Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Morsomt at du endelig har begynt å legge ut noen bilder av fluene dine, Truls! Du har jo snakket lenge om hvordan du fisker med enkle "fiskefangere" som kanskje ikke ligner på en dritt, men samtidig kan utgi seg for å være hva som helst. Må innrømme at jeg har vært veldig nysgjerrig på hva du legger i enkelt, og hvor diffuse de egentlig er. Er jo ingen tvil om at dette er temmelig simple saker sammenlignet med mye av det som florerer på sosiale medier, men jeg applauderer det! Du har jo mer enn nok bildebevis på at de funker som bare juling. Dette er godt å se for oss som ikke orker legge ned en halvtimes arbeid på hver flue. Uten at jeg skal dra det for langt så er jeg temmelig sikker på at man hadde klart seg bra med en zonkerstripe og kuleøyne, uten noe mer mikkmakk. Eller bare spunnet kraftfur i løkke som man surrer rundt kroken som rekeimitasjon. 

 

Håper ikke dere som gjør dere flid bak bindestikka tolker dette som et personangrep. Det bunner vel til syvende og sist ut i at jeg er misunnelig på dere som er tålmodige og dyktige nok til å produsere de mest forseggjorte imitasjoner. 

Endret av Emil
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en av de få som har sett disse myteomspunnede fiskefangerne til Truls. Jeg og en kammerat var med Truls på fisketur en hel dag. Det endte seg hør og bør med at han stod og dro en tyvetals fisk, mens jeg og kameraten min gikk nærmest tomhendte. Selvfølgelig var det da enklest å skylde på fluene, og ikke oss som fiskere...

Uansett har jeg kopiert noen fluer fra boksen til Truls, og det er spesielt en flue der som jeg (og jeg vet han) har hatt stor suksess med. Av ukjent grunn er flua, som går under det inspirerende navnet "den lysebrune" en fiskefanger av dimensjoner. Flua tar i underkant av ett minutt og binde..... Om det er greit for Truls kan jeg laste opp bilder av den! Har de liggende klare.

Endret av Truls K. Johansen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lagt ut bilder av her er mer detaljerte enn de enkleste (og mest effektive)

Jeg fikk tak i noen litt artige craftfur-biter som jeg måtte prøve ut.

 

Jeg tror ørreten mer oppfatter bevegelse og enkle karaktertrekk enn detaljer.

Ta en titt på hva man ser i fjæra. Det som trekker oppmerksomheten er skyggen og bevegelsen i det byttedyret setter fart.

Og sjekk hva man ser, det er stort sett en ensfarget bevegelse, og svært lite detaljer.

Jeg tror ørreten oppfatter det samme, det er min teori, men dette er selvfølgelig kun teori, og ikke noe jeg kan dokumentere annet enn at jeg fanger fisk.

Og jeg har stor tro at fluene fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en av de få som har sett disse myteomspunnede fiskefangerne til Truls. Jeg og en kammerat var med Truls på fisketur en hel dag. Det endte seg hør og bør med at han stod og dro en tyvetals fisk, mens jeg og kameraten min gikk nærmest tomhendte. Selvfølgelig var det da enklest å skylde på fluene, og ikke oss som fiskere...

Uansett har jeg kopiert noen fluer fra boksen til Truls, og det er spesielt en flue der som jeg (og jeg vet han) har hatt stor suksess med. Av ukjent grunn er flua, som går under det inspirerende navnet "den lysebrune" en fiskefanger av dimensjoner. Flua tar i underkant av ett minutt og binde..... Om det er greit for Truls kan jeg laste opp bilder av den! Har de liggende klare.

 

Det er vel to som overgår mye annet, en viss reke også som fungerer greit :-) i tillegg til den lysebrune.

 

Men jeg har noen kutlinger, lopper osv også som må kunne sies å være enkle nok til å dekkes under denne teorien, men de har ikke blitt brukt i samme grad.

Effektive kan de være i hvert fall

 

Edit, når jeg begynner å tenk meg om, så er det jo en jiggyvariant blant annet som er sterkt forenklet også som jeg har fått noen fisk på.

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilder av den serien med fluer jeg bruker som er superforenklet.

