeg kom meg ned fra gjerdet og realiserte planene, men nå har det blitt en selvskreven ting å bruke tid på.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir å satse i år selv, hadde noen små forsøk fra land i fjor, men fikk belly til jul og da er det straks enklere å komme til i vanna som ligger i nærheten av der jeg bor. Noen som har tips til flytevest som er kurrant å ha på npr man sitter o belly?

må nok ha ett egna gjeddesett også, 6ern som bli brukt til sjøfisket var keitete å kaste med selv med relativt små og lette gjeddefluer. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belly er nesten en nødvendighet mange steder, er en helt annen verden å komme til på utsiden av siv, vannplanter og ut mot marbakkene enn å prøve seg de få stedene man kan komme til fra land. Jeg har brukt en litt kvass stang i klasse 7 og synes det holder fint. Litt tilvenning må til. Ganske spennede å kaste fluer på størrelse med en kattunge med en diger krok, flagrende rund ørene. Setter man seg fast i siv eller en busk, så er det bare å ta spenntak og dra...;D ganske fascinerende!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 2.11.2018 den 22.41, RolvS skrev:

Zonker med hjortehår hode. Eksperimenterer med hodefasong, her for å få den til å svinge til siden ved pause.

42960855-3C6B-4CCA-88BE-23EA910A0EBB.thumb.jpeg.825c1b3be212ce5cf8eecec4e0815815.jpeg

1E81B4D8-3650-438B-AC3E-127E49168E85.thumb.jpeg.430fe311175566edd7d7feb3546f5746.jpeg

 

Denne var fin. Bare lurte på om denne var tiltenkt spesielt gjedde? Her hvor jeg fisker dem så er det mengder av steinsmett (eller annen småulke) og dette var isåfall en flott imitasjon av disse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bra jobba, jeg rakk bare å få sortert utstyret til morgendagens sesongåpning. Hadde skikkelig vinter engjøring og strippa av snører og smurte opp alt fra klasse 3-12- Men to stenger  og sneller i klasse sju med coastal og debyen  for Hardys Coastal flats og mange gilde rekefluer er klare som likner på dine  men brukt polar chenille i stedet.

 

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Har brukt en del tid etter gjedde i et par innsjøer med veldig klart vann. Da har jeg lyst til å ha noen mer nøytrale fluer enn flashfluer.

Har troen på en motoroil-farget flue med litt flash, og en lignende grønn som antagelig tas for å være en mindre artsfrende.

 

 

20190524_210954.jpg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2019 den 13.15, Truls skrev:

En klassiker mht fargekombinasjon, i flueform

Husker klassikeren "Hi-Lo" wobbleren fra Abu Garcia med justerbar skjed. Kostet en formue for et barn/ungdom, men den fanget flere storgjedder. Rød og hvit var selvsagte farger på denne.

Har trua på flua di!

  • Lik 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den gamle hilo wobbleren som er inspirasjonen her ja <<l

Riktignok var den en sak som pattegrisen er i kystfisket mitt. Fikk aldri noe på den... har imidlertid troen på denne flua. Har et litt grumsete næringsrikt vann med godt snitt på gjeddene som jeg tror den kan funke bra i. Vil nok synes godt i det vannet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fant plutselig en mini-marabou i lysebrun grizzly, og da måtte jeg bare lage opp noen 'lodotter'

Det har blitt alt for lite fisking i høst, men denne flua er jeg helt sikker på leverer. Krok, kulelenkeøyne og to stk minimarabou, halve lengden som hale, resten som hackle rundt kroppen. Stort simplere kan det ikke gjøres...

20191011_230252.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fine disse vaskebjørnene, men av en eller annen grunn så føyer den seg inn i rekken av fluer jeg har gitt et ærlig forsøk, men aldri klart å få sjøørret på.

Vaskebjørn og pattegrisen... ingen god match for meg gitt. Likt mønster som vaskebjørn men i knall orange funker knall en periode på våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig veldig merkelig det der. Jeg har prøvd begge to mye, blant annet når jeg har fisket på stimer og fått bra med fisk, men neida... ingen ting.

Bytter tilbake til en annen flue så sitter det på fisk med en gang ::) skjønner ikke hvorfor det er sånn, de fleste fanger jo bra på disse, men ikke jeg.

ppcrazyeyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...