De er ikke nødvendigvis fluer som ikke imiterer noe som helst (skal legge ut en ny post med de fluene)

Disse fluene tegner en tydelig profil av et byttedyr, og sammen med inntrekket så virker de som de er effektive.

Karikaturen fremhever noen karaktertrekk hos de byttedyrene jeg mener å etterligne, og sammen med inntrekk som etterligner bevegelsesmønsteret, og særlig fluktrefleksen, så kan det virke som de trigger godt til hugg.

Felles for disse er at de er enkle, superraske å binde, har få og billige materialer og er effektive fiskefangere.

Jiggyvarianten, ensfarget hvit med kulehode, ikke noe med epoxy osv...

Kutling, to grizzly minimarabou, kulehode, eller kulelenkeøyne.

Lopper, dubbingdott surret rundt en krok.

Reker, kulelenkeøyne oppå kroken, tapert dubbingkropp og craftfur i løkke.

Den lysebrune, en tynn craftfur-bunt med fortynging foran. (Har brukt gull, fordi jeg fant en pose med sånne i en restekurv) her er også med en litt mørkere brun som jeg bruker i helt klart vann)

Alle disse er utrolig effektive, og spesielt den lysebrune! Og rekene!

Vel... Og de andre også!

post-2542-0-14543400-1476204208_thumb.jpeg

post-2542-0-44469400-1476204227_thumb.jpeg

post-2542-0-03805600-1476204252_thumb.jpeg

post-2542-0-83466800-1476204325_thumb.jpeg

post-2542-0-53573300-1476204354_thumb.jpeg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen mer diffuse imitasjoner. Disse imiterer inne noe spesielt, men gir inntrykk av noe levende og spiselig.

Kan sikker tas for reke, loppe, kutling, yngel eller andre ting.

Her er det bare å variere inntrekket fra A til Å.

De består av dubbingkropp og hackle eller langhåret garn som er børstet ut.

Den gule hadde jeg tre sjøørret som tok tørt mot slutten av sesongen i fjor på samme tur... Skikkelige plaskevak!

post-2542-0-33679100-1476206467_thumb.jpeg

post-2542-0-70253000-1476206479_thumb.jpeg

post-2542-0-73664600-1476206488_thumb.jpeg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker måten du tenker på når det gjelder fluer Truls! Har aldri hatt tid til å fordype meg i fluebinding så enkle og effektive mønstre er bra saker.

Har også brukt en variant av den lysebrune som har funket godt. Også enlitt tykkere dresset mørkebrun/svart variant har gitt fisk i farget vann/skumring. Gir sikkert en god siluett.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævlig kul flue, Pål! Frister å prøve seg på noe sånt, selv om videon er som en spillefilm i lengde. Hvor lang tid brukte du på denne?

Tok nok et par timer. Men tok jeg det veldig rolig. Men man må nok regne en times tid på en slik flue. Om man er opptatt av tid, så er flua ikke å anbefale.

 

Jeg testet den i går. Den svømmer som i reklamen, men jeg skal teste ut en variant med krok bak også. Jeg skal også forsøke å korte den ned noe slik at den er enklere å kaste. Vi får se hvordan det påvirker bevegelsene / vrikkingen. Jeg vet Robert har eksperimentert litt med kortere varianter.

 

Det er en del luftmotstand på en slik wobbler. Det krever en stang i klasse 7 og kort fortom. Hadde en følgefisk etter flua. Det var det en del av i går - også på reker.

 

Tidligere har jeg laget noen som ikke sank, men denne sank med en gang. Dette var den første med dette kroppsmaterialet; https://flymenfishingcompany.com/products/chockletts-body-wrap. Tidligere har jeg brukt forgjengeren (som jeg ikke husker navnet på akkurat nå). 

 

Om jeg kommer frem til en god løsning skal jeg legge det ut i Fluedatabasen med informasjon om antall og lengden på disse; https://flymenfishingcompany.com/products/fish-skull-articulated-fish-spine?variant=1136039693

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm..... Marius var innom for å hente noe spekemat fra Spania idag. Men Duden måtte jo bare binde (spinne) litt Craft Fur i samme slengen :) 
Gutten spant så det sang og det bli riktig så bra :) Nå smiler'n, men smilet blir breder etterpå når jeg overrekker skinke fra Spania. 
Kjenner jeg fyren rett , blir han lost i Space ha ha ha ha. 

 

 

 

post-925-0-35289900-1476910483_thumb.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Game Changer, 85 mm

 

 

Nå har ikke jeg noe peiling, og jeg har ikke noe mer ironisk distanse enn de mest erfarne fluebinderne her, men føler dette "articulated-streamer" er litt sånn som da vi som ungutter så "Høgård-nymfa" når vi var smågutter og trodde det var Nirvana (om dere er gamle nok til å huske den Høgård-nymfa).  :) Det var jo ikke det. Verken Nirvana eller the thing  :D  Flying Lure var heller ikke tingen, selv om den bevegde seg både godt og i diverse retninger  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

waffern_0239.JPG], on 17 Oct 2016 - 09:51, said:

Jævlig kul flue, Pål! Frister å prøve seg på noe sånt, selv om videon er som en spillefilm i lengde. Hvor lang tid brukte du på denne?

Har fisket litt med disse fluene. Jeg har aldri viet dem "mye" tid for det normale fisket, men til det litt på siden har det fungert utmerket. Er egentlig ikke så hokus pokus , men man må belage seg på at det tar tid, og er mange operasjoner. 
For min del synes jeg dette er veldig gøy og gir nye dimmensjoner. 
Lagde en for fluedatabasen for lenge siden. 

Kort og enkelt med Minnow body wrap:
 
http://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/?db=1&flyid=313



Lagde disse litt før selve materialet var tilgjenglig. Du kan spinne feks Pseudo marabou. Bruke Chocklett's Minnow body wrap. (to fluer fra en pakke)  eller Chockletts Body wrap. 
Sistnevnte gir deg mye mere materiale å jobbe med.
Erfaring er at jo løsere materiale er "surret " rundt ledda jo dårligere bevegelse. Har prøvd ut uttallige varinanter av disse. 
Feks  ulike Polar chennile osv osv , ser fint ut men ledda beveger seg ikke så bra som tettpakket materiale. Men igjen en tyngre flue med sistnevnte. 
Langt fra normalen, men denne flua har gitt meg fisk som andre blåser av (foruten asp) som igjen i noens øyne er like mye krem på kaka som alt annet :) 
Uansett art så er tilnærminga fra stikka til endelig resultat like mye givende så lenge det fanger. 
Her er noen bilder fra en episk abbortur og lyr , hvor flua virkelig fant sin rolle. 
Men igjen her ga man den tid også ;) ;) 


















 

post-925-0-96363200-1476915496_thumb.jpg

post-925-0-95305700-1476915818_thumb.jpg

post-925-0-63839600-1476915860_thumb.jpg

Endret av Robban
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og seff Asp :) Kanskje ikke tingen for alle , men for noen :) 
Fluene fanger , men sliter selv med å bruke den på det vanlige, fordi vi har så mye annet som funker,  og sverger til fra gammel vane :) Men igjen som Pål skriver at det krever ofte en # 6-7 stang+.
Når det gjelder ørret og streamer,  så er det uaktuelt for meg, og dermed også en grunn til at de ofte ikke blir brukt til det fisket   ;) ;) 
Enkel forklart , men igjen sånn det funker for meg :) :) 

Fluene funker ihvertfall med et åpent sinn ;) 



post-925-0-75305900-1476917014_thumb.jpg


Edit:  så blei det off topic i forhold tråd, men samme det,  og jeg tåler en ripe i lakken  ;)



 

Endret av Robban
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noe peiling, og jeg har ikke noe mer ironisk distanse enn de mest erfarne fluebinderne her, men føler dette "articulated-streamer" er litt sånn som da vi som ungutter så "Høgård-nymfa" når vi var smågutter og trodde det var Nirvana (om dere er gamle nok til å huske den Høgård-nymfa).  :) Det var jo ikke det. Verken Nirvana eller the thing  :D  Flying Lure var heller ikke tingen, selv om den bevegde seg både godt og i diverse retninger  :D

Super sammenlikning. Takk for bidraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...